Panorama drugiej generacji - Hasselblad XPan II

Zachęceni sukcesem pokazanej na Photokinie 1998 dwuformatowej kamery XPan projektanci z firmy Hasselblad postanowili stworzyć nową, jak twierdzą ulepszoną wersję. Tak oto powstał model XPan II, który powinien trafić na rynek już pod koniec kwietnia tego roku.
Zachęceni sukcesem pokazanej na Photokinie 1998 dwuformatowej kamery XPan projektanci z firmy Hasselblad postanowili stworzyć nową, jak twierdzą ulepszoną wersję. Tak oto powstał model XPan II, który powinien trafić na rynek już pod koniec kwietnia tego roku.



Będący owocem współpracy firm Fuji i Hasselblad XPan pozwala na wykonywanie standardowych małoobrazkowych zdjęć (24x35mm), lecz jego największą zaletą jest tryb panoramy, który nie odbywa się jednak tak jak w na przykład aparatach kompaktowych, które przycinają górną i dolną część klatki. Tutaj panoramiczne kadry mają wymiary 24x65mm (czyli są szersze niż pole obrazu aparatów 6x7!).

Wprowadzony na rynek w 1998 roku pierwszy model XPana wywołał duże poruszenie. Oto pojawił się na aparat, który miał szanse pogodzić zwaśnionych zwolenników Contaxów z serii G i Leiek z bagnetem M (łączył zautomatyzowany przesuw filmu, elektroniczną migawkę charakterystyczne dla Contaxów z manualnym ostrzeniem za pomocą dalmierza, która jest znakiem firmowym Leiek M), a do tego oferował, otwierający przed fotografującymi zupełnie nowe możliwości, format panoramiczny.



Jeśli się dłużej zastanowić, to kamera ta trafiła nawet w trzy nisze rynkowe. O dwóch pierwszych już wspomnieliśmy. Ostatnią jest fotografia panoramiczna, którą do tej pory realizowano w wielkim i średnim formacie. Oczywiście XPan nie miał szans zastąpić ani Contaxów G, ani Leiek M (chociażby ze względu na jednak większe wymiary i brak jasnych obiektywów), ani tym bardziej średnioformatowych aparatów panoramicznych (mały obrazek nie może się równać jakością ze średnim formatem), ale stanowił bardzo ciekawy kompromis.

Jak dobry by nie był pierwszy model, zawsze znajdzie się coś do poprawki. Właśnie w odpowiedzi na uwagi użytkowników powstał XPan II. Już na pierwszy rzut oka widać, że powiększono znajdujący się na tylnej ściance aparatu wyświetlacz LCD, który powinien jeszcze lepiej spisywać się jako główny wskaźnik parametrów ekspozycji i innych ustawień kamery. Jednak z punktu użytkownika ważniejszy jest fakt, że do wyświetlacza widocznego w wizjerze dodano wskazanie ustawionego czasu migawki. Fotografujący skarżyli się, że brak wskazania tego parametru w wizjerze pierwszego XPana był poważnym niedopatrzeniem.

Wyświetlacz LCD aparatu XPan II


Drugą niezwykle ważną modyfikacją jest zwiększenie maksymalnego czasu B z 32 do 540 sekund. To znaczne ograniczenie w pierwszym modelu wynikało z konstrukcji migawki, która przy dłuższych czasach mogła działać wadliwie. Maksymalny czas otwarcia migawki 9 minut powinien już zadowolić przynajmniej część miłośników długich naświetleń. Z innych ważniejszych usprawnień należy jeszcze wymienić możliwość nawet 9-krotnego naświetlenia tej samej klatki, synchronizację z flashem na drugą lamelkę i opcję zostawienia końcówki filmu przy zwijaniu naświetlonej kliszy. Do nowego aparatu przeznaczono też opcjonalny elektroniczny wężyk spustowy.

Hasselblad XPan II z elektronicznym wężykiem spustowym


Miłośników filmów uczulonych na podczerwień ucieszy zapewne fakt, że, jak zapewnia producent, XPan II nie powinien już zadymiać jednego brzegu klatki tak, jak miało to miejsce w pierwszym modelu. Wychodząc z założenia, że użytkownicy XPana rzadko korzystają z funkcji ciągłego przesuwu filmu i nie zależy im na "szybkostrzelności" aparatu, zmniejszono maksymalną ilość klatek na sekundę z 3 i 2 na 1.2 i 0.9 w formatach 24x35 i 24x65 odpowiednio.

W zalewie cyfrowych nowości Hasselblad XPan II jest jak powiew świeżego powietrza. Stanowi dowód, że tradycjonaliści, którzy nie wierzą, że "film umarł" mają rację i że nie wszystkie nowe, ciekawe aparaty muszą mieć matrycę CCD/CMOS/Foveon. XPan II powinien trafić do sprzedaży pod koniec kwietnia tego roku.

NazwaHasselblad XPan II
Typdwuformatowy aparat dalmierzowy
Film35mm
Migawkaszczelinowa o przebiegu pionowym
Czasy migawki8 sek. - 1/1000 sek., B (maks. 540 sek.)
Tryby ekspozycjimanualny, preselekcja przysłony
Pomiar ekspozycjicentralnie ważony
Synchronizacja z lampą1/250 sek. (możliwość synchronizacji na drugą lamelkę)
Stopka akcesoriówgorąca stopka
Informacja w wizjerzeprzysłona, migawka
Samowyzwalacz2 sek. lub 10 sek.
Tryby transportu filmu
  • zdjęcia pojedyncze
  • zdjęcia seryjne 1.2 (0.9) kl./sek. 24x35mm (24x65mm)
Zasilanie2x CR2
Obudowaaluminiowo-tytanowa
Akcesoriaelektroniczny wężyk spustowy
Uwagidwuformatowy aparat pozwala na fotografowanie w formatach 24x35mm i 24x65mm
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0