Nowa linia obiektywów 'Nikkor DX'

W dość niepozornej informacji prasowej Nikon poinformował dziś o stworzeniu obiektywu nowego typu, przeznaczonego do współpracy z aparatami cyfrowymi. AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED to początek cyfrowej linii Nikkor DX.
W dość niepozornej informacji prasowej Nikon poinformował dziś o stworzeniu obiektywu nowego typu, przeznaczonego do współpracy z aparatami cyfrowymi. AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED to początek cyfrowej linii Nikkor DX.



Możemy śmiało zaryzykować tezę, że jest to odpowiedź Nikona na ostatnie poczynania konkurencji. Chodzi oczywiście o pełnoklatkowy Canon 1Ds, którego jednym z ważniejszych atutów jest dostęp do szerokiego kąta. To uciążliwe ograniczenie fotografii cyfrowej w wydaniu profesjonalnym Nikon postanowił pokonać na swój sposób. Do istniejących już aparatów o nie-pełno-klatkowym polu obrazu dostosował optykę zmniejszając ją proporcjonalnie

Szkła serii Nikkor DX różnią się od dotychczasowych konstrukcji wewnętrzną średnicą, dzięki czemu łatwiej o małą ogniskową. W tym wypadku 12-24mm po przymocowaniu do body (D1, D1X, D1H, D100) będzie odpowiednikiem ogniskowej 18-35mm dla filmu 135mm. Wszystkie wspomniane modele dysponują sensorem 23.7x15.6mm zatem współczynnik przeliczenia faktycznego pola widzenia wynosi 1.5x.

Zmniejszone pole obrazowe nowych obiektywów wpływa nieco na jasność wynoszącą F4.0. Niemniej konstruktorom udało się przenieść praktycznie wszystkie rozwiązania, za które użytkownicy cenią obiektywy Nikkor. AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED to obiektyw autofokus, z wewnętrznym ogniskowaniem, soczewkami niskodyspersyjnymi ED oraz pomniejszonym super-cichym motorem SWM (Silent Wave Motor). Symbol 'G' oznacza brak pierścienia ogniskowej na obiektywie (dobór przysłony elektroniczny z poziomu aparatu).

Premiera nowej linii obiektywów to niecodzienne wydarzenie, a w tym wypadku interesujące podwójnie. Po pierwsze tradycyjne ograniczenie cyfry - kiepski dostęp do szerokiego kąta - zaczyna znikać. Po drugie całkiem niedawno inni producenci zapowiadali z wielką pompą tworzenie nowego standardu szkieł o mniejszych rozmiarach przeznaczonych specjalnie do lustrzanek cyfrowych. Ciekawe czy Nikon postanowił wziąć udział w tym przedsięwzięciu czy też chce nim pokierować po swojemu?

Warto dodać, że nowy model obiektywu będzie dobrze współpracował z aparatem Fujifilm FinePix S2 Pro, którego test wkrótce ukarze się na naszych stronach.
Komentarze
Polecane artykuły
Leica Q2 - pierwsze wrażenia [WIDEO]
22 Mar 2019
Matryca o rozdzielczości 47,4 Mp, dobrze znany szerokokątny obiektyw Summilux 28 mm f/1.7 ASPH, uszczelniony korpus i odświeżona ergonomia. O pracy z najnowszym pełnoklatkowym kompaktem opowiada Michał Massa Mąsior.
0
Leica Q2 - zdjęcia przykładowe
20 Mar 2019
Nowa pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 47,4 Mp, dobrze znany szerokokątny obiektyw Summilux 28 mm f/1.7 ASPH, uszczelniony korpus i odświeżona ergonomia - zobaczcie na co stać drugą generację kompaktu Leiki.
0
Venus Optics Laowa 9 mm f/2.8 Zero-D teraz także w wersji z mocowaniem Mikro Cztery Trzecie
15 Mar 2019
Pokazana w zeszłym roku ultraszerokokątna stałka bez dystorsji doczekała się wariantu z mocowaniem M43. Na sklepowe póki trafi jeszcze w marcu.
0
Panasonic Lumix S1R - zdjęcia przykładowe
11 Mar 2019
O modelu Lumix S1R powiedziano już wiele, jednak jakość obrazu wciąż pozostawała pewną tajemnicą. Do teraz. W nasze ręce wpadł flagowiec nowego pełnoklatkowego systemu Panasonica!
4