Panorama drugiej generacji - Hasselblad XPan II

Zachęceni sukcesem pokazanej na Photokinie 1998 dwuformatowej kamery XPan projektanci z firmy Hasselblad postanowili stworzyć nową, jak twierdzą ulepszoną wersję. Tak oto powstał model XPan II, który powinien trafić na rynek już pod koniec kwietnia tego roku.
Zachęceni sukcesem pokazanej na Photokinie 1998 dwuformatowej kamery XPan projektanci z firmy Hasselblad postanowili stworzyć nową, jak twierdzą ulepszoną wersję. Tak oto powstał model XPan II, który powinien trafić na rynek już pod koniec kwietnia tego roku.



Będący owocem współpracy firm Fuji i Hasselblad XPan pozwala na wykonywanie standardowych małoobrazkowych zdjęć (24x35mm), lecz jego największą zaletą jest tryb panoramy, który nie odbywa się jednak tak jak w na przykład aparatach kompaktowych, które przycinają górną i dolną część klatki. Tutaj panoramiczne kadry mają wymiary 24x65mm (czyli są szersze niż pole obrazu aparatów 6x7!).

Wprowadzony na rynek w 1998 roku pierwszy model XPana wywołał duże poruszenie. Oto pojawił się na aparat, który miał szanse pogodzić zwaśnionych zwolenników Contaxów z serii G i Leiek z bagnetem M (łączył zautomatyzowany przesuw filmu, elektroniczną migawkę charakterystyczne dla Contaxów z manualnym ostrzeniem za pomocą dalmierza, która jest znakiem firmowym Leiek M), a do tego oferował, otwierający przed fotografującymi zupełnie nowe możliwości, format panoramiczny.



Jeśli się dłużej zastanowić, to kamera ta trafiła nawet w trzy nisze rynkowe. O dwóch pierwszych już wspomnieliśmy. Ostatnią jest fotografia panoramiczna, którą do tej pory realizowano w wielkim i średnim formacie. Oczywiście XPan nie miał szans zastąpić ani Contaxów G, ani Leiek M (chociażby ze względu na jednak większe wymiary i brak jasnych obiektywów), ani tym bardziej średnioformatowych aparatów panoramicznych (mały obrazek nie może się równać jakością ze średnim formatem), ale stanowił bardzo ciekawy kompromis.

Jak dobry by nie był pierwszy model, zawsze znajdzie się coś do poprawki. Właśnie w odpowiedzi na uwagi użytkowników powstał XPan II. Już na pierwszy rzut oka widać, że powiększono znajdujący się na tylnej ściance aparatu wyświetlacz LCD, który powinien jeszcze lepiej spisywać się jako główny wskaźnik parametrów ekspozycji i innych ustawień kamery. Jednak z punktu użytkownika ważniejszy jest fakt, że do wyświetlacza widocznego w wizjerze dodano wskazanie ustawionego czasu migawki. Fotografujący skarżyli się, że brak wskazania tego parametru w wizjerze pierwszego XPana był poważnym niedopatrzeniem.

Wyświetlacz LCD aparatu XPan II


Drugą niezwykle ważną modyfikacją jest zwiększenie maksymalnego czasu B z 32 do 540 sekund. To znaczne ograniczenie w pierwszym modelu wynikało z konstrukcji migawki, która przy dłuższych czasach mogła działać wadliwie. Maksymalny czas otwarcia migawki 9 minut powinien już zadowolić przynajmniej część miłośników długich naświetleń. Z innych ważniejszych usprawnień należy jeszcze wymienić możliwość nawet 9-krotnego naświetlenia tej samej klatki, synchronizację z flashem na drugą lamelkę i opcję zostawienia końcówki filmu przy zwijaniu naświetlonej kliszy. Do nowego aparatu przeznaczono też opcjonalny elektroniczny wężyk spustowy.

Hasselblad XPan II z elektronicznym wężykiem spustowym


Miłośników filmów uczulonych na podczerwień ucieszy zapewne fakt, że, jak zapewnia producent, XPan II nie powinien już zadymiać jednego brzegu klatki tak, jak miało to miejsce w pierwszym modelu. Wychodząc z założenia, że użytkownicy XPana rzadko korzystają z funkcji ciągłego przesuwu filmu i nie zależy im na "szybkostrzelności" aparatu, zmniejszono maksymalną ilość klatek na sekundę z 3 i 2 na 1.2 i 0.9 w formatach 24x35 i 24x65 odpowiednio.

W zalewie cyfrowych nowości Hasselblad XPan II jest jak powiew świeżego powietrza. Stanowi dowód, że tradycjonaliści, którzy nie wierzą, że "film umarł" mają rację i że nie wszystkie nowe, ciekawe aparaty muszą mieć matrycę CCD/CMOS/Foveon. XPan II powinien trafić do sprzedaży pod koniec kwietnia tego roku.

NazwaHasselblad XPan II
Typdwuformatowy aparat dalmierzowy
Film35mm
Migawkaszczelinowa o przebiegu pionowym
Czasy migawki8 sek. - 1/1000 sek., B (maks. 540 sek.)
Tryby ekspozycjimanualny, preselekcja przysłony
Pomiar ekspozycjicentralnie ważony
Synchronizacja z lampą1/250 sek. (możliwość synchronizacji na drugą lamelkę)
Stopka akcesoriówgorąca stopka
Informacja w wizjerzeprzysłona, migawka
Samowyzwalacz2 sek. lub 10 sek.
Tryby transportu filmu
  • zdjęcia pojedyncze
  • zdjęcia seryjne 1.2 (0.9) kl./sek. 24x35mm (24x65mm)
Zasilanie2x CR2
Obudowaaluminiowo-tytanowa
Akcesoriaelektroniczny wężyk spustowy
Uwagidwuformatowy aparat pozwala na fotografowanie w formatach 24x35mm i 24x65mm
Komentarze
Polecane artykuły
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
Nikon Z6 - test aparatu
18 Gru 2018
Sprawdziliśmy czy Nikon Z6 jest w stanie dorównać świetnemu bezlusterkowcowi Sony A7 III.
2
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!