Canon PowerShot S5 IS - sensowne uaktualnienie

Canon zaprezentował następcę popularnego superzooma S3 IS. Nieco ponad rok po premierze poprzednika do sprzedaży trafi PowerShot S5 IS zachowujący 12-krotny stabilizowany zoom optyczny i większość funkcji starszego modelu. Zwiększono liczbę pikseli matrycy do 8 Mp, dodano obowiązkową funkcję detekcji twarzy, rozszerzono zakres ISO do 1600 i powiększono monitor LCD (przekątna 2,5 cala). Pojawiła się też gorąca stopka.
Następcę Canona PowerShot S3 IS spodziewaliśmy się zobaczyć na targach PMA 2007, ale na oczekiwaniach się skończyło. Firma postanowiła rozłożyć swoje wiosenne premiery w czasie, dlatego PowerShot S5 IS został zaprezentowany dopiero dziś. Ciekawe, że producent zgubił gdzieś po drodze "czwórkę" - wszystko zaczęło się od S1 IS, potem był S2 IS, rok temu S3 IS, a teraz od razu "piątka"...

Canon PowerShot S5 IS

Na pierwszy rzut oka zmiany nie są zbyt znaczące, ale po pierwsze funkcjonalności poprzednika trudno było coś zarzucić, a po drugie - to, co zmieniono, w większości zmieniono na lepsze. Na razie trudno komentować zwiększenie liczby pikseli matrycy z 6 do 8 Mp, ale tego wymaga rynek. Nie zmienił się rozmiar sensora (1/2,5 cala), dzięki czemu możliwe było zachowanie obiektywu. Z jednej strony to dobrze, ponieważ dzięki temu optyka Canona PowerShot S5 IS jest wyposażona w ultradźwiękowy silnik USM, stabilizator obrazu, a w konstrukcji optycznej znajdziemy nawet soczewkę niskodyspersyjną UD. Z drugiej jednak nie zmienił się zakres ogniskowych. Co prawda 12-krotny zoom jest nie do pogardzenia, ale niestety zaczyna się od ekwiwalentu 36 mm w małym obrazku, więc na szeroki kąt nie mamy co liczyć. Producent podkreśla możliwość użycia konwerterów (w tym szerokokątnego), ale to już nie to samo.

Canon PowerShot S5 IS

Warto odnotować wykorzystanie znakomitego procesora DIGIC III, który przyspiesza pracę aparatu. Dużą zmianą w stosunku do poprzednika jest nowy ruchomy ekran LCD. W S3 IS również można było regulować jego położenie, ale przekątna wynosiła zaledwie 2 cale, a rozdzielczość rozczarowywała poziomem 115 tys. punktów. PowerShot S5 IS wyposażono w monitor o 2,5-calowej przekątnej i rozdzielczości 207 tys. punktów - to znacznie lepszy wynik. Rozszerzono zakres ekwiwalentów czułości - teraz maksymalna wartość odpowiada ISO 1600 (w S3 IS wynosiła ISO 800). Nie mogło zabraknąć obowiązkowej od jakiegoś czasu funkcji detekcji twarzy i korekty czerwonych oczu w postedycji bezpośrednio w aparacie. Producent podkreśla możliwość rejestracji dźwięku stereo (do dyspozycji użytkownika są nawet filtry redukujące niekorzystny wpływ wiatru itp.) oraz fotografowanie podczas filmowania (bez konieczności zmiany trybu pracy aparatu).

Canon PowerShot S5 IS zapisuje pliki na kartach SD/SDHC i jest zasilany 4 akumulatorami typu AA ("paluszki"). Użytkowników systemu Canon EOS szukających cyfrowego kompaktu ucieszy zapewne gorąca stopka umożliwiająca korzystanie z zewnętrznych lamp błyskowych Canon Speedlite. To wyraźny ukłon w stronę zaawansowanych fotoamatorów.

Na razie nie znamy daty wprowadzenia opisywanego aparatu do sprzedaży ani jego ceny. Więcej szczegółów technicznych w zamieszczonych poniżej specyfikacjach.

Canon PowerShot S5 IS - duży ruchomy ekran LCD o przekątnej 2,5 cala ułatwia kadrowanie w nietypowych pozycjach

