Minolta AF 70-200mm f/2.8 Apo G(D)SSM i 300mm f/2.8 Apo G(D)SSM - dwa profesjonalne obiektywy

Minolta zaprezentowała dwa zapowiadane od dawna długoogniskowe obiektywy profesjonalne. Zarówno AF 70-200mm Apo G(D)SSM jak i 300mm f/2.8 Apo G(D)SSM zostały wyposażone w ciche silniki autofokusa.
Na targach PMA 2003 Minolta zaprezentowała dwa zapowiadane od dawna długoogniskowe obiektywy profesjonalne. Zarówno AF 70-200mm Apo G(D)SSM jak i 300mm f/2.8 Apo G(D)SSM zostały wyposażone w ciche silniki autofokusa.



Blisko rok po oficjalnych zapowiedziach, o których pisaliśmy też w Fotopolis, Minolta pokazała wreszcie dwa nowe obiektywy przeznaczone dla profesjonalistów. Oba posiadają cichy silnik automatycznego ogniskowania (SSM) - nowość w produktach tej firmy. Jednak z tej funkcji będą mogli korzystać jedynie użytkownicy korpusów Dynax 7 i nowszych (dostępny jest także upgrade dla modelu Dynax 9).

Minolta AF 300mm f/2.8 Apo G(D)SSM

W skład konstrukcji optycznej Minolty AF 300mm f/2.8 Apo G(D)SSM wchodzi 13 soczewek w 12 grupach, w tym 3 niskodyspersyjne soczewki AD. Jednak najciekawsza jest w tym szkle elektronika. Wyposażono je w dwa tryby DMF (Direct Manual Focus), dzięki którym fotograf w każdej chwili może przełączyć się z autofokusa w ostrzenie ręczne (nawet podczas pracy silnika obiektywu). Dwa ustawienia ogranicznika zakresu ogniskowania (fabryczne i ustalone przez użytkownika) pozwalają na usprawnienie akcji autofokusa. Ponadto obiektyw umożliwia błyskawiczne "przeostrzanie" między czterema zapamiętanymi punktami ostrości. Wystarczy nacisnąć odpowiedni przycisk. Do zalet tego szkła należy jeszcze dorzucić wewnętrzne ogniskowanie, zdejmowany kołnierz z mocowaniem do statywu i niezwykle trwałą konstrukcję ze stopu magnezowego.

Minolta AF 70-200mm f/2.8 Apo G(D)SSM

Obiektyw Minolta AF 70-200mm f/2.8 Apo G(D)SSM składa się z 19 soczewek w 15 grupach (4 soczewki AD). Jeśli chodzi o nowinki techniczne, to jest nieco uboższy od swojego większego brata. Posiada tylko jeden tryb ograniczenia zakresu ogniskowania i nie ma pamięci punktów ostrości, ale mimo to i tak w pełni zasługuje na miano profesjonalnego.

Specjalnie do opisywanych szkieł Minolta przygotowała dwa wysokiej jakości telekonwertery: AF 1.4X Tele Converter Apo (D) i AF 2X Tele Converter Apo (D). Producent zapewnia, że mimo znacznego wydłużenia ogniskowej (konwerter 2X w połączeniu z 300/2.8 daje imponującą ogniskową 600mm przy świetle 5.6!), konwertery te nie obniżają jakości optycznej i pozwalają zachować pełną funkcjonalność obiektywów.

specyfikacje:

NazwaMinolta AF 300mm f/2.8 Apo G(D)SSM
Typobiektyw autofokus
Konstrukcja13 soczewek w 12 grupach, 3 soczewki AD, przednia soczewka ochronna, element optyczny w uchwycie na filtry
Ogniskowa300mm
Otwór maksymalnyf/2.8
Dystans min.2m
Kąt8 stopni 10 minut
Przesłona9 listków
MocowanieMinolta A
Powiększenie0.18x
Filtrwbudowany uchwyt na filtry 42mm
Wymiary122mm (ś) x 242.5mm (d)
Waga2310g bez kołnierza z mocowaniem statywu
Akcesoria
  • osłona przeciwsłoneczna
  • futerał
  • pasek
  • soczewka 42mm
  • kołnierz z mocowaniem statywu
  • AF 1.4X Tele Converter Apo(D)
  • AF 2X Tele Converter Apo(D)
Uwagi
  • SSM (cichy silnik)
  • wewnętrzne ogniskowanie
  • autofokus kompatybilny z korpusami od Dynax 7 (dostępny upgrade dla modelu Dynax 9)
  • dwa tryby DMF (Direct Manual Focusing)
  • ogranicznik zakresu ogniskowania
  • zapamiętywanie czterech punktów ostrości


NazwaMinolta AF 70-200mm f/2.8 Apo G(D)SSM
Typobiektyw autofokus
Konstrukcja19 soczewek w 15 grupach, cztery soczewki AD
Ogniskowa70-200mm
Otwór maksymalnyf/2.8
Dystans min.1.2m
Kąt34 stopnie (70mm) - 12 stopni 30 minut (200mm)
Przesłona9 listków
MocowanieMinolta A
Powiększeniemaks. 0.21x
Filtr77mm
Wymiary87mm (ś) x 196.5 (d)
Waga1340g bez kołnierza z mocowaniem statywu
Akcesoria
  • osłona przeciwsłoneczna
  • futerał
  • kołnierz z mocowaniem statywu
  • AF 1.4X Tele Converter Apo(D)
  • AF 2X Tele Converter Apo(D)
Uwagi
  • SSM (cichy silnik)
  • wewnętrzne ogniskowanie
  • autofokus kompatybilny z korpusami od Dynax 7 (dostępny upgrade dla modelu Dynax 9)
  • dwa tryby DMF (Direct Manual Focusing)
  • ogranicznik zakresu ogniskowania
  • zapamiętywanie trzech punktów ostrości

Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1