Test stałoogniskowych standardów do cyfry - Canon 28/1.8, Sigma 28/1.8, Sigma 30/1.4

Filmowcy twierdzą, że jeśli do jakiegoś ujęcia nie pasuje ani obiektyw szerokokątny, ani tele, to w ogóle nie warto go kręcić. Jednak fotografowie bardziej cenią podejście Henriego Cartier-Bressona, dla którego "pięćdziesiątka" była nieodłącznym towarzyszem. Perspektywa zgodna z tą, jaką widzi świat ludzkie oko, duża jasność, wysokie parametry obrazu - to cechy, dla których wielu fotografujących chciałoby takie "szkiełko" mieć w swojej torbie. Postanowiliśmy przetestować trzy obiektywy, które po podpięciu do niepełnoklatkowej lustrzanki cyfrowej dają odpowiednik małoobrazkowego standardu. Mowa o modelach: Canon EF 28 mm F1.8 USM, Sigma 28mm F1.8 EX DG Aspherical Macro oraz Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Zapraszamy!
0
Paweł Baldwin
15 Luty 2007
Artykuł na: 4-5 minut
PODSUMOWANIE

Objaśnienia do tabel
Informacje zaprezentowane są w tabeli za pomocą liczb i symboli w większości zrozumiałych dla każdego fotografującego. Na wszelki wypadek wyjaśnię kilka z tych, które mogą wzbudzić wątpliwości.

Cena.
Podana została cena detaliczna brutto zalecana przez dystrybutorów. Oznacza ona jedynie poziom kosztów przy zakupie obiektywu i pozwala odnieść go do konkurentów. Pamiętać jednak należy, że "na półce" obiektywy te są niemal zawsze tańsze, przeważnie o kilka- kilkanaście, ale bywa że i o dwadzieścia procent.

Rozdzielczość
Szczegółowe wartości rozdzielczości testowanych obiektywów znajdują się przy opisie testu, a w tabeli zbiorczej zaprezentowano je w formie skondensowanej. Górny wiersz każdej komórki mówi o rozdzielczości przy pełnym otworze przysłony w centrum / narożniku kadru. Wiersz dolny podaje maksymalne uzyskiwane jednocześnie rozdzielczości w centrum / w narożniku i wartość przysłony (albo ich zakres) dla której można je uzyskać. Nie zawsze znaleźć tu można maksymalną ostrość obiektywu. Przykładowo: wynik 1800/1400 lph oceniamy niżej niż 1700/1600 lph.

W następnej kolumnie podajemy wartości przeliczone na matrycę 1 Mp, co pozwoli porównać wyniki tego testu z innymi, wykonywanymi z użyciem lustrzanek wyposażonych w inne przetworniki obrazowe.

Winietowanie
Podane zostały po dwie wartości przysłon koniecznych do zastosowania dla zlikwidowania winietowania. Pierwsza wymagana jest dla likwidacji całkowitej, a druga - w nawiasie - praktycznej. Nie pozwala ona na całkowite uniknięcie winietowania, ale zmniejsza je tak, że będzie ono praktycznie niezauważalne.

Dystorsja
Litery oznaczają charakter dystorsji: B - beczkowata, P - poduszkowata, a liczby jej wielkość: 0 - zerowa, 1 - symboliczna, 2 - lekka, 3 - średnia, 4 - silna, 5 - bardzo silna.