NazwaCanon PowerShot S5 IS
Typcyfrowy aparat kompaktowy klasy superzoom
Efektywna rozdzielczość8 Mp
Sensor
  • 1/2,5 cala CCD
  • 8,3 Mp (8 Mp efektywnych)
  • filtr kolorów podstawowych
PamięćSD/SDHC (32 MB w zestawie)
Rozdzielczość
  • 3264 x 2448
  • 3264 x 1832 (16:9)
  • 2592 x 1944
  • 2048 x 1536
  • 1600 x 1200
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.2, DCF, DPOF 1.1), AVI (Motion JPEG + WAV)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • Superfine
  • Fine
  • Normal
Obiektyw
  • 36 - 432 mm (nominalnie: 6 - 72 mm), 12x
  • F2.7 - F3.5
  • 11 elementów w 9 grupach
  • 1 elementy asferyczny
  • 1 element UD
  • stabilizacja obrazu IS
  • silnik USM
Stabilizacja obrazutak, optyczna
Zoom cyfrowymaks. 4x
PrzysłonaF2.7 - F3.5
Migawka
  • 15 s - 1/3200 s
  • czasy od 1,3 s z redukcją szumów
  • czasy od 1,3 s dostępne w trybie manualnym i w preselekcji czasu
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program AE
  • Manual
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb użytkownika
  • portret
  • krajobraz
  • zdjęcia nocne
  • asystent panoramy
  • programy tematyczne dostępne z menu:{LST
Pomiar światła
  • ewaluacyjny
  • centralnie-ważony
  • punktowy (czujnik środkowy lub powiązany z punktem AF)
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing+/- 2 EV co 1/3 EV
Metody pomiaru ostrości
  • TTL
  • AF
  • manual
  • bracketing ostrości
  • tryby: normalny, makro, super makro
Tryby pracy autofocusa
  • 9-punktowy AiAF
  • punktowy - przesuwalny lub tylko w centrum
  • najmniejsza odległość:{LST
Manual focustak
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
Czułość
  • Auto
  • High ISO Auto (wybór najwyższej dostępnej czułości i najkrótszego czasu w celu uniknięcia poruszenia zdjęcia)
  • ISO 80
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
Balans bieli
  • Auto
  • światło dzienne
  • chmury
  • światło żarowe
  • światło jarzeniowe (x 2)
  • definiowany ręcznie
EfektyMoje kolory:
  • jaskrawe kolory
  • neutralne kolory
  • cz-b
  • jasna skóra
  • ciemna skóra
  • slajd
  • nasycony niebieski
  • nasycony zielony
  • nasycony czerwony
  • kolor własny
Korekta obrazuredukcja czerwonych oczu
Zdjęcia seryjnemaks. ok. 1,5 kl./s do zapełnienia karty
Rejestracja filmu
  • 640 x 480, 30 kl./s (dostępny tryb Long Play)
  • 320 x 240, 60 lub 30 kl./s
  • maks. 4 GB lub 60 min
Monitor LCD
  • 2,5-calowy P-Si TFT
  • ruchomy
  • ok. 207 tys. punktów
  • 100% kadru
  • 15 poziomów jasności
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowawbudowana:
  • standard:0,5 m - 5,2 m (W), 0,9 m - 4 m (T)
  • makro: 0,3-0,5 m
zewnętrzne:
  • Canon Speedlite 220EX
  • Canon Speedlite 430EX
  • Canon Speedlite 580EX II
Kontrola błyskulampa wbudowana:
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • lampa wyłączona
  • błysk wymuszony
  • synchronizacja z długimi czasami
  • synchronizacja na drugą kurtynę
  • korekta +/- 2 EV co 1/3 EV
  • blokada siły błysku
  • 3 poziomy ustawień manualnych lampy wbudowanej
lampy zewnętrze:
  • synchronizacja z długimi czasami
  • synchronizacja na drugą kurtynę
  • korekta +/- 2 EV co 1/3 EV
  • blokada siły błysku
  • 19 ustawień mocy błysku (min. 1/64 co 1/3 EV
Stopka akcesoriówgorąca stopka
Matówkan.d.
Lustron.d.
Wizjer
  • EVF
  • 0,33
  • korekta dioptrażu od -5,5 do +1,5
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowaWAVE, maks. 60 s na zdjęcie
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • indeks (9 miniaturek)
  • zoom maks. 10x
  • przewijanie powiększonych zdjęć
  • tryb Jump - możliwość szybkiego przejścia do pliku spełniającego zadane kryteria
  • pokaz slajdów
  • film
  • rejestracja dźwięku stereo maks. 2 godziny
Samowyzwalacz
  • 2 lub 10 s
  • ustawienie użytkownika
ZłączaUSB 2.0 High Speed (Mini-B, PTP), wyjście AV (PAL / NTSC)
Pilotb.d.
Zasilanie4 x AA (alkaliczne w zestawie) lub akumulatory NiMH NB4-300, zasilacz (opcjonalnie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)
  • 170 z bateriami w zestawie
  • 450 z akumulatorami NB-3AH
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne0-40° C (0-35° C z NB-3AH) , wilgotność 10 - 90 %
Gwint statywutak
Obudowab.d.
Wymiary117 x 80 x 77,7 mm
Waga440 g
Akcesoriaopcjonalne:
  • przejściówka do konwerterów LAH-DC20
  • telekonwerter 1,5x TC-DC58B
  • konwerter szerokokątny 0,75x WC-DC58A
  • soczewka makro 500D
  • lampy błyskowe Canon Speedlite 220EX, 430EX i 580EX II
Oprogramowanie
  • ZoomBrowser EX (PhotoRecord) / ImageBrowser
  • PhotoStitch
  • RemoteCapture (kontrola ustawień z poziomu komputera)
Uwagi
  • procesor DIGIC III z technologią iSAPS
  • PictBridge
  • histogram na żywo
  • czujnik pozycji aparatu
  • menu po polsku
  • personalizacja obrazka startowego i dżwięków
Artykuł na Fotopolis5835

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0