Canon PowerShot S5 IS - sensowne uaktualnienie

Canon zaprezentował następcę popularnego superzooma S3 IS. Nieco ponad rok po premierze poprzednika do sprzedaży trafi PowerShot S5 IS zachowujący 12-krotny stabilizowany zoom optyczny i większość funkcji starszego modelu. Zwiększono liczbę pikseli matrycy do 8 Mp, dodano obowiązkową funkcję detekcji twarzy, rozszerzono zakres ISO do 1600 i powiększono monitor LCD (przekątna 2,5 cala). Pojawiła się też gorąca stopka.
Następcę Canona PowerShot S3 IS spodziewaliśmy się zobaczyć na targach PMA 2007, ale na oczekiwaniach się skończyło. Firma postanowiła rozłożyć swoje wiosenne premiery w czasie, dlatego PowerShot S5 IS został zaprezentowany dopiero dziś. Ciekawe, że producent zgubił gdzieś po drodze "czwórkę" - wszystko zaczęło się od S1 IS, potem był S2 IS, rok temu S3 IS, a teraz od razu "piątka"...

Canon PowerShot S5 IS

Na pierwszy rzut oka zmiany nie są zbyt znaczące, ale po pierwsze funkcjonalności poprzednika trudno było coś zarzucić, a po drugie - to, co zmieniono, w większości zmieniono na lepsze. Na razie trudno komentować zwiększenie liczby pikseli matrycy z 6 do 8 Mp, ale tego wymaga rynek. Nie zmienił się rozmiar sensora (1/2,5 cala), dzięki czemu możliwe było zachowanie obiektywu. Z jednej strony to dobrze, ponieważ dzięki temu optyka Canona PowerShot S5 IS jest wyposażona w ultradźwiękowy silnik USM, stabilizator obrazu, a w konstrukcji optycznej znajdziemy nawet soczewkę niskodyspersyjną UD. Z drugiej jednak nie zmienił się zakres ogniskowych. Co prawda 12-krotny zoom jest nie do pogardzenia, ale niestety zaczyna się od ekwiwalentu 36 mm w małym obrazku, więc na szeroki kąt nie mamy co liczyć. Producent podkreśla możliwość użycia konwerterów (w tym szerokokątnego), ale to już nie to samo.

Canon PowerShot S5 IS

Warto odnotować wykorzystanie znakomitego procesora DIGIC III, który przyspiesza pracę aparatu. Dużą zmianą w stosunku do poprzednika jest nowy ruchomy ekran LCD. W S3 IS również można było regulować jego położenie, ale przekątna wynosiła zaledwie 2 cale, a rozdzielczość rozczarowywała poziomem 115 tys. punktów. PowerShot S5 IS wyposażono w monitor o 2,5-calowej przekątnej i rozdzielczości 207 tys. punktów - to znacznie lepszy wynik. Rozszerzono zakres ekwiwalentów czułości - teraz maksymalna wartość odpowiada ISO 1600 (w S3 IS wynosiła ISO 800). Nie mogło zabraknąć obowiązkowej od jakiegoś czasu funkcji detekcji twarzy i korekty czerwonych oczu w postedycji bezpośrednio w aparacie. Producent podkreśla możliwość rejestracji dźwięku stereo (do dyspozycji użytkownika są nawet filtry redukujące niekorzystny wpływ wiatru itp.) oraz fotografowanie podczas filmowania (bez konieczności zmiany trybu pracy aparatu).

Canon PowerShot S5 IS zapisuje pliki na kartach SD/SDHC i jest zasilany 4 akumulatorami typu AA ("paluszki"). Użytkowników systemu Canon EOS szukających cyfrowego kompaktu ucieszy zapewne gorąca stopka umożliwiająca korzystanie z zewnętrznych lamp błyskowych Canon Speedlite. To wyraźny ukłon w stronę zaawansowanych fotoamatorów.

Na razie nie znamy daty wprowadzenia opisywanego aparatu do sprzedaży ani jego ceny. Więcej szczegółów technicznych w zamieszczonych poniżej specyfikacjach.

Canon PowerShot S5 IS - duży ruchomy ekran LCD o przekątnej 2,5 cala ułatwia kadrowanie w nietypowych pozycjach