Ocena
Oceny cząstkowe w skali od 1 do 6 punktów, a ocena ogólna to ich średnia ważona, przy czym wagi wynoszą: 0,3 dla oceny rozdzielczości i po 0,1 dla pozostałych ocen.

border=1;sizex=10;sizey=4;headersx=0;headersy=0;| ;Konstrukcja optyczna (soczewki/grupy);Kąt widzenia;Minimalny otwór przysłony;Minimalna odległość;Maksymalna skala odwzorowania;Średnica mocowania filtrów;Wymiary (średnica x długość);Masa;Zalecana cena detaliczna;Canon EF 28 mm F1.8 USM;10/9;75°;F22;0,25 m;0,18 (1:5,6);58 mm;74x56 mm;310 g;3037 zł;Sigma 28 mm F1.8 EX DG Aspherical Macro;10/9;75,4°;F22;0,2 m;0,34 (1:2,9);77 mm;84x80 mm;480 g;1290 zł;Sigma 30 mm F1.4 EX DC HSM;7/7;45°;F16;0,4 m;0,1 (1:10,4);62 mm;77x59 mm;430 g;2090 zł

border=1;sizex=4;sizey=4;headersx=0;headersy=0;| ;Rozdzielczość rzeczywista;Rozdzielczość przeliczona na 1 Mp;Winietowanie;Canon EF 28 mm F1.8 USM;1300/1100
1700/1600 (F8-11);454/384
594/559 (F8-11);F4 (F2.8);Sigma 28 mm F1.8 EX DG Aspherical Macro;1600/1500
1800/1600 (F2.8-8);559/524
629/559 (F2.8-8);F4 (F2.8);Sigma 30 mm F1.4 EX DC HSM;1600/1400
1800/1600 (F8);559/489
629/559 (F8);F5.6


;Dystorsja;Konstrukcja;Wygoda obsługi;Rozdzielczość;Aberracja chromatyczna;Winietowanie;Zdjęcia pod światło;Dystorsja;Cena;Ocena ogólna;Canon EF 28 mm F1.8 USM;1B;4;4;5;4;4;4;5;3;4,3;Sigma 28 mm F1.8 EX DG Aspherical Macro;1B;4;4;5;5;4;4;5;5;4,6;Sigma 30 mm F1.4 EX DC HSM;2B;5;4;5;4;3;5;4;4;4,4]

W sumie bardzo przyzwoicie...
...ale i bez rewelacji. Pomimo trzech piątkowych ocen Sigma 30 mm, będąca w tym teście moim faworytem wcale nie okazała się zwycięzcą, gdyż nawaliła w konkurencji winietowania (jedyna "trójka" w teście), a w pozostałych utrzymywała czwórkowy poziom. Obiektyw Canona szedł równo (dwie "piątki" i pięć "czwórek"), ale jest wyjątkowo drogi, co nie pozwoliło mu wygrać z konkurentami. Wyprzedziła go Sigma 28 mm, która pobiła i jego, i swoją młodszą siostrę słabszą aberracją chromatyczną i bardzo zachęcającą ceną. Dlatego to właśnie Sigma 28 mm F1.8 zostaje zwycięzcą testu, pomimo swej pięty achillesowej, czyli autofocusa - typu napędu i sposobu przełączania AF/MF. Gdyby nie one, obiektyw ten zasługiwałby na same pochwały.

Sprzęt do testu wypożyczyły firmy: K-Consult, Canon Polska oraz www.interfoto.eu.
Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska

nast.

Komentarze
Powiązane artykuły
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 35 mm f/1.8 - zdjęcia przykładowe
Sony FE 35 mm f/1.8 - zdjęcia przykładowe
W nasze ręce trafił najnowszy FE 35 mm f/1.8 - systemowy obiektyw, którego długo brakowało w ofercie Sony. Zobaczcie na co go stać.
37
4
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - zdjęcia przykładowe
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - zdjęcia przykładowe
Ciekawi jak w praktyce wypada Canon RF 85 mm f/1.2L USM? Zobaczcie zdjęcia przykładowe i oceńcie, czy ten obiektyw może być jednym z powodów do przesiadki na bezlusterkowy system producenta.
21
6
Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu
Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu
Czy Sigma modelem 105 mm f/1.4 DG HSM ART przekroczyła kolejne granice w segmencie portretowych szkieł? Dziś poznacie odpowiedź!
23
5