Więcej Nikkorów

Nikon wprowadza do oferty 4 nowe obiektywy serii Nikkor.
Ostatnimi czasy producenci nieco zaniedbują sprzęt analogowy. Zakończone właśnie targi PMA w Orlando pokazują, że cała energia idzie na rozwój obrazowania cyfrowego i ze świecą szukać czegoś nowego dla miłośników tradycyjnej fotografii. Wśród potentatów jedynie Nikon podtrzymuje swoje zainteresowanie tą działką, chociaż i tak nowe lampy i opisywane tu obiektywy przeznaczone są do współpracy zarówno z aparatami 35mm jak i D SLR.

Nowe modele to:
AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED,
AF-S Zoom-Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED,
AF Nikkor 50mm f/1.8D,
AF Zoom-Nikkor 28-100mm f/3.5-5.6G

Na początek wyjaśnijmy wystepujące w nazwach skróty:

AF / AF Zoom - obiektyw z automatycznym strojeniem ostrości, stało- / zmiennoogniskowe.

G / D (np. f/1.8D) - obiektywy serii D i G współpracują w pełni z zaawansowanymi systemami pomiarowymi takimi jak 3D Matrix Metering (pomiar 3D matrycowy) i 3D Multi-Sensor Balanced Fill-Flash (zbalansowany błysk wypełniający) oraz przekazują informację o odległości obiektu, do systemu AF aparatu. Między sobą różnią się brakiem (G) lub obecnością (D) pierścienia manualnego doboru przysłony. W przypadku współpracy aparatów z serią D, dobór przysłony odbywa się z pomocą pokręteł nastawczych (body aparatu).

Obiektywy G są kompatybilne z aparatami Nikon F5, F100, F80, F65, F60, F55, F50, serią F-401, PRONEA 600i, PRONEA S, serią D1 oraz D100, a także w trybie P i S z aparatami F4, serią F90, F70, F-801, F-601M.

AF-S - zaawansowane obiektywy z wbudowanym super-cichym napędem (Silent Wave Motor) wspomagającym i przyspieszającym pracę AF.
Silent Wave Motor

IF - Internal Focusing, ogniskowanie wewnętrzne, soczewki biorące udział w ustawieniu ostrości pracują niezależnie od zewnętrznych części obiektywu. Jego rozmiary nie zmieniają się co przyspiesza pracę AF, zmniejsza ryzyko zabrudzenia oraz czyni konstrukcję mniejszą i lżejszą.
Integral Focusing

ED - Extra-low Dispersion, precyzyjne soczewki niwelujące wydatnie efekt aberracji chromatycznej.
Extra-low Dispersion

VR - Vibration Reduction, system redukcji wstrząsów stosowany w profesjonalnych obiektywach Nikona, gwarantujący ostrość obrazu przy długich czasach naświetlenia. Dostępna jest także opcja Activ VR znajdująca zastosowanie przy fotografowaniu np. z pojazdu w ruchu.


AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED
Najpoważniejsze z zaprezentowanych szkieł o doskonałej jasności F2.8 dla każdej wartości ogniskowej. Przeznaczony dla profesjonalistów i zaawansowanych amatorów o czym świadczą systemy redukcji wstrząsów, wbudowany silnik wspomagający i wewnętrzne ogniskowanie.
AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED

Konstrukcja ze stopu magnezowego kryje 21 elementów w 15 grupach w tym 6 soczewek ED i jak podaje producent posiada gwarancję "deszczo-odporności" analogiczną do F5. Ogniskowa 70-200mm w wypadku aparatów cyfrowych serii D1 i D100 wynosi 105-300mm. Obiektyw posiada także stopkę mocowania statywu oraz umożliwia szybkie przejście z trybu AF do manualnego.

