5-megapikselowa Minolta DiMAGE F300

Zgodnie z przewidywaniami Minolta uatrakcyjniła linię kompaktów cyfrowych 5-megapikselowym aparatem DiMAGE F300. W stosunku do znakomitego F100 poza podniesieniem rozdzielczości, udoskonalono niektóre podstawowe funkcje.
Zgodnie z przewidywaniami Minolta uatrakcyjniła linię kompaktów cyfrowych 5-megapikselowym aparatem DiMAGE F300. W stosunku do znakomitego F100 poza podniesieniem rozdzielczości, udoskonalono niektóre podstawowe funkcje.



Wiele osób związanych ze sprzętem Minolty czekało na taki właśnie kompakt. Bardzo zgrabna seria zapoczątkowana przez F100 wcześniej czy później musiała wzbogacić się o egzemplarz dysponujący matrycą 5 Mp i nastąpiło to właśnie dziś. Przeglądając listę właściwości można dojść do wniosku, że mamy do czynienia z przyzwoitą lustrzanką, a nie kompaktem ważącym zaledwie 185g.

F300 daje pełny dostęp do ustawień programowych, półmanualnych i manualnych ekspozycji. O korekcie ekspozycji i 3 zdjęciowym autobracketingu nie trzeba nawet wspominać, ale już automatyczny wybór programu tematycznego to funkcja nie spotykana w innych aparatach (możliwe jest oczywiście samodzielne wybranie motywu), a przydatna dla osób dopiero poznających fotografię cyfrową.

Obiektyw serii GT LENS, mimo zmiany rozmiarów matrycy ma tę samą ogniskową co F100, czyli 38-114mm (dla małego obrazka) z przysłoną minimalną F2.8-F4.7. Jest też 4-krotny zoom cyfrowy o prawie-płynnym skoku x0.1.

Można się zastanawiać czy system pomiaru ostrości Video AF (płynne, stałe ostrzenie znane z kamer video) to dobry pomysł, ale nie ulega wątpliwości, że opcje AF zasługują na uznanie. Poza pomiarem pojedynczym, ciągłym i manualnym, jest też słynny tryb śledzenia obiektu. Wystarczy "złapać" ruchomy obiekt w szerokim polu AF i w miarę zmiany jego położenia aparat sam będzie rozpoznawał jego lokalizację i odległość od aparatu. Opcje AF uzupełnia wybór pomiaru punktowego lub szeroko-obszarowego



DiMAGE F300 korzysta ze znanej z konstrukcji kilku producentów matrycy CCD 1/1.8" o całkowitej rozdzielczości 5.3Mp. Generuje ona obrazy o rozmiarach maksymalnych 2560 x 1920 z możliwością bezkompresyjnego zapisu w formacie TIFF (jakość Super Fine). Przy dość szerokim zakresie rozdzielczości, w trybie zdjęć pojedynczych, nie mamy dostępu do wielkości pośredniej między 1600x1200 a 640x480. Niestety, wielkość 1280 x 960 zarezerwowana jest wyłącznie dla trybu zdjęć seryjnych UHS.

Rekompensatą jest za to zawrotna szybkostrzelność, która w trybie Ultra High Speed wynosi 11 kl/sek. (1280x960). Tak duża porcja danych może być "przyswojona" przez aparat dzięki powiększonemu do 32MB buforowi pamięci oraz znanemu z zaawansowanych konstrukcji Minolty procesorowi CxProcess. Jest to też nazwa całej technologii przetwarzania obrazu z uwzględnieniem kontroli ostrości, właściwej reprodukcji kolorów, przejść tonalnych itd.

