Mamiya zapowiada dwa nowe obiektywy

PHOTOKINA 2002. Japoński producent zapowiedział dwa obiektywy do swoich dwóch najważniejszych linii produktowych serii 645AFD i RZ67. Są to szkła o bardzo szerokim kącie widzenia, mające umożliwiać zdjęcia za pomocą przystawek cyfrowych.
PHOTOKINA 2002. Producenci sprzętu średniego formatu coraz częściej muszą myśleć o użytkownikach przystawek cyfrowych, którzy do tej pory byli traktowani po macoszemu. Jednak na ostatnich targach Photokina, firma Mamiya pokazała dwa obiektywy przeznaczone właśnie dla użytkowników przystawek cyfrowych i umożliwiające im wykonywanie zdjęć szerokokątnych.

Wyjaśnijmy pokrótce na czym polega problem. Otóż oferowane aktualnie na rynku przystawki cyfrowe mają mniejszy format niż klisza 6 cm. Najczęściej jest to format odpowiadający małemu obrazkowi (24x36mm). Oznacza to, że sensor CCD rejestruje tylko fragment obrazu, a więc kąt widzenia obiektywu zmniejsza się (podobny problem występuje w cyfrowych lustrzankach małoobrazkowych, o czym można przeczytać w naszym wcześniejszym artykule). Aby więc uzyskać szerokątne zdjęcie, należy tak skrócić ogniskową obiektywu, aby skompensować różnicę w formacie. Przy okazji fotografujący na tradycyjnych filmach otrzymują obiektywy dające bardzo szeroki kąt widzenia.



Mamiya uzupełnia więc lukę rynkową oferując możliwość fotografowania szerokokątnego użytkownikom cyfrowych przystawek do modeli Mamiya 645AFD i Mamiya RZ67 Pro II. Obiektywy trafią do sprzedaży na początku przyszłego roku. Niestety producent nie udostępnił zdjęć prasowych nowych modeli.

Mamiya AF 26mm f/4.5 Ultra-Wide dla 645AFD
Nowy obiektyw może oczywiście być używany zarówno do zastosowań cyfrowych jak i tradycyjnych. Używając filmu 120 lub 220 uzyskuje się kąt widzenia 107 stopni. Porównując z obiektywami dla filmu małobrazkowego 35mm daje to ogniskową 16mm.

W konstrukcji obiektywu zastosowano zaawansowane soczewki asymetryczne oferujące doskonały kontrast i rozdzielczość obrazu. Zakres ostrości wynosi od 35cm do nieskończoności. Dzięki dużej głębi ostrości obiektyw może mieć wiele zastosowań. Najbardziej jednak będzie przydatny przy fotografii wnętrzy i krajobrazu.

W celu redukcji odbić i zapewnieniu wiernej reprodukcji kolorów producent pokrywa soczewki specjalną, wielowarstwową powłoką antyrefleksyjną. Przy produkcji szkła nie użyto ołowiu ani innych substancji szkodliwych dla środowiska.

Obiektyw współpracuje oczywiście z systemami automatycznego ustawiania ostrości aparatów 645AF

specyfikacje:

NazwaMamiya AF 26mm f/4.5 Ultra-Wide Angle Lens
Typstałoogniskowy obiektyw szerokątny z autofocusem
Konstrukcja14 elementów w 10 grupach
Ogniskowa26 mm (ekw. 16mm dla 35mm)
Otwór maksymalnyf/32
Dystans min.35 cm
Kąt107 stopni
MocowanieMamiya 645AF
Powiększenie1:0.14
Filtr-
Wymiary94 mm x 130 mm (ś x d)
Waga930g
Uwagidostępny od 2003 roku


Mamiya M 43mm f/4.3 Ultra-Wide dla RZ67
Druga nowość przeznaczona jest dla aparatów serii RZ67 Pro II. Podobnie jak w poprzednim obiektywie nacisk położono na uzyskanie szerokiego kąta. Używając filmów 120 lub 220 uzyskuje się kąt widzenia 92 stopnie, co odpowiada ogniskowej 21mm w filmie małoobrazkowym.

Również w tej konstrukcji zastosowano powlekane antyrefleksyjnie soczewki asferyczne w celu zapewnienia ostrego i wyraźnego obrazu w szerokim zakresie przysłony. Minimalna odległość ogniskowania wynosi 28cm. W systemie ustawiania ostrości zastosowano soczewki pływające pozwalające na zmniejszenie dystorsji i wewnętrznych odblasków.

Wraz z obiektywem dostarczana jest osłona przeciwsłoneczna.

specyfikacje:

NazwaMamiya M 43mm f/4.5 Ultra-Wide
Typstałogoniskowy obiektyw szerokątny do średniego formatu
Konstrukcja11 elementów w 8 grupach
Ogniskowa43 mm (ekw. 21mm dla 35mm)
Otwór maksymalnyf/4.5 do f/32
Dystans min.28 cm
Kąt92 stopnie
MocowanieMamiya RZ67
Powiększenie1:1.06
Filtr77 mm
Osłonaw zestawie
Wymiary97,2 mm x 117,9 mm (ś x d)
Waga960 g
Uwagisprzedaż od 2003 roku


W Polsce obiektywy będą dostępne w ofercie firmy Kondelka i Muller s. c..
Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1