Stwórz surrealistyczny portret i spraw, by rzeczy na zdjęciach latały [TUTORIAL]

21 Kwi 2017

Dzięki temu poradnikowi dowiecie się jak sfotografować i złożyć serię zdjęć w realistyczny “portret w locie”, zainspirowany fotografią Salvadora Dalego.

Na pewno kojarzycie zdjęcie Salvadora Dalego wykonane przez kultowego fotografa portretowego, Philippa Halsmana. Halsman uchwycił malarza unoszącego się w powietrzu razem ze obrazami, krzesłami, strumieniem wody, a nawet… kotami. Uzyskanie ostateczne ujęcie, na którym wszystkie “latające” obiekty wyglądały tak, jak zaplanował to sobie fotograf, wymagało 28 prób, z których każda oznaczała konieczność całkowitego posprzątania planu i łapania (przerażonych zapewne) zwierząt.

fot. Phillipp Halsman, "Dali Atomicus", 1948 / Wikimedia Commons

Dziś pokażemy Wam jak powtórzyć tego typu zdjęcie, ale zamiast starać się uchwycić wszystkie obiekty w kadrze jednocześnie, zdamy się na technologię i podpowiemy jak sfotografować je osobno, a następnie połączyć je w jednym ujęciu korzystając z programu Photoshop oraz podstawowych technik selekcji i maskowania.

Fotografując obiekty do tego projektu, skorzystajcie ze statywu i używajcie stałych ustawień ekspozycji, ogniskowej i punktu ostrości. Do zwolnienia migawki użyliśmy bezprzewodowego wyzwalacza. Za oświetlenie posłużyła nam z kolei lampa Speedlite w trybie slave oraz lampa studyjna, z którą zsynchronizowany był aparat. Po uchwyceniu sylwetki w locie, osobno sfotografowaliśmy pustą przestrzeń, która posłużyła za tło oraz każdy ze sprzętów, ustawiając lampę na statywie tak, by oświetlenie odpowiadało głównemu ujęciu.

Krok 1 - wyedytuj plik RAW

Gdy już udało ci się sfotografować wszystkie obiekty, które mają znaleźć się w kadrze, pora połączyć je w Photoshopie. Zacznijcie otwierając program Adobe Bridge i wyszukajcie zdjęcia z projektu. Dwukrotnie kliknijcie na kadr z sylwetką w locie i otwórzcie go za pomocą wtyczki Camera RAW. Ustawcie suwaki temperatury barwowej (5400 K), tinty (+7), cieni (+43), saturacji (- 23), funkcji Clarity (+ 30) i zapiszcie ustawienia.

Krok 2 - skopiuj ustawienia

Wracają do programu Bridge, kliknijcie na to samo ujęcie prawym przyciskiem myszki i wybierzcie Develop Settings > Copy Settings. Następnie przytrzymując przycisk Cmd/Ctrl zaznaczcie resztę zdjęć wchodzącą w skład projektu. Kliknijcie na nich prawym przyciskiem myszki i wybierzcie Develop Settings > Paste Settings, by automatycznie nadać wszystkim plikom parametry głównego ujęcia. (Możecie tego także szybko dokonać w programie Lightroom).

Krok 3 - nałóż warstwę

Zaznacz zdjęcie sylwetki oraz tła w Adobe Bridge, a następnie wciśnij Shift i kliknij na nie dwukrotnie, by otworzyć je bezpośrednio w programie Photoshop. Wybierzcie narzędzie Move (ikona kursora) i zaznaczcie w jego ustawieniach okienka Auto Select (wybierając z listy opcję Layer) oraz Show Transform Controls. Przytrzymując Shift, zdjęcie sylwetki do zakładki ze zdjęciem tła i upuśćcie, by skopiować je do osobnej warstwy.

Krok 4 - zamaskuj poduszki

Na dole okna warstw wybierzcie ikonę Add layer mask (Dodaj maskę warstwy), a następnie zmieńcie kolor narzędzia pędzla na czarny. Korzystając z pędzla o wygładzonych krawędziach zamalujcie poduszki, których - miejmy nadzieję - używaliście do wykonania zdjęcia w locie. Wyłoni to pustą przestrzeń z umieszczonej poniżej warstwy tła.

