Dwa nowe obiektywy do średniego formatu Pentaxa

Na targach PMA2002 Pentax zaprezentował dwa nowe obiektywy do swojej serii średnioformatowych lustrzanek autofocus.
Po nawale cyfrowego sprzętu zaprezentowanego na targach w Orlando możemy wreszcie uzupełnić nasze relacje, o produkty do starej, dobrej fotografii chemicznej.
Średnioformatowe lustrzanki Pentaxa 645N i 645N II otrzymały teraz dwa nowe zoomy autofocus. Obiektywy ze zmienną ogniskową nie są zbyt popularne wśród fotografów używających średniego formatu. Powodem była przede wszystkim jakość optyczna dotychczasowych konstrukcji, a także ich cena. Być może nowe modele Pentaxa to zmienią.

Pentax SMC-FA 645 Zoom 33-55 mm/F4.5 AL
Ten szerokokątny zoom (odpowiednik 20mm ? 35mm w systemie 35mm) powstał z myślą o aktywnych fotografach. Jedenaście soczewek w ośmiu grupach i dwa szkła asferyczne mają zadać kłam złej opinii zmiennoogniskoych konstrukcji. Zastosowane materiały mają zminimalizować zjawisko dystorsji na obrzeżach kadru w całym zakresie ogniskowych. Zastosowano także specjalną powłokę ghostless coating zapobiegającą efektowi halo przy tylnym oświetleniu obiektów zdjęciowych.

Pentax SMC-FA 645 Zoom 33-55 mm/F4.5 AL


Minimalna odległość ogniskowania wynosi 40cm dla każdej ogniskowej. Obiektyw może być również przestawiony na tryb ręczny pomiaru ostrości.

Pentax SMC-FA 645 Zoom 55?110 mm/F5.6
Drugi z obiektywów to standardowy zoom 55-110mm (odpowiednik 35mm-70mm w systemie 35mm). Pentax określa swój produkt jako: lekki, szybki i kompaktowy. Faktycznie, obiektyw ma takie same rozmiary jak jego odpowiednik 33-55mm. Konstrukcja składa się z dziewięciu elementów w dziewięciu grupach. W tym z soczewek o niskim poziomie rozposzenia światła (ED) i, jak w krótszym modelu, pokrytych powłoką antyrefelksyjną.

Pentax SMC-FA 645 Zoom 55?110 mm/F5.6


Autofocus można wyłączyć, a minimalna odległość ogniskowania wynosi 80cm.

specyfikacje
border=2;sizex=3;sizey=10;headersx=1;headersy=1|
nazwa produktu;SMC-FA 645 Zoom 33-55 mm;SMC-FA 645 Zoom 55-110mm;
konstrukcja;11 elementów w 8 grupach;9 elementów w 9 grupach;
kąt widzenia;93-63 stopnie;65-35 stopni;
minimalna przysłona;32;45;
pomiar światła;TTL przy otwartej przysłonie;TTL przy otwartej przysłonie;
maksymalne powiększenie;0,21x;0,16x;
min. odległość ogniskowania;0,4m (1.3ft);0,8m (2.6ft);
średnica filtra;82mm;82mm;
rozmiar i średnica;104mm x 88mm;104mm x 88mm;
ciężar;589g;500g


Parametry obiektywów nie zachwycają. Zastrzeżenia można mieć chociażby do jasności. Widać, że producent postawił na kompaktowość konstrukcji. Czy to wystarczy, żeby konkurować ze stałoogniskowymi obiektywami? Zobaczymy.
Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
1
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12