Canon PowerShot G9 - wraca RAW

Niemal równo rok po premierze Canona PowerShot G7 producent prezentuje jego następcę. Model PowerShot G9 zachowuje podstawowe cechy poprzednika, czyli stabilizację matrycy, 6-krotny zoom optyczny i manualne tryby ekspozycji, zmieniając matrycę na 12-megową, powiększając ekran LCD do 3-calowej przekątnej i przywracając tryb zapisu surowych plików RAW.
Przepraszamy za tak duże opóźnienie w publikacji informacji o nowych produktach Canona. Niestety polscy dziennikarze nie otrzymali materiałów prasowych o godzinie 6.00, gdy upływało ogólnoświatowe embargo. Canon Polska zamierza przekazać je na konferencji, której rozpoczęcie przewidziano dopiero na godzinę 16.00. Lokalny oddział Canona tradycyjnie zlekceważył polskich czytelników planując udostępnienie materiałów ponad dziesięć godzin później w stosunku do reszty świata.

Canon PowerShot G9

Linia PowerShot G od zawsze była przeznaczona dla zaawansowanego użytkownika. Jej znaczenie zmalało co prawda nieco od momentu, kiedy ceny lustrzanek cyfrowych spadły do poziomu znanego niewiele wcześniej właśnie z segmentu zaawansowanych kompaktów, ale wciąż ma wielu zwolenników. Niestety w zaprezentowanym prawie rok temu modelu G7 zabrakło jednej z najważniejszych dla zaawansowanych użytkowników funkcji, czyli możliwości zapisu surowych plików RAW. Na szczęście firma poszła po rozum do głowy i dzisiejsza premiera oferuje opcję RAW. Przedstawiamy model Canon PowerShot G9.

Canon PowerShot G9 - 3-calowy ekran LCD ułatwia kadrowanie

Podstawowe cechy pozostały bez zmian w stosunku do poprzednika - wymiary są identyczne, to samo dotyczy zestawu trybów pracy, sposobu obsługi (w tym znanego z lustrzanek pokrętła nawigacyjnego na tylnej ściance) i systemu optycznej stabilizacji obrazu. Nawet zakres zooma jest taki sam (ekwiwalent przedziału 35-210 mm w małym obrazku), choć tutaj ze względu na inną wielkość matrycy zaszła zmiana w ogniskowej nominalnej. Nie zmieniło się natomiast jego światło - F2.8-4.8.

Mimo mocnego bazowania na poprzedniku PowerShot G9 to jednak inny aparat, który zachowuje zalety G7, dodając kilka nowych (lub w każdym razie przydatnych) rzeczy. Wspomnieliśmy już o wybłaganej przez użytkowników opcji zapisu RAW-ów. Nowy jest też sensor obrazowy - G9 rejestruje zdjęcia i filmy za pomocą matrycy CCD o rozdzielczości 12,1 Mp efektywnych w rozmiarze 1/1,7 cala (G7 - 10 Mp, 1/1,8 cala). Oczywiście zachowano obowiązkowy już system detekcji twarzy, ale rozszerzono jego skuteczność i funkcjonalność. Teraz użytkownik będzie mógł manualnie wybrać jedną z twarzy znajdujących się w kadrze (spośród maks. 35 identyfikowanych przez aparat) i śledzić ją nawet, kiedy zmieni swoje położenie. Wygodę kadrowania poprawi duży 3-calowy ekran LCD (230 tys. punktów).

Canon PowerShot G9

Zachowano szybki procesor obrazowy Digic III (wciąż najnowszy w cyfrówkach Canona), wizjer lunetkowy umożliwiający kadrowanie przy mniejszym zużyciu baterii i dostęp do ekwiwalentu ISO 1600. Nie zmienił się też zakres czasów migawki (15-1/2500 s) oraz rodzaj nośników pamięci (SD/SDHC). Do stałej listy programów tematycznych oraz maualnych trybów ekspozycji doszły jeszcze dwa tryby ustawień użytkownika - to kolejny ukłon w stronę zaawansowanych fotoamatorów.

Canon przekonuje, że w stosunku do poprzednika poprawiono nieco wygodę trzymania aparatu - ponoć zmieniono grip (choć na zdjęciu wygląda dokładnie tak samo jak przedtem...), a na tylnej ściance dodano wyżłobienie na kciuk. Warto zwrócić uwagę na rozszerzoną funkcjonalność jeśli chodzi o współpracę z zewnętrznymi lampami błyskowymi. Canon PowerShot G9 nie tylko ma gorącą stopkę, ale też jest kompatybilny ze sterownikiem Canon Speedlite Transmitter ST-E2, pozwalającym na bezprzewodowe sterowanie kilkoma lampami. Dodatkowo umożliwiono zmianę parametrów najnowszego flasha Speedlite 580EX II z poziomu menu aparatu.

Canon PowerShot G9 trafi do sprzedaży we wrześniu bieżącego roku, a jego amerykańską cenę ustalono na poziomie ok. 500 $ (ok. 1500 zł).

Poniżej dane techniczne opisywanego aparatu.

NazwaCanon PowerShot G9
Typcyfrowy aparat kompaktowy
Efektywna rozdzielczość12,1 Mp
Sensor
  • 1/1,7 cala CCD
  • 12,4 Mp (12,1 Mp efektywnych)
  • filtr kolorów podstawowych
PamięćSD, SDHC, MMC, karta 32 MB w zestawie
Rozdzielczość
  • 4000 x 3000
  • 4000 x 2248 (16:9)
  • 3264 x 2448
  • 2592 x 1944
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2, DCF, DPOF)
  • RAW
  • AVI Motion JPEG z dźwiękiem WAVE
Poziom kompresji
  • Super Fine
  • Fine
  • Normal
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw
  • 35-210 mm (nominalnie: 7,4-44,4 mm)
  • zoom: 6x
  • F2.8-4.8
  • optyczna stabilizacja
Stabilizacja obrazutak, optyczna IS
Zoom cyfrowydo 4x
PrzysłonaF2.8-F4.8
Migawka15-1/2500 s
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program AE
  • priorytet czasu
  • priorytet przysłony
  • Manual
  • tryby użytkownika (2)
  • asytent panoramy
  • programy tematyczne: {LST
Pomiar światła
  • ewaluacyjny
  • centralnie-ważony
  • punktowy (czujnik środkowy lub powiązany z punktem AF)
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing1/3 - 2 EV co 1/3 EV
Metody pomiaru ostrości
  • TTL autofokus
  • manual
Tryby pracy autofocusa
  • 9-punktowy AiAF
  • punktowy (czujnik centralny)
  • wykrywanie twarzy
  • zasięg:{LST
Manual focustak
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
Czułość
  • Auto
  • Auto z wysoką czułością
  • ISO 80
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
Balans bieli
  • Auto
  • światło dzienne
  • chmury
  • światło żarowe
  • światło jarzeniowe
  • światło jarzeniowe H
  • flash
  • zdjęcia podwodne
  • ustawienia własne x 2
EfektyMoje kolory:
  • jaskrawe kolory
  • neutralne kolory
  • sepia
  • cz-b
  • jasna skóra
  • ciemna skóra
  • slajd
  • nasycony niebieski
  • nasycony zielony
  • nasycony czernowy
  • kolor własny
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne
  • Normal: 1,5 kl/s
  • AF: 0,7 kl/s
  • LV: ok. 0,8 kl/s
Rejestracja filmu
  • 1024 x 768, 15 kl/s
  • 640 x 480, 30 kl/s (plus opcja LP), poklatkowo do 2 godz. 1/2 lub 1 kl/s
  • 320 x 240, 30 kl/s
  • 160 x 120, 15 kl/s (3 min.)
Monitor LCD
  • 3-calowy P-Si TFT
  • 230 tys. punktów
  • 100% pola krycia
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • wbudowana, zasięg: 0,3-4 m (W) lub 0,5-2,5 m (T)
  • gorąca stopka
Kontrola błysku
  • Auto
  • lampa wł/wył
  • synchronizacja z długimi czasami
  • redukcja czerwonych oczu
  • synchronizacja na drugą kurtynę
  • korekta siły błysku +/- 2 EV
Stopka akcesoriówtak, dedykowana dla lamp Canon Speedlite
Matówkan.d.
Lustron.d.
Wizjer
  • optyczny z zoomem i korekcją dioptrii od -3 do +1 dioptrii
  • pole krycia 80%
Punkt oczny15 mm
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowatak
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacztak
ZłączaUSB 2.0 Hi-Speed, wyście AV (NTSC/PAL)
Pilotb.d.
Zasilanieakumulator litowo-jonowy NB-2LH, ładowarka w zestawie, opcjonalny zasilacz sieciowy
Wydajność zasilania (zdjęcia)
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne0-40°, 10-90%
Gwint statywutak
Obudowab.d.
Wymiary106,4 x 71,9 x 42,5 mm
Waga320 g (bez baterii)
Akcesoriab.d.
OprogramowanieZoomBrowser EX (WIndows), ImageBrowser (Mac)
Uwagiwbudowany filtr ND (3 EV)
Artykuł na Fotopolis6238
Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1