Leaf Valeo - krótki test ścianki cyfrowej

Dzięki uprzejmości firmy Kondelka i Muller mieliśmy możliwość zapoznać się bliżej ze ścianką cyfrową Leaf Valeo w odmianach 11 megapikseli i 6 megapikseli.
Dzięki uprzejmości firmy Kondelka i Muller s. c. mieliśmy możliwość zapoznać się bliżej ze ścianką cyfrową Leaf Valeo w odmianach Leaf Valeo 11 (11 megapikseli) i Leaf Valeo 6 (6 megapikseli). Prezentacja zorganizowana została w studiu fotograficznym, dzięki czemu można było od razu sprawdzić działanie sprzętu.

Leaf Valeo podpięty do aparatu Mamiya 645 AF D

Do dyspozycji mieliśmy dwie przystawki Valeo - modele 6 i 11 podpięte do aparatu Mamiya 645 AF D. Model różnią się między sobą rozdzielczością matrycy, jednak funkcjonalnie są takie same. Dodatkowo ścianki wyposażone były w opcjonalny zestaw przenośny składający się z akumulatorów (2 szt.) z ładowarką, magazynu zdjęć Leaf Digital Magazine 5GB oraz adapterem do statywu. Standardowo ścianki Leaf dostępne są w zestawie studyjnym, który obejmuje:
  • ściankę cyfrową Leaf Valeo z wymiennym mocowaniem Mamiya 645 AF D, Contax 645, Hasselblad
  • kabel FireWire 4,5 m
  • oprogramowanie Leaf Capture
  • instrukcję obsługi, szarą kartę i zestaw czyszczący

Leaf Valeo 11 z podpiętym kablem FireWire

Wizualnie przystawka Valeo sprawia bardzo solidne wrażenie. Jest wykonana z szarego, trwałego plastiku. Karbowania po obu stronach ułatwiają zakładanie i zdejmowanie z aparatu. Na obudowie znajdziemy gniazda do podłączenia lamp studyjnych, złącze FireWire komunikacji z komputerem (lub magazynem zdjęć), złącze zdalnego sterowania oraz złącze do podłączenia palmtopa pełniącego rolę przenośnego ekranu podglądu. Ostatnim elementem obudowy jest dioda informująca o gotowości zestawu do pracy.

złącza komunikacyjne

Przystawka nie posiada ekranu LCD pozwalającego na podgląd wykonanych zdjęć, ani żadnych przycisków zmiany ustawień. Do tego celu służy komputer Apple Macintosh lub palmtop HP iPAQ 3970 (Leaf DP67 Personal Digital Assistant). Dzięki temu drugiemu urządzeniu i zestawowi przenośnemu można efektywnie pracować również poza studiem.

Przystawki wyposażone są w pełnowymiarowe (mały obrazek: 24 x 36 mm) sensory. Leaf 11 wyposażony jest w sensor CCD o rozdzielczości 11 megapikseli, dający maksymalną wielkość obrazu 4056 x 2684 piksele w 16-bitowej głębi kolorów. Natomiast Leaf 6, to oferuje matrycę CMOS (C-Most-Chip) o rozdzielczości 6,6 megapikseli i wielkość obrazu 3150 x 2100 pikseli w 14-bitowej głębi kolorów (szczegółowe specyfikacje na końcu artykułu). Przystawki są jednoprzebiegowe.

zestaw przenośny w akcji

Zastosowanie zestawu przenośnego pozwala na wykorzystanie ścianek do zdjęć w terenie. Zdjęcia magazynowane są na miniaturowym dysku twardym 5GB (Leaf Digital Magazine). Na dysku tym mieści się około 300 zdjęć z przystawki Valeo 6 i około 200 z Valeo 11. To może być mało nawet jak na jedną sesję, ale można dokupić dodatkowy magazynek (cena ok. 842 EUR). Ciekawe czy zamiast magazynku, można zastosować zwykły, przenośny dysk twardy FireWire. Wielkość tego dysku może wtedy dochodzić nawet do 200 GB. Niestety producent nie informuje o takiej możliwości, pozostaje poeksperymentować.

Wykonane zdjęcia możemy obejrzeć na palmtopie. Oprogramowanie w palmtopie oferuje także możliwość zmiany ustawień. Można tam sprawdzać i zmieniać następujące parametry obrazu:
  • histogram
  • pomiar ekspozycji dla całego zdjęcia (Auto Meter)
  • pomiar ekspozycji dla wybranego fragmentu (Spot Meter)
  • informacje o niedoświeleniu/prześwietleniu
  • podgląd zdjęcia z zoomem 1:1
  • zmianę formatu zdjęcia
  • ustalanie balansu bieli
  • wybór ekwiwalentu czułości ISO, profilu ICC, wysotrzenia itp.

W założeniu producentów palmtop ma zastępować szereg urządzeń używanych przez profesjonalnych fotografów, począwszy od światłomierza (pomiar na podstawie wykonanego zdjęcia) a skończywszy na przystawce Polaroid.

podgląd zdjęcia na palmtopie

Palmtop pozwala także na zarządzanie już wykonanymi zdjęciami: kasowanie, obracanie, dodawanie komentarzy, podglądanie wglądówek oraz przenoszenie ich do katalogów tematycznych. Palmtop HP iPAQ jest urządzeniem opcjonalnym i kosztuje około 853 EUR. W tej cenie otrzymujemy także elegancki pokrowiec do zawieszenia palmtopa na pasku. Co ciekawe, po podłączeniu palmtopa do telefonu komórkowego możemy wysłać wglądówkę wybranego zdjęcia pocztą elektroniczną.

komputer Apple Macintosh PowerBook z programem Leaf Capture V8

Jednak w studiu przystawka oferuje najlepszy komfort pracy podłączona o komputera, na którym zainstalowane jest oprogramowanie Leaf Capture V8. Oferuje ono podobne możliwości jak palmtop. Dodatkowo umożliwia przekonwertowanie plików HDR na formaty TIFF lub JPEG. HDR jest własnym standardem producenta i odpowiada on technologicznie plikowi RAW ? jest to surowa informacja uzyskana z matrycy przystawki. Dopiero w komputerze dokonywana jest końcowa obróbka z uzwględnieniem wartości balansu bieli, profili kolorystycznych, ustawień wyostrzenia itp. Dzięki temu zarchiwizowane zdjęcia w formacie HDR mogą być później obrobione według innych parametrów (np. z wykorzystaniem "cieplejszych" profili kolorystycznych). Możliwa jest także obróbka wielu zdjęć na raz z zastosowaniem tych samych parametrów.

wskaźnik na komputerze informuje o poziomie naświetlenia zdjęcia (tu prześwietlone)

Podobnie jak w przypadku pracy z palmtopem, również komputer może zastąpić światłomierz. Pomiaru dokonuje się już po zrobieniu zdjęcia, a poziom naświetlenia pokazywany jest na graficznej skali (patrz zdjęcie powyżej).

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
0
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0