Umarł król, niech żyje król...

Trudno, stało się. Fotografia jaką znamy nieuchronnie odchodzi w przeszłość. Świat się zmienia, a my musimy się dostosować. Szczęśliwi Ci, którzy mają ten luksus, że mogą pozostać w "świecie chemii". Niestety większość osób mniej lub bardziej związanych z branżą fotograficzną musi przyjąć do wiadomości istnienie fotografii cyfrowej.
Symptomy było widać juz od paru lat, ja jednak uparcie odsuwałem od siebie myśl, że kiedyś porzucę moją ulubioną Velvię czy konia roboczego Press 400. Przełomowy był ostatni rok. Po raz pierwszy podczas ważnych wydarzeń trudniej było wypatrzyć fotoreportera z tradycyjną lustrzanką niż z "cyfrówką". Biedni fotoreporterzy, teraz zamiast rolek filmów, muszą jeszcze targać laptopy. Również na stronach Fotopolis dało się zauważyć "ucyfrowienie". W pewnym momencie zauważyliśmy, że na 10 wiadomości o fotografii cyfrowej przypada jedna o fotografii tradycyjnej. "Tak nie może być!" krzyneliśmy i rzuciliśmy się do Internetu i telefonów żebrząc o jakieś newsy. Niestety, ledwie dociągneliśmy do wzkaźnika 6 na 1. Wszyscy jak w amoku wzięli się za cyfrę. Aparat cyfrowy wypuściła nawet Leica. Mam nadzieję, że rynek z czasem nieco się uspokoi, ale nic nie będzie już takie jak było.
Co takiego jest w fotografii cyfrowej, że wielu ją lekceważy, a większość po cichu czyta recenzje nowych cyfrówek?
Po pierwsze prawie wszyscy mają komputery. Dzięki temu z dobrodziejstw cyfry może skorzystać prawie każdy. Wystarczy dokupić porządną kolorową drukarkę i mamy domowe laboratorium przewyższające możliwościami minilab za rogiem ulicy. Komputery to bardzo ważne ogniwo. Bez standardu USB, tanich nagrywarek CD i dostępnych drukarek kolorowych mało kto porzuciłby emulsję fotograficzną. Wychodzi drożej niż odbitki? To wkrótce się zmieni. W końcu w wielu przypadkach nie trzeba ich robić. Wystarczy płyta CD, a znajomi mogą obejrzeć zdjęcia na stronie WWW.
Drugi czynnik to szybkość. Robimy zdjęcie i patrzymy jak wyszło. Źle? To strzelamy jeszcze raz, albo od razu robimy trzy, cztery klatki i potem kasujemy te, które się nie nadają oszczędzając miejsce na karcie. Co więcej, najnowsze modele dają nam możliwość wstępnej obróbki obrazów jeszcze w aparacie. Tego nie oferował nawet Polaroid. Trochę będzie szkoda tego uczucia, gdy odbiera się odbitki lub slajdy w laboratorium i z napięciem przegląda czy wyszło interesujące nas ujęcie. Gwarantuję wam, nasze dzieci nie będą wiedziały o co chodzi. Śmiem jednak twierdzić, że wpłynie to pozytywnie na jakość "zdjęć z wakacji". Teraz przeciętny turysta odbiera swoje fotografie w tydzień po przyjeździe z Tunezji i już nie pamięta dlaczego na zdjęciu widać tylko czarne plamy na tle słońca zamiast żony i dzieci. Gdy użyje aparatu cyfrowego spojrzy na ekranik i zastanowi się jak poprawić ujęcie. Tak więc przepowiednia, że fotografia cyfrowa dzięki swojej łatwości i szybkości jeszcze pogorszy jakość zdjęć amatorskich nie musi być prawdziwa. Wręcz przeciwnie, mając możliwość szybkiej oceny zdjęcia uniknie się wielu błędów.