NazwaCanon PowerShot S5 IS
Typcyfrowy aparat kompaktowy klasy superzoom
Efektywna rozdzielczość8 Mp
Sensor
  • 1/2,5 cala CCD
  • 8,3 Mp (8 Mp efektywnych)
  • filtr kolorów podstawowych
PamięćSD/SDHC (32 MB w zestawie)
Rozdzielczość
  • 3264 x 2448
  • 3264 x 1832 (16:9)
  • 2592 x 1944
  • 2048 x 1536
  • 1600 x 1200
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.2, DCF, DPOF 1.1), AVI (Motion JPEG + WAV)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • Superfine
  • Fine
  • Normal
Obiektyw
  • 36 - 432 mm (nominalnie: 6 - 72 mm), 12x
  • F2.7 - F3.5
  • 11 elementów w 9 grupach
  • 1 elementy asferyczny
  • 1 element UD
  • stabilizacja obrazu IS
  • silnik USM
Stabilizacja obrazutak, optyczna
Zoom cyfrowymaks. 4x
PrzysłonaF2.7 - F3.5
Migawka
  • 15 s - 1/3200 s
  • czasy od 1,3 s z redukcją szumów
  • czasy od 1,3 s dostępne w trybie manualnym i w preselekcji czasu
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program AE
  • Manual
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb użytkownika
  • portret
  • krajobraz
  • zdjęcia nocne
  • asystent panoramy
  • programy tematyczne dostępne z menu:{LST
Pomiar światła
  • ewaluacyjny
  • centralnie-ważony
  • punktowy (czujnik środkowy lub powiązany z punktem AF)
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing+/- 2 EV co 1/3 EV
Metody pomiaru ostrości
  • TTL
  • AF
  • manual
  • bracketing ostrości
  • tryby: normalny, makro, super makro
Tryby pracy autofocusa
  • 9-punktowy AiAF
  • punktowy - przesuwalny lub tylko w centrum
  • najmniejsza odległość:{LST
Manual focustak
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
Czułość
  • Auto
  • High ISO Auto (wybór najwyższej dostępnej czułości i najkrótszego czasu w celu uniknięcia poruszenia zdjęcia)
  • ISO 80
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
Balans bieli
  • Auto
  • światło dzienne
  • chmury
  • światło żarowe
  • światło jarzeniowe (x 2)
  • definiowany ręcznie
EfektyMoje kolory:
  • jaskrawe kolory
  • neutralne kolory
  • cz-b
  • jasna skóra
  • ciemna skóra
  • slajd
  • nasycony niebieski
  • nasycony zielony
  • nasycony czerwony
  • kolor własny
Korekta obrazuredukcja czerwonych oczu
Zdjęcia seryjnemaks. ok. 1,5 kl./s do zapełnienia karty
Rejestracja filmu
  • 640 x 480, 30 kl./s (dostępny tryb Long Play)
  • 320 x 240, 60 lub 30 kl./s
  • maks. 4 GB lub 60 min
Monitor LCD
  • 2,5-calowy P-Si TFT
  • ruchomy
  • ok. 207 tys. punktów
  • 100% kadru
  • 15 poziomów jasności
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowawbudowana:
  • standard:0,5 m - 5,2 m (W), 0,9 m - 4 m (T)
  • makro: 0,3-0,5 m
zewnętrzne:
  • Canon Speedlite 220EX
  • Canon Speedlite 430EX
  • Canon Speedlite 580EX II
Kontrola błyskulampa wbudowana:
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • lampa wyłączona
  • błysk wymuszony
  • synchronizacja z długimi czasami
  • synchronizacja na drugą kurtynę
  • korekta +/- 2 EV co 1/3 EV
  • blokada siły błysku
  • 3 poziomy ustawień manualnych lampy wbudowanej
lampy zewnętrze:
  • synchronizacja z długimi czasami
  • synchronizacja na drugą kurtynę
  • korekta +/- 2 EV co 1/3 EV
  • blokada siły błysku
  • 19 ustawień mocy błysku (min. 1/64 co 1/3 EV
Stopka akcesoriówgorąca stopka
Matówkan.d.
Lustron.d.
Wizjer
  • EVF
  • 0,33
  • korekta dioptrażu od -5,5 do +1,5
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowaWAVE, maks. 60 s na zdjęcie
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • indeks (9 miniaturek)
  • zoom maks. 10x
  • przewijanie powiększonych zdjęć
  • tryb Jump - możliwość szybkiego przejścia do pliku spełniającego zadane kryteria
  • pokaz slajdów
  • film
  • rejestracja dźwięku stereo maks. 2 godziny
Samowyzwalacz
  • 2 lub 10 s
  • ustawienie użytkownika
ZłączaUSB 2.0 High Speed (Mini-B, PTP), wyjście AV (PAL / NTSC)
Pilotb.d.
Zasilanie4 x AA (alkaliczne w zestawie) lub akumulatory NiMH NB4-300, zasilacz (opcjonalnie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)
  • 170 z bateriami w zestawie
  • 450 z akumulatorami NB-3AH
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne0-40° C (0-35° C z NB-3AH) , wilgotność 10 - 90 %
Gwint statywutak
Obudowab.d.
Wymiary117 x 80 x 77,7 mm
Waga440 g
Akcesoriaopcjonalne:
  • przejściówka do konwerterów LAH-DC20
  • telekonwerter 1,5x TC-DC58B
  • konwerter szerokokątny 0,75x WC-DC58A
  • soczewka makro 500D
  • lampy błyskowe Canon Speedlite 220EX, 430EX i 580EX II
Oprogramowanie
  • ZoomBrowser EX (PhotoRecord) / ImageBrowser
  • PhotoStitch
  • RemoteCapture (kontrola ustawień z poziomu komputera)
Uwagi
  • procesor DIGIC III z technologią iSAPS
  • PictBridge
  • histogram na żywo
  • czujnik pozycji aparatu
  • menu po polsku
  • personalizacja obrazka startowego i dżwięków
Artykuł na Fotopolis5835

 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0