Nowa propozycja Nikona jest odpowiednikiem obiektywu Canon 70-200mm F/2.8 L IS USM AF. Nie znamy jeszcze ceny, ale można się domyślać, że będzie to liczba z okolic 10 tyś PLN.

border=2;sizex=2;sizey=9;headersx=0;headersy=0|Ogniskowa;70mm do 200mm;
Przysłona; f/2.8 (do f/22, 70mm);
Konstrukcja; 21 elementów w 15 grupach;
Kąt widzenia; 34°20'-12°20' (22°50'-8° z serią D1 i D100);
Zakres ostrości; 1.4m (MF)/1.5m (AF) - nieskończoność;
Maks. odwzorowanie; 1/5.6 przy 1.4m (MF), 1/6.1 przy 1.5m (AF);
Gwint; 77mm;
Wymiary; 87mm x 215mm;
Waga; 1,430g




AF-S Zoom-Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED
Obiektyw o podobnych systemach co opisany wyżej z wyjątkiem redukcji wstrząsów VR. Zdecydowanie mniejsza konstrukcja jest uzupełnieniem linii obiektywów szerokokątnych z dostępem do średnich zbliżeń, istniejący już AF 24-85mm f/2.8-4D IF był o pół skoku jaśniejszy, nie posiadał soczewek ED, ale miał za to pierścień przysłony.

Z lustrzankami cyfrowymi ogniskowa wynosi 42-150mm.

AF-S Zoom-Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5G IF-ED

border=2;sizex=2;sizey=9;headersx=0;headersy=0|Ogniskowa;24mm do 85mm;
Przysłona; f/3.5-4.5 (do f/22, 24mm);
Konstrukcja; 15 elementów w 12 grupach;
Kąt widzenia; 84°-28°30' (61°-18°50' z serią D1 i D100);
Zakres ostrości; 0.38m - nieskończoność;
Maks. Odwzorowanie; 1/4.7;
Gwint; 67mm;
Wymiary; 73mm x 72.5mm;
Waga; 415g



AF Nikkor 50mm f/1.8D
Oczekiwany przez wiele osób, które potrzebują standardowego obiektywu stałoogniskowego AF o dobrej jasności, ale tańszego niż znany 50mm F1.4. Zmiany są tu raczej kosmetyczne. Polecamy do poważnych zastosowań amatorskich.

Ekwiwalent ogniskowej dla aparatów cyfrowych wynosi 75mm.

AF Nikkor 50mm f/1.8D

border=2;sizex=2;sizey=9;headersx=0;headersy=0|
Ogniskowa; 50mm;
Przysłona; f/1.8 do f/22;
Konstrukcja; 6 elementów w 5 grupach;
Kąt widzenia; 46° (31°30' z serią D1 i D100);
Zakres ostrości; 0.45m - nieskończoność;
Maks. odwzorowanie;1/6.6;
Gwint; 52mm;
Wymiary; 63.5mm x 39mm;
Waga; 155g



AF Zoom-Nikkor 28-100mm f/3.5-5.6G
Ostatnia z nowości to model przeznaczony zdecydowanie do użytku amatorskiego, polecana szczególnie osobom rozpoczynającym zabawę z lustrzankami. Spory zakres ogniskowej przydaje się w różnorodnych sytuacjach zdjęciowych choć musi być okupiony utrata jasności i spadkiem jakości odwzorowań.
AF Zoom-Nikkor 28-100mm f/3.5-5.6G

Obiektyw jest bardzo lekki, nie posiada szkieł ED, ma za to elementy asferyczne minimalizujące dystorsję. Trudno przewidzieć cenę, ale będzie ona na pewno bardzo przystępna. Nie jest wykluczone, że AF Z-N 28-100mm będzie dołączany do promocyjnych zestawów z lustrzankami Nikona, jako szkło standardowe. Zobaczymy.

border=2;sizex=2;sizey=9;headersx=0;headersy=0
|Ogniskowa;28mm do 100mm;
Przysłona; f/3.5-5.6 (do f/22, 28mm);
Konstrukcja; 8 elementów w 6 grupach;
Kąt widzenia; 74° -24°20' (53°-16° z serią D1 i D100);
Zakres ostrości; 0.56 - nieskończoność;
Maks. odwzorowanie; 1/4.8;
Gwint; 62mm;
Wymiary; 68mm x 80mm;
Waga; 245g

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0