Test - Olympus Camedia C-8080 Wide Zoom

Olympus CAMEDIA C-8080 WZ to kolejny aparat z matrycą 8 milionów pikseli, który testujemy. Ten flagowy zaawansowany kompakt cyfrowy Olympusa wypadła bardzo dobrze na tle konkurencji. Zapraszamy do lektury.

Autor: mmi

17 Czerwiec 2004
Artykuł na: 49-60 minut

WŁAŚCIWOŚCI I FUNKCJE FOTOGRAFICZNE

Tryby pracy

Jak przystało na tak zaawansowaną konstrukcję, Camedia C-8080WZ udostępnia tryby pół manualne jak również pełną manualną kontrolę ekspozycji. Oferuje także tryb filmowy oraz liczne programy tematyczne wspomagające uzyskanie optymalnych efektów zdjęciowych, a wygodne pokrętło gwarantuje szybki dostęp do najważniejszych z nich.

tradycyjne, wygodne rozwiązanie zmiany trybów pracy

Tryby pracy dostępne za pomocą pokrętła: (automatyka programowa) użytkownik nie ma wpływu na zastosowaną wartość przysłony czy czasu naświetlania jednak może wybrać sposób pomiaru ekspozycji, balans bieli czy ekwiwalent czułości.;A (priorytet przysłony) użytkownik wybiera wartość przysłony w zakresie F2.4-8.0 dla ujęcia szerokokątnego i F3.5-8.0 dla tele. a aparat dobierze optymalny czas otwarcia migawki.;S (priorytet migawki) ręczny wybór czasu naświetlania z zakresu od 1/4000sek do 15sek a aparat dobierze optymalną przysłonę.;M (manual) obydwa parametry (czas i przysłona) dobierane są ręcznie przez użytkownika. Zakres dostępnych czasów migawki zostaje rozszerzony o wymuszoną wartość Bulb (osiągająca nawet 8 minut). W tym trybie zmieniany parametr podświetlany jest na kolor zielony. Tradycyjnie już aparat informuje o trafności naszych nastawień wyświetlając w prawym górnym rogu stopień niedoświetlenia / prześwietlenia. Jeżeli jednak dobrane parametry przekroczą wynik pomiaru aparatu o +/-3EV, sygnalizuje to zmieniając kolor tej informacji na czerwony.;My Mode (ustawienia własne) umożliwia zapisanie 8 profili, w których każdy z nich zawierał będzie pełną definicję wszelkich ustawień aparatu (łącznie z zastosowaną ogniskową).;Film rejestracja sekwencji wideo z dźwiękiem lub bez w rozdzielczości 640x480, 320x240 i 160x120 w tempie 15kl/sek. Ich długość limitowana jest jedynie pojemnością karty. W tym trybie podstawowe parametry ujęcia jak: czułość ISO, balans bieli, rozdzielczość czy ogniskowa ustalane są przed rozpoczęciem rejestracji i pozostają zablokowane.;Program do zdjęć nocnych aparat automatycznie wybiera dłuższe czasy naświetleń. Wszelkie inne parametry dobierane są automatycznie.;Program do zdjęć krajobrazowych aparat automatycznie dobiera parametry naświetlenia w celu uzyskania.;Program do zdjęć sportowych aparat dobiera możliwie jak najkrótsze czasy otwarcia migawki w celu "zamrożenia" w kadrze poruszających się obiektów.;{BLDProgram do zdjęć portretowych] automatyczne dobierane parametry w celu osiągnięcia ostrego portretu na rozmazanym tle.]

Aparat oferuje również tryb zdjęć seryjnych, który dostępny jest już z poziomu menu. Składa się on z 3 opcji: - do 5 zdjęć zarówno w jakości SHQ jak i HQ rejestrowanych z prędkością 1,6 kl/sek. z ostrością zablokowaną na wartości z pierwszego kadru.;AF Normal - do 9 zdjęć w trybie SHQ (do 21 w HQ) z ostrością nastawianą przed każdym zdjęciem.;Normal - do 9 zdjęć w trybie SHQ (do 21 w HQ) z ostrością zablokowaną na wartości z pierwszego kadru.]

Znakomicie prezentuje się funkcja auto-bracketingu czyli serii zdjęć z automatycznie zmienną wartością ekspozycji. W trybie tym długość serii (3 lub 5 zdjęć) oraz różnicę pomiędzy ujęciami (0.3, 0.7 lub 1.0EV) użytkownik uprzednio definiuje w menu. Podobnie rzecz ma się z ostrością i balansem bieli, które pozostają zablokowane są na wartościach z pierwszego kadru.

