Pierwsze zdjęcia z obiektywu Olympus Zuiko Digital ED 8 mm f/3.5

Dzisiaj miała miejsce polska premiera nowego obiektywu Olympusa przeznaczonego do Systemu 4/3. Zuiko Digital ED 8 mm to szkło spełniające oczekiwania fotografów potrzebujących ekstremalnie szerokiego kąta. Prezentujemy pierwsze zdjęcia wykonane tym obiektywem zamocowanym do lustrzanki E-330.

Autor: Michał Sułkiewicz

8 Marzec 2006
Artykuł na: 6-9 minut

Od pierwszych informacji prasowych obiektyw Olympus Zuiko Digital ED 8 mm f/3.5 budził wiele emocji wśród użytkowników E-Systemu. Na internetowych forach dyskusyjnych rozgorzały spekulacje jaki poziom zniekształceń przybierze obraz z tak krótkiej ogniskowej. Jako jedni z pierwszych mieliśmy okazję wykonać zdjęcia nowym obiektywem.

zestaw, którym wykonaliśmy zdjęcia testowe

Na początek przypomnijmy najważniejsze cechy obiektywu:

Obiektyw ZUIKO DIGITAL ED 8mm 1:3.5 - "rybie oko":

  • diagonalny obiektyw typu "rybie oko" zapewniający kąt widzenia 180 stopni
  • długość ogniskowej 8mm (16mm - "rybie oko" w aparacie małoobrazkowym), 1:3.5
  • odległość ogniskowania (obiekt - sensor obrazu) już od 13cm
  • minimalny zakres działania już od 2cm od przedniej części obiektywu, co pozwala na realizowanie makrofotografii
  • elementy ED (o wyjątkowo niskiej dyspersji) dla zminimalizowania aberracji chromatycznej
  • kołowa diafragma przysłony dla naturalnego rozmycia tła
  • wielokrotnie powlekane elementy optyczne redukujące efekt "duszków" oraz poświaty na zdjęciach
  • odporność na kurz i krople wody, co wpływa na zwiększenie niezawodności sprzętu
  • możliwość korzystania z fotografii podwodnej po zastosowaniu opcjonalnej kapsuły do fotografii podwodnej PPO-E04 i korzystaniu z aparatu Olympus E-300 umieszczonego w obudowie do fotografii podwodnej PT-E01

Obiektyw mieliśmy w rękach tylko kilkanaście minut, więc wykonaliśmy zaledwie kilka zdjęć. Mamy nadzieję, że dobrze ilustrują one możliwości nowego szkła.

Powyższe zdjęcie ilustruje zakres kąta widzenia aparatu. Rzeczywiście osiągamy 180°, a nawet trochę więcej. W praktyce oznacza to, że robiąc zdjęcia w pionie musimy uważać, aby nie mieć w kadrze własnych stóp. Z drugiej strony mamy na przykład możliwość uchwycenia na zdjęciu na przykład trzech ścian pokoju.

Oczywistym są dosyć duże zniekształcenia geometryczne (beczka), w końcu mamy doczynienia z obiektywem typu "rybie oko". Można powiedzieć, że to właśnie dla takiego obrazu to szkło zostało stworzone. Jednak nieco rozczarowuje poziom aberracji chromatycznej. Fioletowa obwódka na granicy jasnych i ciemnych tematów jest zauważalna już właściwie powyżej 40% kadru w stronę brzegów zdjęcia. Niestety efekt jest dosyć uciążliwy i widoczny nawet na zdjęciach, gdzie nie występują silne kontrasty (patrz zdjęcie poniżej).

Jasne jest, że szkło o takich parametrach musi generować pewne zniekształcenia, jednak informacja o zastosowaniu szkła niskodyspersyjnego pozwalała mieć nadzieję, że jednak obiektyw Olympusa będzie w dużej mierze wolny od negatywnych efektów załamania światła. Najwyraźniej nie jest prosto pozbyć się rozszczepień przy tak dużym kącie padania światła.

Na plus obiektywowi należy zapisać, że nie zauważyliśmy winietowania. Należy też pochwalić matrycę w aparacie Olympus E-330, a właściwie konstrukcję systemu 4/3, dzięki której niezauważalne jest także zjawisko zacieniania pikseli matrycy przez światło padające pod tak dużym kątem (cornering).

O wiele lepiej obiektyw sprawdza się przy zdjęciach z bliższej odległości (ilustracja powyżej). Należy jednak umieć świadomie zastosować efekt rybiego oka, w przeciwnym razie zdjęcie wygląda conajmniej dziwnie. Biorąc pod uwagę małą minimalną odległość ogniskowania, jest to doskonały obiektyw do kreatywnych zdjęć makro. Ale, nie tylko. Jednym z entuzjastów nowego szkła jest Wacław Wantuch, znany z kreatywnego podejścia do fotografii aktu. Jak nam powiedział, nowy Zuiko da mu nowe możliwości ujęcia jego ulubionego tematu. Jednak żeby skutecznie wykorzystać tak szeroki kąt, konieczne będzie dostosowanie studia do zakresu widzenia Zuiko Digital 8 mm.

Podsumowując można więc powiedzieć, że nie jest to szkło dla wszystkich. Aby skutecznie wykorzystać jego możliwości, należy po pierwsze mieć odpowiedni temat, a po drugie być świadomym ograniczeń ? głownie uciążliwej aberracji chromatycznej i wreszcie korzystać z szerokiego kąta z umiarem.

Na koniec kilka słów o jakości wykonania obiektywu. Uszczelniony korpus sprawia wrażenie bardzo solidnego, a koło nastawu ostrości działa płynnie i pewnie. Dobrze widoczna jest też precyzyjna skala ostrości. Jest to szczególnie ważne, dla tych fotografów, którzy mają zamiar korzystać z trybu B podglądu obrazu w aparacie E-330. Szkoda, że Olympus nie stosuje w swoich obiektywach żadnego odpowiednika szybkich i cichych napędów ultradźwiękowych.

Zachęcamy do ściągnięcia i samodzielnej analizy zdjęć testowych.

Specyfikacje techniczne:

NazwaOlympus Zuiko Digital ED 8 mm f/3,5
TypRybie oko
Konstrukcja10 soczewek w 6 grupach, soczewka ED
Stabilizacja obrazub.d.
Autofokusb.d.
Ogniskowa8 mm (odpowiednik 16 mm w małym obrazku)
Otwór maksymalnyF3.5
Dystans min.0,135 m
Kąt180 stopni (po przekątnej)
Przesłonaf/3,5 (f22), 7 listków
MocowanieOlympus 4/3
PowiększenieMaks. 0,22 x (odpowiednik 0,44 x w małym obrazku)
FiltrBrak możliwości wkręcenia filtra
OsłonaWbudowana
ObudowaUszczelniona
Wymiary79 mm x 78 mm
Waga455 g
AkcesoriaTelekonwerter EC-14
Artykuł na FotopolisOlympus Zuiko Digital ED 8 mm f/3,5 - rybie oko do 4/3
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły