Minolta DiMAGE S414 - nowa wersja S404

0
Tomasz Gutkowski
11 Luty 2003
Artykuł na: 6-9 minut
W ofercie Minolty pojawi się wkrótce nowy model kompaktu cyfrowego DiMAGE S414. Tak naprawdę jest to ten sam aparat co pochodzący sprzed równo roku S404 z 4-megapikselową matrycą CCD i 4-krotnym obiektywem Minolta GT. Uaktualniony 15-02-2003
Tekst uaktualniony 15-02-2003

W ofercie Minolty pojawi się wkrótce nowy model kompaktu cyfrowego DiMAGE S414. Tak naprawdę jest to ten sam aparat co pochodzący sprzed równo roku S404 z 4-megapikselową matrycą CCD i 4-krotnym obiektywem Minolta GT.

Prezentacja Dimage S414 to klasyczne odświeżenie produktu i to niemal równo rok po premierze modelu S404. Analizowaliśmy specyfikacje techniczne obu aparatów i różnice są nieznaczne, choć interesujące.



W oryginalnym tekście z 11-02-2003 pisaliśmy:

Czekamy na potwierdzenie tej informacji przez centralę Minolty, ale prawdopodobnie opierający się na detekcji kontrastu system pomiaru ostrości w S404 zastąpiono w S414 pomiarem Video AF. Ponadto to, co w S404 nazywało się "korektą nasycenia" tu zastąpiono "Filtrami" ochładzającym i ocieplającym. Funkcja podbicia nasycenia została przeniesiona do listy "trybów koloru" (rozwiązanie znane między innymi z menu PowerShot'ów Canona). Sama lista została uzupełniona o efekt sepii i solaryzację. Doszedł też jeden program tematyczny "Makro & Tekst".

Zgodnie z zapowiedzią uzupełniamy powyższy fragment o informację z Minolta Polska:
Wykaz różnic S414/S404:
  • wyświetlanie histogramu na podglądzie obrazu
  • wyświetlanie siatki i skali na podglądzie obrazu (symulacja matówek)
  • dodatkowe tryby barwne: barwy nasycone, sepia i solaryzacja
  • filtry cyfrowe: ocieplający i oziębiający
  • więcej opcji przy szybkim odtwarzaniu (Quick View): filmy, notatki głosowe
  • zmieniony format zapisu fimu: MOV (zamiast AVI)
  • możliwość zapisu obrazów z każdego dnia w oddzielnym katalogu
  • zgodność ze standardami PIM II oraz Exif 2.2



Osobom nie zaznajomionym z poprzednimi konstrukcjami Minolty przybliżymy najważniejsze właściwości DiMAGE S414. Jest to kompaktowa choć nie-miniaturowa konstrukcja kryjąca dobry obiektyw serii GT ze szkłem AD i elementami asferycznymi. Ogniskowa 35-140mm (ekwiwalent dla 35mm) wspomagana jest przez 2-krotny zoom cyfrowy. Gwintowana końcówka obiektywu pozwala na użycie filtrów korekcyjnych lub dodatkowych elementów optycznych.



Minolta DiMAGE S414 posiada praktycznie wszystkie cechy rozbudowanego aparatu cyfrowego. Kontrola ekspozycji poza automatem i trybami tematycznymi pozwala na półmanualny i manualny dobór parametrów migawki i przysłony. Nieco mniejszą wagę przyłożono tu do migawki bo nie ma trybu priorytetu migawki, a najkrótszy czas naświetlenia wynosi 1/1000 sek. Rekompensują to takie funkcje jak autobracketing ekspozycji, korekta ekspozycji, szeroki i punktowy AF oraz manualny pomiar ostrości. Aparat dysponuje dużą 1/1.8-calowa matrycą CCD o rozdzielczości 4.1Mp co pozwala na rejestrację obrazu o maksymalnej rozdzielczości 2272 x 1704.

DiMAGE S414 wyróżnia się oferowanymi możliwościami korygowania obrazu na poziomie aparatu. Poza bardzo przydatną korektą kontrastu, tonacji i ostrości, do dyspozycji mamy filtry cyfrowe czarno-biały, sepia i solaryzacja. Listę dopełnia funkcja podbicia nasycenia kolorów (Vivid). Za wadę można uznać zgodność jedynie z kartami CompactFlash Typ I. Wyklucza to użycie bardziej pojemnych CF Typ II lub dysków IBM MIcrodrive.