Wreszcie koszty. Nośniki cyfrowe są wielokrotnego użytku. Zgoda, karty o przyzwoitej pojemności (np. 128MB czyli jakies 3 rolki filmu) są dosyć drogie, ale jest to wydatek na lata. Dodatkowo odpadają koszty wywołania i odbitek - zakładając, że trzymamy swoją kolekcję na płycie lub dysku twardym. Należy również wspomnieć o niewymiernych kosztach nieudanych zdjęć, zniszczonych filmów czy błędu laboratorium. Zawodowych reporterów nie trzeba już przekonywać ile można zaoszczedzić (czyli zarobić) przysyłając jak najszybciej zdjęcia do redakcji czy agencji. Wystarczy laptop i komórka, aby najświeższe ujęcia trafiły w ciągu kilku minut na strony portalu internetowego.
Wszystko to brzmi jak bluźnierstwo, propagowanie "macfotografii" i w ogóle koniec świata. Tradycjonalistów mogę uspokoić. Chemiczna fotografia, jeszcze długo nie zniknie. Nadal oferuje lepszą jakość, większy wybór materiałów i lepszy sprzęt. Wreszcie praca na błonie fotograficznej to sztuka, prawdziwa przyjemność odkrywania nowych form wyrazu i niezapomniane uczucie gdy na papierze fotograficznym pojawia się obraz. Za parę lat fotografia tradycyjna zajmie takie miejsce, jak dzisiaj średni i duży obrazek. Stanie się elitarna. A może to właśnie błona 6 cm zajmie dominujące miejsce, gdy obraz cyfrowy dorówna 35-milimetrowej kliszy. Przygotujmy się jednak, że cyfra zdominuje rynek popularny i zajmie miejsce wszędzie tam, gdzie liczy się czas.
Tak czy inaczej dobre zdjęcia nadal będą wymagały znajomości takich pojęć jak głębia ostrości, kompozycja, czas migawki i tak dalej. Nie bójmy się cyfry, ona nam nie zagraża. Wykorzystajmy ją tam, gdzie jest przydatna.
Komentarze
Polecane artykuły
Limitowana wersja Olympusa OM-D E-M1 Mark II w nowej srebrnej odsłonie
24 Sty 2019
OM-D E-M1 Mark II doczekał się kosmetycznego odświeżenia. Z okazji 100. rocznicy powstania firmy Olympus producent zaprezentował limitowaną odsłonę bezlusterkowca w nowej srebrnej odsłonie.
0
Olympus zapowiada nowe monstrum - profesjonalny zoom z wbudowanym telekonwerterem o ekwiwalencie maksymalnej ogniskowej 1000 mm
24 Sty 2019
Zaprezentowany flagowy model OM-D E-M1X nie jest jedyną nowością Olympusa. Firma zapowiedziała także trwające prace nad M.Zuiko Digital ED 150-400 mm f/4.5 TC1.25x IS PRO - superteleobiektywem, który ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie i prośby profesjonalistów, dla których imponujący zasięg ogniskowych oraz pancerna budowa to poszukiwane cechy.
0
Lampa błyskowa Olympus FL-700WR i system zdalnego wyzwalania - nowe oświetleniowe rozwiązania dla profesjonalistów
24 Sty 2019
Lampa błyskowa FL-700WR, bezprzewodowy wyzwalacz FC-WR oraz odbiornik FR-WR to kolejne nowości, które powiększyły oświetleniową ofertę Olympusa. W sprzedaży mają pojawić się pod koniec lutego wraz z flagowym modelem OM-D E-M1X.
0
Olympus OM-D E-M1X - profesjonalny reporterski korpus Mikro Cztery Trzecie
24 Sty 2019
Tryb High Res Shot z ręki, stabilizacja o skuteczności 7,5 EV, tryb seryjny 18 kl./s czy najdoskonalszy w klasie system AF. Najnowszy OM-D E-M1X wyciskać ma z matrycy M43 wszystko, co możliwe. Oferuje też ergonomię, której nie powstydziłyby się topowe reporterskie korpusy. Czy może być dla nich alternatywą?
0