Do pozostałych nastawów (takich jak sposób pomiaru światła, tryby lampy, korektę naświetlenia, pomiar ostrości czy wreszcie rozdzielczości i balansu bieli) dochodzimy za pomocą kombinacji przycisków funkcyjnych i pokrętła nawigacyjnego. Tu wspomnieć należy bardzo szybką reakcję animowanego menu podczas dokonywania ustawień w aparacie.

najważniejsze ustawienia dostępne są z obudowy aparatu

Jak widać większość dobieranych parametrów posiada swój przycisk funkcyjny na obudowie co znacznie upraszcza do nich dostęp. Wygody takiego rozwiązania nie trzeba chyba argumentować. Tak łatwego dostępu do potrzebnych ustawień nie mają nawet najnowsze lustrzanki cyfrowe z dolnej półki. Ponadto, podobnie jak większość swoich poprzedników, również model C-8080 posiada niezwykle plastyczne menu, pozwalające na przypisanie trzech skrótów do poszczególnych ustawień oraz tzw. Custom button - czyli przycisk użytkownika definiowalny w bardzo szerokim zakresie. Za te możliwości tradycyjnie przyznajemy duży plus.

Ustawienia, które możemy przypisać do przycisku użytkownika:

  • ekwiwalent czułości ISO
  • tryb zapisu DRIVE
  • zoom cyfrowy
  • redukcja szumów NR
  • funkcje
  • asysta kadrowania
  • notatka głosowa do zdjęcia
  • notatka głosowa do filmu
  • ustawienia własne MY MODE
  • histogram
  • scenki tematyczne
  • korekta ostrości, kontrastu, nasycenia i tonacji
  • korekta ekspozycji
  • korekta błysku
  • tryb pracy lampy błyskowej
  • tryb AF
  • pomiar światła
  • samowyzwalacz
  • balans bieli
  • rozdzielczość

Ekspozycja

C-8080 udostępnia 4 tryby pomiaru światła: cyfrowy pomiar matrycowy ESP (mierzy oddzielnie oświetlenie w centrum kadru oraz obszar wokół niego), pomiar centralnieważony (mierzy jasność na szerokim obszarze z uwypukleniem wyniku z centrum kadru), wielokrotny pomiar punktowy (mierzy jasność maksymalnie w ośmiu różnych punktach kadru i uśrednia wynik) oraz pomiar punktowy, w którym optymalna ekspozycja dobierana jest na podstawie pomiaru jasności małego wycinka kadru. W tym ostatnim na uwagę zasługuje fakt iż pole pomiarowe nie jest zdeterminowane centralnie i może być przesunięte na jedną z 13 pozycji.

przykład płynnego wyboru pola pomiaru światła

Do wartości zadanych na podstawie wybranego pomiaru możemy oczywiście wprowadzić własną korektę ekspozycji w zakresie -/+2EV ze skokiem 1/3 lub 1/2EV. Możliwa jest również blokada pomiaru, która może być przydatna w przypadku konieczności przeostrzenia ujęcia.

Kolejnym elementem sprzyjającym kontroli ekspozycji jest dobór ekwiwalentów czułości, który w trybie automatyki realizowany jest w typowym dla tej klasy zakresie ISO50-400. Jednakże bardzo miłe zaskoczenie czeka na użytkownika w momencie, gdy ten zdecyduje się na jego manualny dobór. Jak na tak typową rozpiętość C-8080 oferuje, aż 9-cio skokowy wybór ręczny a dostępne wartości to: ISO50, 80, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400. I tu trzeba bardzo wyraźnie podkreślić, iż możliwość tak precyzyjnej selekcji stosowanych czułości sprzyja kontroli jakości (w postaci zaszumienia) obrazu oraz trafności naświetlenia. Możliwość nie spotykana w tej klasie sprzętu. Brawo!

W celu uzyskania optymalnej ekspozycji z pewnością przydatny będzie rozbudowany system ilustrowania rozkładu jasności w postaci histogramu. Poza tradycyjnym wykresem słupkowym oferuje on tryb przekazujący informacje o obszarach, w których przy zadanej ekspozycji zanikają szczegóły w czerni (kratka niebieska) i bieli (kratka czerwona).

bardzo przydatna w studiu funkcja informująca o zaniku szczegółów w światło-cieniach

Pomiar ostrości

Bardzo ciekawie przedstawia się system pomiaru ostrości. W C-8080 polega on na cyfrowej detekcji kontrastu realizowanej poprzez obiektyw, która może być wspomagana zewnętrznym czujnikiem pasywnym. W trudniejszych warunkach oświetleniowych precyzyjnemu pomiarowi asystuje wspomagająca lampka AF.

