Pentax K100D Super - mały update

Pentax wraca do swojego zwyczaju wprowadzania do sprzedaży nowych produktów minimalnie różniących się od poprzedników. Dotyczy to dzisiejszej premiery - lustrzanki Pentax K100D Super. Podstawową różnicą w stosunku do K100D jest system czyszczenia matrycy znany dotąd z wyższego modelu K10D.
To nie pierwsza taka niespodzianka ze stajni Pentaksa. Parę lat temu na rynek trafiła lustrzanka *ist DS2, która od poprzednika różniła się - uwaga, uwaga - przekątną ekranu LCD. Dzisiejsza nowość nie jest aż tak ekstremalnym przykładem, ale niewiele jej do niego brakuje.

Pentax K100D Super

Pentax K100D jest bardzo ciekawym aparatem, który oferuje użytkownikowi wiele ciekawych i przydatnych funkcji w przystępnej cenie - podstawowe zalety to sprzętowa stabilizacja obrazu (system Shake Reduction stabilizujący matrycę) i pełna kompatybilność ze starymi manualnymi obiektywami z bagnetem K. Producent postanowił nieco odświeżyć ten model, stąd dzisiejsza premiera. Najwyraźniej jednak uznano, że niewiele jest do poprawiania, ponieważ model K100D Super wprowadza bardzo niewiele zmian. Oto one:
  • system czyszczenia matrycy Dust Removal
  • kompatybilność z obiektywami wyposażonymi w ultradźwiękowy silnik SDM
  • ekwiwalent ISO 3200 dostępny w automatyce czułości
  • kompatybilność z kartami SDHC
Ostatnia różnica dotyczy tylko dnia premiery poprzednika, ponieważ zgodność z pojemnymi kartami SDHC dodano mu uaktualnieniem firmware'u niedługo później. Dostęp do ISO 3200 w automatyce czułości (choć będący wyjątkiem w tej klasie) nie robi wrażenia, a na pewno nie usprawiedliwia wprowadzenia na rynek nowego modelu aparatu. Cieszy kompatybilność z zapowiedzianymi na lipiec bieżącego roku (liczymy na punktualność!) obiektywami z cichymi silnikami ultradźwiękowymi SDM. Z praktycznego punktu widzenia najbardziej może się przydać system czyszczenia matrycy do tej pory dostępny u tego producenta jedynie w modelu K10D. Dust Removal, bo tak nazwał go Pentax, opiera się na powłokach Super Protect, które chronią sensor przed osadzaniem się zanieczyszczeń, i działaniu systemu stabilizacji Shake Reduction strząsającego ewentualny kurz z matrycy na specjalną taśmę klejącą uniemożliwiającą powtórne zabrudzenie przetwornika obrazowego.

Pentax K100D Super - w ramce nowe styki odpowiedzialne za współpracę z obiektywami z ultradźwiękowymi silnikami SDM

Warto zwrócić uwagę na powrót firmy do starego systemu oznaczeń nowych modeli. Chybiona pod względem nazwy linia *ist D (jak to wyszukać?) została zastąpiona nawiązującymi oznaczeniami do klasycznych lustrzanek Pentaksa modelami K100D i K110D. Teraz nieco poprawiona wersja K100D zyskała dodatkowo określenie Super. Przypomnijmy, że na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku firma miała w swojej ofercie modele ME i ME Super - ten drugi pojawił się później i w porównaniu z ME oferował rozszerzoną funkcjonalność (m.in. manualny tryb ekspozycji). Trudno nie pochwalić takiego przywiązania do tradycji w czasach błyskawicznie zmieniającej się sytuacji na rynku fotografii cyfrowej.

Opisywany aparat powinien trafić do sprzedaży w sierpniu bieżącego roku, a jego amerykańską cenę ustalono na ok. 600 $ za zestaw z obiektywem (520 $ za samo body). Z dostarczonych przez producenta danych wynika, że opisane wyżej zmiany to jedyne różnice między K100D Super a poprzednikiem. Pełne specyfikacje poniżej.

