Mamiya zapowiada dwa nowe obiektywy

Autor: Michał Sułkiewicz

22 Październik 2002
Artykuł na: 4-5 minut
PHOTOKINA 2002. Japoński producent zapowiedział dwa obiektywy do swoich dwóch najważniejszych linii produktowych serii 645AFD i RZ67. Są to szkła o bardzo szerokim kącie widzenia, mające umożliwiać zdjęcia za pomocą przystawek cyfrowych.

PHOTOKINA 2002. Producenci sprzętu średniego formatu coraz częściej muszą myśleć o użytkownikach przystawek cyfrowych, którzy do tej pory byli traktowani po macoszemu. Jednak na ostatnich targach Photokina, firma Mamiya pokazała dwa obiektywy przeznaczone właśnie dla użytkowników przystawek cyfrowych i umożliwiające im wykonywanie zdjęć szerokokątnych.

Wyjaśnijmy pokrótce na czym polega problem. Otóż oferowane aktualnie na rynku przystawki cyfrowe mają mniejszy format niż klisza 6 cm. Najczęściej jest to format odpowiadający małemu obrazkowi (24x36mm). Oznacza to, że sensor CCD rejestruje tylko fragment obrazu, a więc kąt widzenia obiektywu zmniejsza się (podobny problem występuje w cyfrowych lustrzankach małoobrazkowych, o czym można przeczytać w naszym wcześniejszym artykule). Aby więc uzyskać szerokątne zdjęcie, należy tak skrócić ogniskową obiektywu, aby skompensować różnicę w formacie. Przy okazji fotografujący na tradycyjnych filmach otrzymują obiektywy dające bardzo szeroki kąt widzenia.

Mamiya uzupełnia więc lukę rynkową oferując możliwość fotografowania szerokokątnego użytkownikom cyfrowych przystawek do modeli Mamiya 645AFD i Mamiya RZ67 Pro II. Obiektywy trafią do sprzedaży na początku przyszłego roku. Niestety producent nie udostępnił zdjęć prasowych nowych modeli.

Mamiya AF 26mm f/4.5 Ultra-Wide dla 645AFD

Nowy obiektyw może oczywiście być używany zarówno do zastosowań cyfrowych jak i tradycyjnych. Używając filmu 120 lub 220 uzyskuje się kąt widzenia 107 stopni. Porównując z obiektywami dla filmu małobrazkowego 35mm daje to ogniskową 16mm.

W konstrukcji obiektywu zastosowano zaawansowane soczewki asymetryczne oferujące doskonały kontrast i rozdzielczość obrazu. Zakres ostrości wynosi od 35cm do nieskończoności. Dzięki dużej głębi ostrości obiektyw może mieć wiele zastosowań. Najbardziej jednak będzie przydatny przy fotografii wnętrzy i krajobrazu.

W celu redukcji odbić i zapewnieniu wiernej reprodukcji kolorów producent pokrywa soczewki specjalną, wielowarstwową powłoką antyrefleksyjną. Przy produkcji szkła nie użyto ołowiu ani innych substancji szkodliwych dla środowiska.

Obiektyw współpracuje oczywiście z systemami automatycznego ustawiania ostrości aparatów 645AF

specyfikacje:

NazwaMamiya AF 26mm f/4.5 Ultra-Wide Angle Lens
Typstałoogniskowy obiektyw szerokątny z autofocusem
Konstrukcja14 elementów w 10 grupach
Ogniskowa26 mm (ekw. 16mm dla 35mm)
Otwór maksymalnyf/32
Dystans min.35 cm
Kąt107 stopni
MocowanieMamiya 645AF
Powiększenie1:0.14
Filtr-
Wymiary94 mm x 130 mm (ś x d)
Waga930g
Uwagidostępny od 2003 roku

Mamiya M 43mm f/4.3 Ultra-Wide dla RZ67

Druga nowość przeznaczona jest dla aparatów serii RZ67 Pro II. Podobnie jak w poprzednim obiektywie nacisk położono na uzyskanie szerokiego kąta. Używając filmów 120 lub 220 uzyskuje się kąt widzenia 92 stopnie, co odpowiada ogniskowej 21mm w filmie małoobrazkowym.

Również w tej konstrukcji zastosowano powlekane antyrefleksyjnie soczewki asferyczne w celu zapewnienia ostrego i wyraźnego obrazu w szerokim zakresie przysłony. Minimalna odległość ogniskowania wynosi 28cm. W systemie ustawiania ostrości zastosowano soczewki pływające pozwalające na zmniejszenie dystorsji i wewnętrznych odblasków.

Wraz z obiektywem dostarczana jest osłona przeciwsłoneczna.

specyfikacje:

NazwaMamiya M 43mm f/4.5 Ultra-Wide
Typstałogoniskowy obiektyw szerokątny do średniego formatu
Konstrukcja11 elementów w 8 grupach
Ogniskowa43 mm (ekw. 21mm dla 35mm)
Otwór maksymalnyf/4.5 do f/32
Dystans min.28 cm
Kąt92 stopnie
MocowanieMamiya RZ67
Powiększenie1:1.06
Filtr77 mm
Osłonaw zestawie
Wymiary97,2 mm x 117,9 mm (ś x d)
Waga960 g
Uwagisprzedaż od 2003 roku

W Polsce obiektywy będą dostępne w ofercie firmy Kondelka i Muller s. c..

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wraz z nadejściem wiosny marka Irix zachęca do przyjrzenia się światu z bliska, oferując atrakcyjne rabaty na obiektyw Irix 150 mm f/2.8 1:1 Makro. Rozbuduj swój zestaw fotograficzny o narzędzie,...
1
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
Konstrukcje typu Tilt-Shift to domena wąskiej i kosztownej oferty kierowanej dla profesjonalistów. Chińczycy z 7Artisans chcą pokazać, że można inaczej i prezentują jasną stawkę z...
7
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony prezentuje kolejny po modelu 24-50 mm kompaktowy zoom ze światłem f/2.8, który łączy niewielkie wymiary ze stosunkowo przystępną ceną. Nowy szeroki kąt celuje w twórców, którym...
6