Krok 5 - dostosuj krawędzie

Otwórz któreś z pozostałych zdjęć w Photoshopie i wybierzcie narzędzie Quick Selection (ta sama zakładka co narzędzie różdżki). Następnie zamalujcie nim obiekt w celu zaznaczenia (gdyby coś poszło nie tak, wciskając Alt możecie odjąć zaznaczenie z danego obszaru). Następnie kliknijcie w opcję Refine Edge (Dostosuj krawędź) i ustawcie wartości Radius (zasięg) oraz Smooth (wygładzanie) na 1 px. Korzystając z pozostałych suwaków dostosujcie wtapianie krawędzi według gustu. W oknie Output to zaznaczcie maskę warstwy (Layer Mask) i kliknijcie OK.

Krok 6 - dodaj kolejne obiekty

Użyjcie narzędzia Move by przenieść poszczególne obiekty do zakładki z głównym zdjęciem i ustawcie je tak, by odpowiadały zamierzonej kompozycji. Jeśli chcecie je obrócić (lub zmniejszyć) wciśnijcie kombinację klawiszy Cmd/Ctrl + T (zmieniając rozmiary przytrzymujcie Shift, aby zachować proporcje). Pamiętajcie jednak, by nie przesadzić - oświetlenie poszczególnych obiektów musi odpowiadać oświetleniu głównej sceny.

Krok 7 - konwersja do czerni i bieli

Analogicznie dodajcie do sceny pozostałe obiekty. Gdy rezultat uznacie za satysfakcjonujący, zaznaczcie górną warstwę, a następnie kliknijcie ikonę Create adjustment layer (Utwórz warstwę nastaw), wybierając w pojawiającym się oknie pozycję Black & White. Dostosujcie ustawienia poszczególnych kanałów, by uzyskać zamierzony efekt. W tym wypadku możecie też skorzystać z funkcji Auto.

Krok 8 - przyciemnij zdjęcie

Jeszcze raz kliknijcie ikonę Create adjustment layer i wybierzcie pozycję Curves (krzywe). Przesuńcie krzywą do dołu, aby przyciemnić obraz, a następnie wybierzcie narzędzie gradientu. Wciśnijcie klawisz D by zresetować ustawienia koloru, a następnie wybierzcie preset Foreground to Background. Ustawiając gradient od dołu do góry, przyciemnicie spód kadru. Użycie kolejnych warstw z krzywymi, by przyciemnić lewy górny róg i rozjaśnić lewą stronę kadru.

Gotowe!

 

Komentarze
 
Polecane artykuły
"Jeśli coś jest prawdziwe, to obroni się samo" - rozmowa z Tomkiem Tomkowiakiem
1 Maj 2017
O tym dlaczego fotografia beauty nie jest tym, czym kiedyś, jaką przewagę daje czerń i biel oraz czy przy robieniu zdjęć jest miejsce na filozofię, rozmawiamy z uznanym fotografem modowym, reklamowym i podróżniczym, Tomkiem Tomkowiakiem.
0
Najlepsze zdjęcia Lomo ostatniego roku. Jury Ten & One nagrodziło także Polaków
28 Kwi 2017
Choć w większości konkursów fotograficznych wygrywają piękne, dopieszczone kadry, “brzydka” analogowa fotografia także ma ogromną rzeszę wyznawców. Właśnie z myślą o nich powstał konkurs Ten & One, którego 2. edycja właśnie dobiegła końca.
0
Znamy wyniki BZ WBK Press Photo 2017. Szymon Barylski autorem zdjęcia roku
26 Kwi 2017
Właśnie dobiegła końca 13. edycja konkursu fotografii dokumentalnej BZ WBK Press Photo. - To zdjęcie, na które trzeba chwilę popatrzeć. Nie od razu wszystko jest jasne i zrozumiałe. - mówią o zwycięskiej fotografii jurorzy.
0
Poznaliśmy zwycięzców Sony World Photography Awards 2017. Zobaczcie nagrodzone prace
20 Kwi 2017
Dziś podczas gali finałowej konkursu SWPA 2017 poznaliśmy laureatów kategorii profesjonalnej, oraz zwycięzcę tytułu Fotografa Roku. Finałowa galeria to moc różnorodnych inspiracji.
0