Dwa nowe obiektywy do średniego formatu Pentaxa

Na targach PMA2002 Pentax zaprezentował dwa nowe obiektywy do swojej serii średnioformatowych lustrzanek autofocus.
Po nawale cyfrowego sprzętu zaprezentowanego na targach w Orlando możemy wreszcie uzupełnić nasze relacje, o produkty do starej, dobrej fotografii chemicznej.
Średnioformatowe lustrzanki Pentaxa 645N i 645N II otrzymały teraz dwa nowe zoomy autofocus. Obiektywy ze zmienną ogniskową nie są zbyt popularne wśród fotografów używających średniego formatu. Powodem była przede wszystkim jakość optyczna dotychczasowych konstrukcji, a także ich cena. Być może nowe modele Pentaxa to zmienią.

Pentax SMC-FA 645 Zoom 33-55 mm/F4.5 AL
Ten szerokokątny zoom (odpowiednik 20mm ? 35mm w systemie 35mm) powstał z myślą o aktywnych fotografach. Jedenaście soczewek w ośmiu grupach i dwa szkła asferyczne mają zadać kłam złej opinii zmiennoogniskoych konstrukcji. Zastosowane materiały mają zminimalizować zjawisko dystorsji na obrzeżach kadru w całym zakresie ogniskowych. Zastosowano także specjalną powłokę ghostless coating zapobiegającą efektowi halo przy tylnym oświetleniu obiektów zdjęciowych.

Pentax SMC-FA 645 Zoom 33-55 mm/F4.5 AL


Minimalna odległość ogniskowania wynosi 40cm dla każdej ogniskowej. Obiektyw może być również przestawiony na tryb ręczny pomiaru ostrości.

Pentax SMC-FA 645 Zoom 55?110 mm/F5.6
Drugi z obiektywów to standardowy zoom 55-110mm (odpowiednik 35mm-70mm w systemie 35mm). Pentax określa swój produkt jako: lekki, szybki i kompaktowy. Faktycznie, obiektyw ma takie same rozmiary jak jego odpowiednik 33-55mm. Konstrukcja składa się z dziewięciu elementów w dziewięciu grupach. W tym z soczewek o niskim poziomie rozposzenia światła (ED) i, jak w krótszym modelu, pokrytych powłoką antyrefelksyjną.

Pentax SMC-FA 645 Zoom 55?110 mm/F5.6


Autofocus można wyłączyć, a minimalna odległość ogniskowania wynosi 80cm.

specyfikacje
border=2;sizex=3;sizey=10;headersx=1;headersy=1|
nazwa produktu;SMC-FA 645 Zoom 33-55 mm;SMC-FA 645 Zoom 55-110mm;
konstrukcja;11 elementów w 8 grupach;9 elementów w 9 grupach;
kąt widzenia;93-63 stopnie;65-35 stopni;
minimalna przysłona;32;45;
pomiar światła;TTL przy otwartej przysłonie;TTL przy otwartej przysłonie;
maksymalne powiększenie;0,21x;0,16x;
min. odległość ogniskowania;0,4m (1.3ft);0,8m (2.6ft);
średnica filtra;82mm;82mm;
rozmiar i średnica;104mm x 88mm;104mm x 88mm;
ciężar;589g;500g


Parametry obiektywów nie zachwycają. Zastrzeżenia można mieć chociażby do jasności. Widać, że producent postawił na kompaktowość konstrukcji. Czy to wystarczy, żeby konkurować ze stałoogniskowymi obiektywami? Zobaczymy.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0