Pentax K100D Super

NazwaPentax K100D Super
Typlustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość6,1 Mp
Sensor
  • CCD 23,5 mm x 15,7 mm
  • 6,31 megapikseli
  • 6,1 efektywnych megapikseli
PamięćSD/SDHC
Rozdzielczość
  • 3008 x 2008 (RAW)
  • 3008 x 2000 (JPEG)
  • 2400 x 1600 (JPEG)
  • 1536 x 1024 (JPEG)
Formaty zapisu obrazuJPEG (EXIF 2.21, DPOF 1.1, PictBridge 1.0, PRINT Image Matching III), RAW (12-bitowy, PEF)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • RAW
  • JPEG: ***, **, *
Obiektyw
  • bagnet Pentax KAF (KAF2, KA, K)
  • kompatybilność z obiektywami z ultradźwiękowymi silnikami SDM
Stabilizacja obrazusystem Shake Reduction (SR) - redukcja poprzez ruchy sensora
Zoom cyfrowybrak
Migawka
  • elektronicznie sterowana o przebiegu pionowym
  • 30 s - 1/4000 s, B
Tryby ekspozycji
  • Auto Picture Mode
  • Program AE
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb manualny
  • Bulb
  • tryby zdjęciowe (Picture Mode){LST
;sceny (Scene modes)
  • scena nocna
  • plaża i śnieg (Surf & Snow)
  • tekst
  • zachód słońca
  • dzieci
  • zwierzęta
  • światło świecy
  • muzeum
}
Pomiar światła
  • TTL 16-segmentowy
  • centralnie ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV ze skokiem 0,3 EV lub 0,5 EV
Blokada ekspozycjitak
Autobracketing3 klatki w skokach będących wielokrotnością 0,3 EV lub 0,5 EV
Metody pomiaru ostrości
  • automatyczny: TTL (SAFOX VIII), 11 punktów AF (9 krzyżowych)
  • ręczny
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy Single AF
  • ciągły Continuous AF
  • ręczny Manual
Manual focustak
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębitak
Czułość
  • Auto (programowalny zakres ISO 200-3200)
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
Balans bieli
  • Auto
  • dzień
  • cień
  • chmury
  • błysk
  • światło jarzeniowe (3 tryby)
  • światło żarowe
  • ręczny
Efekty
  • obracanie
  • cz-b
  • sepia
  • miękki rysunek
  • "wyszczuplenie"
  • jasność
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjnemaks. 2,8 kl./s do 5 zdjęć JPEG lub 3 zdjęć RAW
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD2,5-calowy TFT LCD, 210 tys. pikseli
Synchronizacja z lampą1/180 s
Lampa błyskowawbudowana:
  • typu pop-up P-TTL (l.p. 15,6 dla ISO 200/m), pole krycia obiektywu 20 mm
zewnętrzna:
  • zgodna z P-TTL
Kontrola błysku
  • Auto
  • Manual
  • Auto z redukcją czerwonych oczu
  • Manual z redukcją czerwonych oczu
Stopka akcesoriówgorąca stopka - P-TTL
MatówkaNatural-Bright-Matte II
Lustrob.d.
Wizjer
  • układ luster
  • 96% pola widzenia
  • powiększenie 0,85x
  • wbudowana korekta dioptrii od -2,5 do +1,5
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerze
  • status wbudowanej lampy
  • podświetlenie aktywnego punktu AF
  • potwierdzenie ostrości
  • blokada ekspozycji
  • czas migawki
  • przysłona
  • kompensacja ekspozycji
  • liczba zdjęć mieszczących się jeszcze na karcie
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzania
  • pojedynczy
  • 9-obrazkowy index
  • powiększenie do x12
  • slideshow
  • histogram
  • szczegóły
Samowyzwalacztak, 2 lub 12 s, 3 s z pilota zdalnego sterowania
Złącza
  • USB 2.0 Hi-Speed (połączone z wyjściem wideo NTSC/PAL)
  • wejście zasilacza DC 6,5 V 3,0 A
Pilotb.d.
Zasilanie
  • 4 x AA (rekomendowane akumulatorki Ni-MH)
  • 2 x CR-V3 (baterie litowo-jonowe)
  • zasilacz
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualne19 programowalnych funkcji użytkownika
Warunki atmosferyczne0-40°C, wilgotność maks. 85%
Gwint statywutak, 1/4 cala
Obudowaplastik na stalowym szkielecie
Wymiary129,5x92,5x70 mm
Waga666 g
Akcesoriab.d.
Oprogramowanie
  • PENTAX PHOTO Laboratory 3 (obróbka RAW)
  • PENTAX PHOTO Browser 3 (przeglądanie zdjęć)
Uwagisystem czyszczenia matrycy Dust Removal
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0