Casio Exilim EX-S500 - cudeńko

Autor: Tomasz Gutkowski

9 Czerwiec 2005
Artykuł na: 4-5 minut
Casio rozszerza linię ultra-kompaktów "kredytowych" o 5-megapikselowy model Exilim EX-S500. O doświadczeniu konstruktorów świadczy nie tylko to, że w najcieńszym miejscu obudowa ma 13.7mm. Zoom optyczny 3x, zaawansowany tryb wideo, szybkość działania to cechy godne uwagi.

Casio rozszerza linię ultra-kompaktów "kredytowych" o 5-megapikselowy model Exilim EX-S500. O doświadczeniu konstruktorów świadczy nie tylko to, że w najcieńszym miejscu obudowa ma 13.7mm (pełne wymiary: 90 x 59 x 16mm). Zoom optyczny 3x, zaawansowany tryb wideo, szybkość działania to cechy godne uwagi.

W czasach gdy zwrot "technika poszła naprzód" używa się tylko w żartach, a postęp jest szybszy niż nasze zdolności poznawcze, mało rzeczy robi na nas wrażenie. Prezentacja EX-S500 jest dobrą okazją do tego by przyjrzeć się rzeczywistej "skali postępu". Miniaturowy Exilim mieści w sobie moc, którą kiedyś dysponowały naprawdę zaawansowane konstrukcje (o poprzednim modelu z tej serii, Exilim EX-S100, nie wspominając).

Korzystając ze znanej technologii przesuwanych soczewek, producent zmieścił do niewielkiej obudowy obiektyw z 3-krotnym zbliżeniem optycznym. Z kolei tylną ściankę zajmuje 2.2-calowy wyświetlacz. Sercem aparatu jest niewielki sensor z 5 milionami efektywnych pikseli oraz procesor Exilim Engine, odpowiadający za szybkość pracy i jakość zdjęć. I właśnie jego wydajność sprawia, że EX-S500 zasługuje na szacunek.

Wystarczy przyjrzeć się funkcji filmowania. Aparat rejestruje maksymalnie 2-godzinne sekwencje filmowe w formacie MPEG-4 (przyzwoita jakość przy sporej kompresji), w rozdzielczości VGA (640 x 480) z częstotliwością 30 kl/s. W trakcie filmowania można zrobić zdjęcie, a podczas odtwarzania powiększyć obraz. Z funkcją "Past Movie" film będzie rozpoczynał się o 5 s wcześniej niż moment, w którym rozpoczęliśmy nagrywanie (aparat rejestruje obraz non-stop buforując ostatnie 5 sekund.). W trybie "Short Movie" nagramy sekwencję o długości 8 sekund, które poprzedzały lub nastąpią po wciśnięciu spustu migawki!

Producent chwali się też świetną szybkością pracy: czas startowy 1 s, odtwarzanie 0.1 s, a czas reakcji migawki 0.008 s (przy optymalnych ustawieniach). Do dyspozycji są 33 tryby programowe BESTSHOT, trzy metody pomiaru światła, 9-punktowy pomiar AF oraz regulacja ręczna ostrości. Dodajmy do tego przyciski szybkiego dostępu, technologię cyfrowej redukcji drgań (Anti Shake DSP) oraz stałą gotowość trybu rejestracji.

Byłoby miło gdyby konstruktorzy dorzucili tryby ręcznego doboru ekspozycji. Cóż, nie wszystko naraz. Casio Exilim EX-S500 sprzedawany będzie w trzech wersjach kolorystycznych, jasny metaliczny, ciemny metaliczny oraz pomarańczowy ("Fiesta Orange"). W zestawie znajdzie się wydajny akumulator, a na początek do dyspozycji jest niewielki zapas pamięci wbudowanej (8.3 MB). Polskiej ceny jeszcze nie znamy.

NazwaCasio Exilim EX-S500
TypKieszonkowy ultra-kompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość5,0 Mp
Sensor1/2.5 cala CCD, 5.3 Megapikseli (5.0 Mp efektywnych)
Pamięć8.3 MP wbudowane, karty SD
Rozdzielczość2560 x 1920, 2560 x 1712, 2304 x 1728, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG, MPEG-4 (film)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw38 - 114mm (dla 35m), F2.7 - F5.2
Stabilizacja obrazuAnti-Shake DSP (cyfrowa)
Zoom cyfrowy4x
Przysłonab.d.
Migawka1/8 - 1/2000 s
Tryby ekspozycjiBestshot (33 tryby tematyczne)
Pomiar światłaWielopunktowy / centralnie ważony / punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV co 1/3EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketingb.d.
Metody pomiaru ostrościAF z detekcją kontrastu / MF
Tryby pracy autofocusa
  • Punktowy / 9-punktowy (wielopunktowy)
  • Normal: 40 - nieskończoność, Makro: 17 - 50cm
  • lampa wspomagania pomiaru AF
Manual focusb.d.
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 50, 100, 200, 400
Balans bieliAuto, 6 trybów zdefiniowanych
Efektyb.d.
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjneb.d.
Rejestracja filmu640 x 480 (HQ), 640 x 480 (Normal), 320 x 240; 30 kl/s, z dźwiękiem
Monitor LCD2.2 cala TFT LCD, 85,000 punktów
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa{LST|u|Tryby: Auto, włączona, wyłączona, redukcja czerwonych-oczu;Zasięg: 0.4 - 2.8m / 0.4 - 1.4m (W/T)
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówb.d.
Matówkan.d.
Lustron.d.
Wizjerbrak
Punkt ocznyn.d.
Informacja w wizjerzen.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 s lub 3-krotny samow.
Złączab.d.
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator Li-Ion / Adapter AC
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary90 x 59 x 16mm
Waga115 g
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Artykuł na Fotopolis3055
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
9
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły