Fujifilm FinePix IS-1 - na podczerwień

CES 2007. Koncern Fujifilm zaprezentował dziś interesujący aparat, oparty na topowym FinePix S9600, ale uczulony na promienie podczerwone. FinePix IS-1 przeznaczony jest do zastosowań specjalistycznych: dochodzeniowych, medycznych i naukowych. Oczywiście zainteresuje też osoby, które już znają lub chcą spróbować swoich sił w fotografii podczerwonej.
Fujifilm FinePix IS-1

Trudno nie lubić Fujifilm. Jest to jedyna firma, która decyduje się na wypuszczanie produktów niszowych, będących bardziej nośnikiem marki niż źródłem jakiegokolwiek dochodu. Zapewne jest to wykalkulowana strategia, ale bardzo nam się podoba.

Ogłoszony dziś FinePix IS-1 jest niemal kopią popularnego modelu FinePix S9600 (w niektórych regionach znany pod nazwą FinePix S9100). Rozdzielczość 9 Mp, zoom 10,7x przy ogniskowej 28 - 300 mm, czułość do ISO 1600, manualne i automatyczne tryby pracy, odchylany wyświetlacz LCD. Słowem, jest to zaawansowana konstrukcja typu superzoom, zbliżona pod względem parametrów, systemu obsługi a także wyglądu do amatorskich lustrzanek cyfrowych.

Z jedną różnicą. FinePix IS-1, podobnie jak ogłoszony dyskretnie jakiś czas temu FinePix S3 Pro UVIR, uczulony jest zarówno na pasmo widzialne (400 - 700 nm), jak i na część pasma podczerwonego (700 - 900 nm, tzw. "bliska podczerwień"). Producent sugeruje interesujące zastosowania dla tego aparatu: praca dochodzeniowa policji, medycyna i inne naukowe prace badawcze. Oczywiście są też pasjonaci fotografii podczerwonej, którzy borykają się z coraz mniejszą podażą klasycznych materiałów.

Producent zastrzega, że FinePix IS-1 może służyć także jako zwykły aparat, oferujące zdjęcia "zbliżone wizualnie" do tych oferowanych przez wzorcowy S9600. Informacja prasowa sugeruje, że dostępna jest funkcja "wyłączanie pasma podczerwonego", można też zamocować specjalny filtr na obiektywie.

Fujifilm FinePix IS-1

Mało prawdopodobne by polskie przedstawicielstwo Fujifilm zdecydowało się na wprowadzenie tego modelu do standardowej oferty. Niewykluczone, że będzie dostępny na zamówienie. Za Oceanem cenę ustalono na 900 dolarów.

NazwaFujifilm FinePix IS-1
Typkompakt cyfrowy typu superzoom
Efektywna rozdzielczość9,0 Mp
Sensor
  • 1/1.6 cala Super CCD HR
  • 9.24 Mp (9.0 Mp efektywnie)
  • uczulenie na pasmo: 400 - 900 nm (podczerwień)
PamięćxD-Picture Card, CompactFlash, Microdrive
Rozdzielczość
  • 3488 x 2616
  • 3696 x 2464 (3:2)
  • 2592 x 1944
  • 2048 x 1536
  • 1600 x 1200
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazu
  • RAW
  • JPEG (Exif 2.2, DPOF)
  • AVI (Motion JPEG)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Normal
Obiektyw
  • Fujinon
  • 28 - 300mm
  • zoom 10,7x
  • F2.8 - F4.9
  • 13 elementów w 10 grupach
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowy2x
PrzysłonaF2.8 - F11 (13 skoków co 1/3EV)
Migawka30 - 1/4000 s
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program
  • priorytet czasu
  • priorytet przysłony
  • programy tematyczne: antyrozmycie, naturalne światło, noc, portret, krajobraz
Pomiar światła256-strefowy: wielopunktowy / punktowy / uśredniony
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketingb.d.
Metody pomiaru ostrościtryby: AF, ciągły AF, strojenie ręczne
Tryby pracy autofocusa
  • AF TTL, detekcja kontrastu
  • zakres:{LST
;wybór ramki AF: centralna (Center), wielopunktowy AF (Multi), przesuwany obszar AF (Area);lampa wspomagania pomiaru AF}
Manual focustak
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1600
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • cień
  • jarzeniowe x3 (dzienne, ciepłe, zimne)
  • żarowe
  • definiowany ręcznie (x2)
Efektyczarno-białe, chrome (wyższe nasycenie), standard
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne1.5 kl/s, pierwsze 4 ujęcia lub tryb długi seryjny (do 40 ujęć)
Rejestracja filmu640 x 480 lub 320 x 240, 30 kl/s, z dźwiękiem
Monitor LCD
  • 2 cale TFT LCD
  • 235 tys. punktów
  • odchylany
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • wbudowana: zasięg: 30 cm - 5.6 m (W), 60 cm - 3 m (T)
  • zewnętrzna: gorąca stopka i gniazdo synchro
Kontrola błysku
  • wbudowana, typu pop-up
  • tryby: {LST
}
Stopka akcesoriówtak
Matówkan.d.
Lustron.d.
Wizjerelektroniczny EVF, 235,000 punktów
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeodpowiada informacji LCD
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowatak
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacztak, 2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0 (Hi-Speed), wyjście AV, wejście DC, PC sync
Pilotb.d.
Zasilanie4 baterie lub akumulatory AA (paluszki), opcjonalny zasilacz
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak
Obudowaplastik
Wymiary128 x 93 x 129 mm
Waga650g
Akcesoriab.d.
OprogramowanieFujifilm HS-V2
Artykuł na Fotopolis5267

Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak zestaw ten radzi sobie w wymagającej fotografii sportu?
21 Sty 2019
Topowy korpus z linii A pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy profesjonalny zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
0
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!