zewnętrzny czujnik pasywny oraz lampka AF wspomagająca pomarańczowym światłem

Użytkownik ma do dyspozycji pomiar matrycowy iESP z uwzględnieniem pierwszeństwa pierwszego planu lub pomiar punktowy z możliwym wyborem położenia pola pomiarowego w jednej z 13 pozycji w kadrze. Ten drugi nie jest dostępny po włączeniu hybrydowej kombinacji z zewnętrznym czujnikiem pasywnym. Szkoda jedynie, iż tak zaawansowana propozycja nie posiada możliwości płynnego wyboru aktywnego pola AF (tak jak ma to miejsce w Sony F828 czy Minolcie A2).

hybrydowy system AF bywa niekiedy bardzo przydatny

Ponadto, poza klasycznym trybem pojedynczym aparat umożliwia ostrzenie ciągłe (nie wymagające wciskania spustu migawki do połowy) oraz manualny dobór ostrości. W tym ostatnim z pomocą przychodzi cyfrowe powiększenie centralnego fragmentu kadru i skala odległości.

przykład ręcznego nastawienia ostrości

Minimalna odległość ogniskowania wynosi 80cm przy ujęciu szerokokątnym. Dystans ten zmniejsza się w trybie makro do 20 cm, a w super makro do 5 cm. W tym ostatnim ogniskowa zostaje zablokowana na ekwiwalencie 92 mm a powierzchnia rejestrowanego obrazu to ok. 29x38 mm. Pod tym względem C-8080 nieznacznie ustępuje konkurencyjnym "ósemkom".

zdjęcie w trybie makro (z lewej) oraz w trybie super makro (z prawej)

Balans bieli

Tryb automatyki równoważenia bieli spisuje się bardzo dobrze i w większości zastanych sytuacji zdjęciowych zapewni wierną, rzeczywistą reprodukcję w oświetleniu każdego typu.

oświetlenie mieszane - tryb automatyki balansu bieli

Poza znakomitą automatyką, aparat oferuje predefiniowane ustawienia dla światła słonecznego, zachmurzonego nieba, do zdjęć o zmierzchu, w cieniu, dla światła żarowego, 4 opcje dla oświetlenia jarzeniowego oraz tryb manualny - definiowany ręcznie względem wzorca. Ta obszerna lista z pewnością budzi zaufanie, jednak producent na tym nie poprzestał. Camedia C-8080 umożliwia wprowadzenie bardzo szerokiej korekty własnej uprzednio zadanego balansu. Dostępny zakres obejmuje skalę +/-7 stopni, którymi użytkownik podnosi (+ nieb.) lub zaniża (- czerw.) wartość zdefiniowanej temperatury barwowej. Jest to wręcz nieoceniona możliwość w sytuacjach, gdy oświetlenie nie będzie odpowiadało jednemu ze zdefiniowanych ustawień, a użytkownik nie będzie miał możliwości kalibracji względem wzorca. Kolejny plus.

Poniżej przedstawiamy scenkę zarejestrowaną przy wszystkich dostępnych ustawieniach balansu bieli. Zwracamy uwagę na znikomą różnicę pomiędzy automatyką a kalibracją ręczną oraz na bardzo dobry wynik automatyki z błyskiem:

balans Auto (z lewej) oraz definiowany ręcznie (z prawej)
balans dla światła słonecznego (z lewej) oraz dla zachodzącego słońca (z prawej)
balans dla zachmurzenia (z lewej) oraz dla zdjęć w cieniu (z prawej)
światło jarzeniowe1 (z lewej) oraz światło jarzeniowe2 (z prawej)
światło jarzeniowe3 (z lewej) oraz światło jarzeniowe4 (z prawej)
balans dla światła żarowego (z lewej) oraz automatyka zbłyskiem (z prawej)

Reprodukcja kolorów i korekta obrazu

zdjęcie zarejestrowane przy ustawieniach fabrycznych

Przy zachowaniu standardowych ustawień fabrycznych aparat gwarantuje wierną reprodukcję barwną o zadowalającym poziomie kontrastu nasycenia. Jednak, podobnie jak większość zaawansowanych konstrukcji Olympusa, również testowana 80-tka umożliwia dostosowanie efektu zdjęciowego do indywidualnych preferencji użytkownika. Uzyskaniu optymalnego efektu sprzyja możliwość korekty takich parametrów obrazu jak: ostrość, kontrast, nasycenie i tonacja obrazu w szerokiej skali +/-5. Poniżej na znajomej scence przedstawiamy ilustrującą ją przykłady:

dodatnia korekta parametrów obrazu
ujemna korekta parametrów obrazu

Aparat pozwala także na wykonanie zdjęć czarno-białych lub w sepii oraz tradycyjnie zdjęć panoramicznych.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
23
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41