Minolta DiMAGE S414 - specyfikacje

NazwaMinolta DiMAGE 414
SensorCCD 1/1.8 cala, 4.1Mp (4.0 Mp efektywnych)
PamięćCompactFlash Typ I
Rozdzielczość2272x1704, 1600x1200, 1280x960, 640x480
Formaty zapisu obrazuTIFF, JPEG, Motion JPEG (dźwięk WAVE)
Jakość kompresjiTIFF, Fine. Standard, Economy
ObiektywMinolta GT, 35-140mm (ekw. 35mm), 11 elem. w 9 gr. (w tym 1 element AD i 2 2-stronne elementy asferyczne)
Zoom cyfrowyx2.2
PrzysłonaF3.0-F3.6 (minimalna)
Migawka
  • elektroniczna CCD i mechaniczna
  • 4 - 1/1000 sek. Bulb (do 15 sek.)
Tryby ekspozycji
  • Program AE / priorytet przysłony / Manual
  • Programy tematyczne: Makro / Portret / Krajobraz / Portret nocny / Tekst / Makro & Tekst
Pomiar światłaWielosegmentowy (270 segmentów) / Punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV co 1/3EV
Autobracketing3 zdjęcia w skoku 0.3 / 0.5 / 1.0EV
Metody pomiaru ostrości
  • Video AF / Manualne ustawienie ostrości
  • Normal: 50/90cm - niesk., Makro: 10-54cm od obiektywu (pole obrazowe przy maksymalnym powiększeniu 74.3x55.7mm)
Tryby pracy autofocusaSzerokie pole AF / Punktowy AF z wyborem punktu
Manual focusTAK (progowy)
CzułośćAuto, ISO 64 / 100 / 200 / 400
Balans bieli
  • Auto
  • Dzienne
  • Żarowe
  • Jarzeniowe
  • Chmury
  • Dobierany
EfektyTryby kolorów: Naturalny / Nasycony / Czarno-biały / Sepia / Solaryzacja
Korekta obrazu
  • Korekta kontrastu (3-stopniowa)
  • Korekta ostrości (3 poziomy)
  • Filtry (chłodny / normal / ciepły)
Rejestracja filmu320x240, 15 kl/sek z audio mono, do 60 sek. w jednym ujęciu
Monitor LCD1.8 cala TFT LCD, 122 tyś punktów
Lampa błyskowaWbudowana: Auto / Redukcja cz. o. / Wymuszona / Wyłączona, do 3.5m
Kontrola błyskuADI
WizjerOptyczny z obrazem rzeczywistym
Notka dźwiękowa5 lub 15 sek. do każdego zdjęcia (mono)
Samowyzwalaczok.10 sek.
ZłączaUSB 1.1, Video (NTSC/PAL)
PilotPilot na podczerwień RC-3 (dodatkowy)
Zasilanie4 x AA (zalecane Ni-MH) lub zewnętrzne 6V DC (opcjonalne)
Wymiary113.5 x 64.5 x 58.5mm
Waga335g
UwagiZgodny z DCF, DPOF, PIM II oraz Exif Print

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Canon EOS 90D i EOS M6 Mark II na horyzoncie. Zapowiada się na najciekawsze aparaty producenta od lat
Canon EOS 90D i EOS M6 Mark II na horyzoncie. Zapowiada się na najciekawsze aparaty producenta od...
Dzięki pomyłce producenta otrzymaliśmy wgląd w nadchodzące modele, które udowadniają, że segment APS-C ma ciągle duży potencjał. Wygląda też na to, że Canon nareszcie...
11
11
Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K to kamera, która może namieszać na rynku
Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K to kamera, która może namieszać na rynku
Nowa matryca Super 35 z dynamiką sięgającą 13 EV, możliwość nagrywania w rozdzielczości 6K i to w formacie RAW, mocowanie Canon EF i pełna komunikacja z obiektywami, a...
15
0
Fotografia natychmiastowa jest zbyt droga? Aparatem Alulu zdjęcia wydrukujesz na paragonach
Fotografia natychmiastowa jest zbyt droga? Aparatem Alulu zdjęcia wydrukujesz na paragonach
Zdjęcia natychmiastowe nie muszą być ani piękne, ani dobre. Ich siłą jest to, że gotowy wydruk otrzymujemy tu i teraz. Trudno o produkt lepiej wpisujący się w tę...
16
1