Inne dobrodziejstwa cyfrowego przetwarzania obrazu to między innymi: korekta nasycenia, kontrastu i ostrości (3-stopniowe) oraz szybki dostęp do filtrów podbitego nasycenia i czarno-białego. Pozostałe udoskonalenia to wprowadzenie centralnie-ważonego pomiaru światła (poza 256-segmentowym i punktowym), wydłużony do 15 sek. maksymalny czas otwarcia migawki (tryb manualny i priorytet migawki), redukcja szumów (wybierana z menu) oraz zmiana zakresu czułości na ISO 64-400 (ISO 100-800 w F100).

Minolta DiMAGE F300 - specyfikacje

NazwaMinolta DiMAGE F300
SensorCCD, 1/1.8 cala, 5.3 Mp (5.0 Mp efektywnych)
PamięćSecure Digital / MultiMediaCard, 32MB SD w zestawie
Rozdzielczość2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 640 x 480 i 1280 x 960 (tylko w trybie seryjnym UHS)
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif), TIFF. Motion JPEG, WAVE
Jakość kompresjiSuper Fine (TIFF) / Fine / Standard / Economy
Obiektywwbudowany, 38-114mm (ekw. 35mm), 8 elem. w 7 gr. (w tym 3 el. asferyczne)
Zoom cyfrowydo x4.0 (w skokach x0.1)
PrzysłonaF2.8 - F4.7 (min.)
Migawka4 - 1/1000 s (Program AE i Priorytet przysłony), 15 - 1/1000 s (Manual i Priorytet czasu), Bulb do 15 sek.
Tryby ekspozycji
  • Auto (cyfrowe programy tematyczne) - portret / sport / krajobraz / zachód słońca / portret nocny / Makro
  • Program AE
  • Priorytet przysłony
  • Priorytet migawki
  • Manual
Pomiar światławielosegmentowy (256 pól) / centralnie ważony, uśredniony / punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV co 1/3EV
Blokada ekspozycjipółpozycja spustu migawki
Autobracketing3 zdjęcia co 1.0, 0.5, 0.3EV
Metody pomiaru ostrościŚledzący AF / Pojedynczy AF / Ciągły AF / Manualny dobór ostrości
Tryby pracy autofocusa
  • Video AF
  • Normal: 50cm - niesk. Makro: 15-55cm
  • Obszarowy AF (Area AF) / Punktowy AF (selektywny)
Manual focustak
Blokada ostrościpółpozycja spustu migawki
CzułośćAuto, ISO 64 / 100 / 200 / 400
Balans bieli
  • Auto
  • światło słoneczne
  • żarowe
  • jarzeniowe
  • zachmurzenie
  • dobierany
EfektyEfekty kolorów: naturalny, nasycony, czarno-biały
Korekta obrazu
  • Korekta kontrastu (3-stopniowa)
  • Korekta nasycenia (3-stopniowa)
  • Ostrość (3 poziomy)
Zdjęcia seryjne
  • UHS (Ultra High Speed):11 kl/s do 11 zdjęć w serii, tylko 1280x960
  • 1.5 kl/s lub 1.2 kl/s
Rejestracja filmu15 kl/s, 160x120, do 20 min. lub 320x240 do 3 min. (z dżwiękiem)
Monitor LCD1.5 cala TFT LCD, 110,000 punktów
Lampa błyskowawbudowana, (Auto / wyłączona / wymuszona / redukcja cz. o.), do 3.4m
Kontrola błyskukorekta +/-2 EV w skokach 0.3EV
Wizjeroptyczny
Notka dźwiękowado 180 min. audio na 128MB, notatka ze zdjęciem do 15 sek.
Samowyzwalacz10 sek.
ZłączaUSB 1.1 (zgodny z USB Direct-Print, PIM II i Exif Print), wyjście A/V, wejście DC (zasilanie zewnętrzne)
Pilotopcjonalny
ZasilanieCR-V3
Wydajność zasilania (zdjęcia)ok. 260 zarejestrowanych zdjęć lub 270 min. odtwarzania
Gwint statywutak
Wymiary111 x 52.5 x 32.5mm
Waga185g

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0