Nikon F75 - brakujące ogniwo

Nikon F75 został po raz pierwszy zaprezentowany w połowie lutego 2003, jako uzupełnienie aktualnej serii amatorskich lustrzanek na film 35mm Nikona. Technicznie zbliżony jest do niższych modeli, ale posiada też kilka nowych właściwości.
Nikon F75 został po raz pierwszy zaprezentowany w połowie lutego 2003, jako uzupełnienie aktualnej serii amatorskich lustrzanek na film 35mm Nikona. Technicznie zbliżony jest do niższych modeli, ale posiada też kilka nowych właściwości.

Nikon podobnie jak inni liczący się producenci, jeśli już decyduje się na wprowadzenie do oferty nowej lustrzanki analogowej, to jest to konstrukcja przeznaczona dla amatorów. Takie czasy, że poważne inwestycje korporacji takich jak Nikon dotyczą pionu cyfrowego, a aparaty na film małoobrazkowy są delikatnie poprawionymi wersjami starszych modeli. Nie stoi to jednak w sprzeczności z faktem, że Nikon F75 oferuje pełną gamę funkcji potrzebnych zaawansowanemu i początkującemu amatorowi do wykonania dobrego, kontrolowanego zdjęcia.



Nikon F75 plasuje się na niższym poziomie niż bardzo udany model F80 i właściwościami specyfikacyjnymi i konstrukcyjnymi zbliżony jest do poprzednich konstrukcji Nikona (F55 z 2002 roku oraz F65 z 2000 roku). Chodzi tu przede wszystkim o uwzględnienie automatycznych programów tematycznych (brak w F80), czas synchronizacji błysku 1/90 sek. (1/125 sek. w F80), najkrótszy czas migawki 1/2000 sek (1/4000 w F80) oraz brak pojedynczego pomiaru AF, który zastąpiono tutaj rozbudowanym trybem pomiaru ciągłego z blokadą ekspozycji).

Jednocześnie Nikon F75 przewyższa wszystkie modele z tej linii systemem pomiaru ekspozycji z nowym 25-segmentowym pomiarem 3D-matycowym (a nie 10-segmentowym jak było dotychczas). Słynny system 3D Matrix polega na analizie sceny uwzględniającej tylne oświetlenie, odległość obiektu i rozkład światła, a uzyskane dane porównywane są z bankiem 30,000 scenek zakodowanych w pamięci aparatu.

Uzupełnieniem dla pomiaru matrycowego jest pomiar centralnie ważony (tylko w manualnym trybie ekspozycji) natomiast nie wymieniony w opisie sprzętowym producenta pomiar punktowy dostępny jest jedynie po zablokowaniu ekspozycji (i wcześniejszym wyborze tej opcji w menu ustawień zwyczajowych użytkownika).

System automatyki ekspozycji możemy dostosowywać do własnych potrzeb takimi ustawieniami jak: korekta ekspozycji w szerokim zakresie +/-3EV, niestety tylko w skoku 1/2EV (doskwiera tu brak mniejszego skoku 1/3EV) oraz bracketing ekspozycji pozwalający na wykonanie trzech ujęć ze stałą różnicą wartości naświetlenia (w skoku od 0.5 do 2.0EV. Dla urozmaicenia, tak jak w innych lustrzankach Nikona, uwzględniono program wielokrotnej ekspozycji. (naświetlanie tej samej klatki bez przesunięcia filmu).



Tak, jak wsponmiano na początku, Nikon F75 to aparat stworzony z myślą o amatorach-pasjonatach, ale także absolutnych nowicjuszach. Dlatego tak jak w F65 i F55 poza trybem pełnej automatyki znajdziemy "na pokładzie" wszystkie popularne programy tematyczne, w tym modny ostatnio portret nocny (synchronizacja błysku z długim czasem migawki). Więcej swobody daje tryb automatyki programowej czyli automatyczna funkcja "zapobiegająca przeskakiwaniu ostrości na element, który na chwilę przesłonił prowadzony w kadrze obiekt." Drugi to tradycyjny AF Lock - czyli "blokada automatycznego nastawiania ostrości, którą włącza się ręcznie za pomocą przycisku pod kciukiem lub spustu (zależnie od konfiguracji wstępnej aparatu i trybu działania sprzętu)." (cytat za P. Rzepkowski - "Co może zmienić F75?")

Omówienia wymaga jeszcze system pomiaru ostrości realizowany przez sensor Multi-CAM900. 5-punktowy układ pola pomiarowego składa się z centralnego pola krzyżowego oraz czterech sensorów liniowych. Tryby nastawiania ostrości dzielą się na dobierany pomiar AF (Servo AF z automatycznym wyborem między pomiarem ciągłym (AF-C) a pojedynczym (AF-S) w zależności od rodzaju rozpoznanego obiektu) oraz ustawienie ręczne (M).

