Nowa lustrzanka Pentaxa o tajemniczej nazwie *ist

Na tegorocznych targach PMA Pentax pokaże swoją najnowszą lustrzankę jednoobiektywową. Aparat będzie się nazywał *ist i ma być najmniejszą lustrzanką świata. Wyposażono go m.in. w szesnastopolową matrycę pomiaru światła i 11 pól autofokusa.
Na tegorocznych targach PMA Pentax pokaże swoją najnowszą lustrzankę jednoobiektywową. Aparat będzie się nazywał *ist i ma być najmniejszą lustrzanką świata. Wyposażono go m.in. w szesnastopolową matrycę pomiaru światła i 11 pól autofokusa.



Kompaktowe rozmiary nie oznaczają jednak zmniejszenia możliwości nowego aparatu. Wręcz przeciwnie - na tle konkurencji *ist wypada pod tym względem znakomicie (choćby z uwagi na najkrótszy czas migawki 1/4000 sek.). Szesnastopolowa matryca pomiaru światła powinna zapewnić idealne naświetlenie zdjęć (jeśli to nas nie usatysfakcjonuje mamy jeszcze do wyboru pomiar centralnie-ważony i punktowy), a 11 łatwo dostępnych punktów autofokusa pomoże w dokładnym ustawieniu ostrości. Według zapewnień producenta zarówno pomiar światła, jak i autofokus (nowoczesny SAFOX VIII) są lepsze niż we wciąż najwyższym modelu MZ-S!



*ist oferuje użytkownikowi 17 programowalnych funkcji, duży, podświetlany wyświetlacz LCD na tylnej ściance (zapowiedź lustrzanki cyfrowej?), współpracę z najbardziej zaawansowaną lampą błyskową AF360FGZ (tryb P-TTL, wyzwalanie bezprzewodowe i synchronizacja na wszystkich czasach), niczym nieograniczoną multiekspozycję i podgląd głębi ostrości. Z ważniejszych zalet aparatu należy jeszcze wymienić data-ściankę w standardzie (choć to bardziej gadżet niż przydatna funkcja dla zaawansowanych fotografujących), trwałe, metalowe mocowanie obiektywu, opcjonalny battery-grip BG-20 z pionowym spustem i wybór punktu autofokusa za pomocą joysticka na tylnej ściance (ewenement w tej klasie).

Niestety pierwotne informacje, że *ist będzie w pełni kompatybilny ze wszystkimi obiektywami z bagnetem K (nawet tymi bez styków informacyjnych) okazały się nieprawdziwe. Co prawda można do niego założyć szkło z czystym bagnetem K, ale nie będzie działał pomiar światła. Nowy Pentax zachowa natomiast pełną kompatybilność z obiektywami z serii A, F i FA (no i oczywiście z najnowszymi - FAJ). To i tak 20 lat wstecz i najlepszy wynik w aparacie tej klasy na rynku. Natomiast np. obiektyw na gwint M42 zamontowany z przejściówką będzie działał prawidłowo, dzięki możliwości ręcznego przymknięcia przysłony.

Na stronie producenta zamieszczono prezentację *ista we Flashu.

NazwaPentax *ist
Typlustrzanka jednoobiektywowa
Film35mm
Mocowanie obiektywuPentax KAF2
Migawkaelektroniczna, szczelinowa o przebiegu pionowym
Czasy migawki30 sek. - 1/4000 sek., B
Tryby ekspozycji
  • auto
  • program (standard, portret, pejzaż, makro, akcja, zdjęcia nocne)
  • preselekcja czasu
  • preselekcja przysłony
  • manual
  • bulb
Pomiar ekspozycji16-segmentowy, centralnie-ważony, punktowy
Zakres pomiaruEV 0 - EV 21 (ISO 100 z obiektywem f/1.4)
Kompensacja ekspozycji+/- 3 EV co 1/2 EV
Blokada ekspozycjitak
Autobracketing3 klatki co 0.3, 0.5 lub 1.0 EV
Autofocuspasywny, 11-punktowy (SAFOX VIII)
Tryby ostrościpojedynczy, ciągły, manualny
Blokada ostrościtak
Podgląd głębielektroniczny
Synchronizacja z lampą1/125 sek. - 30 sek., wszystkie czasy z lampą AF360GZ
Lampa błyskowawbudowana, liczba przewodnia 11 (ISO 100/m), pole krycia obiektywu 28mm
Kontrola błysku
  • synchronizacja przy świetle dziennym
  • synchronizacja z długimi czasami
  • kontrola kontrastu (ISO 25-800)
  • redukcja czerwonych oczu
  • P-TTL z lampą AF360FGZ
  • bezprzewodowe wyzwolenie błysku
Stopka akcesoriówgorąca stopka
Pole widzenia90 %
Powiększenie0.7 X (z obiektywem 50mm nastawionym na nieskończoność)
Informacja w wizjerze{LST|u|potwierdzenie ostrości;stan gotowości lampy;czas migawki;przysłona;linijka pomiaru światła;korekta ekspozycji;ostrzeżenie o niemożności ustawienia właściwych parametrów ekspozycji;prześwietlenie lub niedoświetlenie w trybie manualnym;blokada ekspozycji;wskazanie ustawionego programu;
Informacja LCD
  • przewijanie filmu
  • tryb transportu filmu
  • ostrzeżenie o niewłaściwie założonym filmie
  • numer klatki
  • czas migawki
  • przysłona
  • linijka pomiaru światła
  • manualne ustawienie czułości filmu
  • stan i tryb pracy lampy
  • samowyzwalacz
  • stan baterii
  • auto bracketing
  • punkt autofokusa
  • korekta ekspozycji
  • włączenie sygnału potwierdzenia
  • użycie wężyka
  • wielokrotna ekspozycja
Samowyzwalacztak
Tryby transportu filmupojedynczy, ciągły (ok. 2.5 kl./sek.)
Transport filmuautomatyczny, możliwe zwinięcie filmu w środku rolki, wielokrotna ekspozycja
Naświetlanie danychdata
Zasilanie2 baterie litowe 3V (CR2)
Funkcje indywidualne17 funkcji programowalnych
Gwint statywutak
Wymiary122mm x 84mm x 63.5mm
Waga335g
Akcesoriabattery grip BG-20
Uwagimetalowy bagnet mocowania obiektywu

 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0