Nie ma tu odrębnego, pojedynczego AF (Single AF) czyli pomiaru z priorytetem ostrości przed wyzwoleniem migawki oraz blokadą ostrości. Niemniej brak ten rekompensuje rozbudowany pomiar ciągły trojakiego rodzaju: 5-punktowy dynamiczny AF, centralny dynamiczny AF oraz dynamiczny AF z priorytetem najbliższego obiektu. Po aktywowaniu blokady ekspozycji (system Lock-On) możliwe jest prowadzenie dalszego pomiaru ostrości lub zablokowanie także tego parametru (i przekadrowanie). Pomiar ostrości wspiera dioda doświetlająca i ze wstępnych informacji wynika, że nie można jej wyłączyć.

Listę właściwości uzupełniają: bardzo przydatny przycisk podglądu głębi ostrości; nowy układ wyświetlacza w wizjerze uzupełniony o sygnalizację ostrzegającą o niskim poziomie naładowania akumulatorów lub niepoprawnym załadowaniu filmu; podświetlenie aktywnego punktu AF (czarne na jasnym tle i czerwone na ciemnym tle); oraz tryb zdjęć seryjnych oferujący niezbyt imponującą prędkość 1.5 kl/sek.

Podsumowując, Nikon F75, tak jak wszystkie amatorskie lustrzanki Nikona, jest aparatem niezwykle przyjaznym i niemal instynktownym. Początkujący mogą bez obaw oddać inicjatywę "zielonej automatyce" by po próbach z programami tematycznymi przejść do bardziej świadomego fotografowania z wykorzystaniem manualnego doboru ekspozycji. Takie atrakcje jak autobracketing, kompensacja ekspozycji, wielokrotne naświetlanie i inne podnoszą zdecydowanie atrakcyjność tego produktu, a znane systemy pomiarowe Nikona (3D Matrix, Multi-CAM900) są najlepszą gwarancją znakomitych efektów zdjęciowych.

Ograniczenia związane z nie zawsze najwyższymi osiągami - pozwoliliśmy je sobie wypunktować dla porównania z wyższym modelem Nikon F80 - wynikają wyłącznie z klasy i pozycji tego modelu w linii lustrzanek analogowych Nikon. Amatorom zdecydowanie polecamy.


Specyfikacje

NazwaNikon F75
Typlustrzanka jednoobiektywowa na film 35mm (135)
Film24 x 36mm (film 35mm (135))
ObiektywAF Nikkor i AI-P Nikkor (z wyjątkiem DX oraz IX-Nikkor)
Mocowanie obiektywuNikon F (AF)
Migawkakontrolowana elektronicznie, szczelinowa, o przebiegu pionowym
Czasy migawki30 - 1/2000 sek
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Programy tematyczne{LST
;(P) Program (Multi-automatyka programowa);(S) Priorytet migawki (Auto);(A) Priorytet przysłony (Auto);(M) Manual}
Pomiar ekspozycji
  • TTL przy całkowicie otwartej przysłonie
  • 25-segmentowy pomiar 3D-matrycowy (3D Matrix) z obiektywami G / D AF Nikkor (z wyjątkiem obiektywów AF Nikkor F3AF i IX-Nikkor) oraz AI-P Nikkor
  • pomiar centralnie ważony
  • pomiar punktowy (przy blokadzie ekspozycji)
Kompensacja ekspozycji+/-3EV w skoku 1/2EV
Autobracketing3 zdjęcia z korektą do 2.0EV w skoku: 0.5, 1.0, 1.5 lub 2.0EV
Autofocus
  • detekcja fazowa TTL, moduł Nikon Multi-CAM900 AF
  • lampka doświetlająca pomiar AF (do 5.0m)
  • zakres pomiaru od -1.0 do +19.0EV (ISO 100, temperatura pokojowa)
Tryby ostrości
  • Auto-Servo AF (wybór automatyczny między Pojedynczym (Single Servo AF) lub Ciągłym AF (Continuous Servo AF) zależnie od rodzaju i stanu/ruchu obiektu)
  • ręczne ustawienie ostrości (potwierdzenie na centralny obszar lub punkt AF)
Synchronizacja z lampąX-contact, synchronizacja 1/90 sek.
Lampa błyskowawbudowana, l.p. 12 (ISO 100, m.)
MatówkaClear Matte Screen V typu B
Lustroautomatyczne, szybko-powrotne
Wizjerniewymienny, sterowany z poziomu oka, z wbudowaną korektą optyczną (-1.5 do +0.8 dpt)
Pole widzenia89% pola obrazowego
Punkt oczny17mm
Powiększenie0.68-0.60x z obiektywem 50mm na nieskończoność (dla korekcji w zakresie -1.5 do +0.8 dpt)
Informacja w wizjerzepodświetlenie punktu AF; podświetlenie obszaru AF; czas migawki; przysłona; skala pomiaru światła / skala korekty ekspozycji; wartość korekty ekspozycji; gotowość lampy / lampa zalecana / sygnalizacja błysku; licznik zdjęć; stan baterii; 5 punktów AF oraz 12mm pole pomiaru centralnie-ważonego

 
Komentarze
Polecane artykuły
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13