Konica Minolta DiMAGE Z20

Druga nowość firmy Konica Minolta to DiMAGE Z20. Podobnie jak nowy Z5 oferuje rozdzielczość 5 Mp, ale zakres ogniskowych jest "tylko" 8-krotny. Nie ma też stabilizacji obrazu AS i stopki akcesoriów. DiMAGE Z20 to dość przyzwoicie wyposażony kompakt przeznaczony dla poszukujących amatorów.
Druga nowość firmy Konica Minolta to DiMAGE Z20. Podobnie jak nowy Z5 oferuje rozdzielczość 5 Mp, ale zakres ogniskowych jest "tylko" 8-krotny. Nie ma też stabilizacji obrazu AS i stopki akcesoriów. DiMAGE Z20 to dość przyzwoicie wyposażony kompakt przeznaczony dla poszukujących amatorów.



Konica Minolta DiMAGE Z20 to nieco zubożona wersja zaprezentowanego także dziś modelu DiMAGE Z5. Mniejszy zakres zoomu, brak stabilizacji obrazu i stopki akcesoriów, wolniejszy tryb seryjny i filmowy, mniejszy ekran LCD, 3-punktowy pomiar ostrości. Udało nam się jednak wyłapać dwa parametry lepsze w Z20niż w Z5 - najkrótszy czas ekspozycji wynosi 1/2000 sek. (1/1000 sek. w Z5) a za poprawny pomiar ostrości odpowiada system hybrydowy: Video AF i pasywny czujnik zewnętrzny (tylko Video AF w Z5).

Nie ma jednak co skupiać się na różnicach, gdyż DiMAGE Z20 to aparat, który na pewno przypadnie do gustu fotoamatorom poszukującym czegoś więcej niż zwykłego kompaktu, a przy tym niekoniecznie zaintersowanym "profesjonalnymi" funkcjami. Cena zapewne też będzie stała po stronie Z5. Aparat ten oferuje bogaty zestaw funkcji manualnych, w tym priorytet czasu i przysłony oraz nastawy ręczne. Trzeba uczciwie przyznać, że nie każdy amatorski kompakt oferuje 3 tryby pomiaru światła, bracketing ekspozycji (seria z zadaną korekcja naświetlenia), korektę mocy błysku czy możliwość fotografowania z odległości 1cm (w trybie Super Macro).

Z20 wyposażony został w dość jasny obiekty o sporym zbliżeniu, 36 - 290mm, F3.2 - F3.4. Obraz rejestrowany jest przez 5.0-megapikselowy sensor CCD 1/2.5", a zapisywany w pamięci wbudowanej (14.5MB) lub na kartach SD/MMC. Do dyspozycji jest kilka programów tematycznych oraz tryby barwne i korekta parametrów obrazu.

Producent podkreśla przyzwoitą szybkość aparatu (czas startowy). Za przetwarzanie danych odpowiada procesor CxProcess III. Choć z tych samych rozwiązań korzysta DiMAGE Z5 to Z20 jest od niego znacznie wolniejszy - szybkość zdjęć seryjnych to 1 kl/sek (limit 9 ujęć) a szybkość zapisu wideo 30 kl/sek. dostępna jest jedynie przy formacie 320 x 240 (dla 640 x 480 zwalnia do 15 kl/sek.). Zapewne Z20 wolniejszy bufor pośredniczący między procesorem a kartą pamięci.



Skąd te różnice? Po prostu DiMAGE Z20 to dobrze zaprojektowany - z technicznego i marketingowego punktu widzenia - produkt, który trafi na bardzo precyzyjnie wybraną półkę. Lista funkcji wskazuje, że jest to model dla ambitnych amatorów, którzy chcą się trochę pobawić, ale na razie nie myślą o zawodostwie. Cena też powinna być dobra.

Informacja prasowa producenta
Drugi model to DiMAGE Z20 - wyposażony w przetwornik CCD wielkości 5 mln pikseli oraz obiektyw Konica Minolta o zakresie 36-290 mm f/3,2-3,4, z 8-krotnym zoomem optycznym. Aparat błyskawicznie nastawia ostrość, dzięki hybrydowemu systemowi Rapid AF, łączącemu czułość układu Video AF z szybkością czujnika pasywnego. Funkcja Predictive Focus Control umożliwia uzyskiwanie ostrych obrazów poruszających się obiektów. Cechą wyróżniającą jest bardzo krótki czas uruchamiania, wynoszący zaledwie 0,5 sekundy. Tryb super makro pozwala fotografować niewielkie obiekty, takie jak kwiaty, owady i biżuterię, z bardzo małej odległości 1 centymetra.

Aparat wyposażony jest we wszystkie niezbędne tryby sterowania naświetleniem: program, automatyki przysłony oraz czasu otwarcia migawki oraz tryb ręczny. Nowoczesna konstrukcja Z20 gwarantuje niskie zużycie energii, pozwalające na zapis do 450 obrazów, przy zasilaniu ze zwykłych, powszechnie dostępnych, baterii alkalicznych. Aparat wyposażony jest w wewnętrzną pamięć pojemności 14,5 MB, z możliwością stosowania opcjonalnych kart pamięci SD lub MultiMedia. Opcjonalna nasadka szerokokątna ZCW-200 ułatwia fotografowanie krajobrazów i małych pomieszczeń, zwiększając kąt widzenia obiektywu do 26 mm. DiMAGE Z20 dostępny będzie w sprzedaży od połowy lutego 2005.

Pozostałe cechy aparatu:
  • Wszystkie typy sterowania naświetleniem: program, automatyka przysłony, automatyka czasu oraz tryb ręczny.
  • Podgląd histogramu w czasie rzeczywistym
  • Różnorodne tryby barwne dla twórczego fotografowania
  • Trzy metody pomiaru światła dla sprostania różnorodnym sytuacjom zdjęciowym
  • Standard PictBridge dla bezpośredniego drukowania bez komputera


DiMAGE Z20 - specyfikacja techniczna

NazwaKonica Minolta DiMAGE Z20
Typkompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość5,0 Mp
Sensor1/2,5 cala CCD, 5,2 MP (5 MP efektywnych)
Pamięć14,5 MB wbudowanej, karty SD i MMC
Rozdzielczość2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG (DCF 2.0 / DPOF 1.1, Exif 2.2)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Standard, Economy
Obiektyw6 mm - 48 mm (odpowiednik 36 - 290 mm w małym obrazku), f/3,2 - f/3,4, 11 soczewek w 9 grupach
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowyMaks. 4 x
Przysłonab.d.
Migawka4 s - 1/2000 s
Tryby ekspozycji
  • Program
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb manualny
  • programy tematyczne: portret, nocny portret, sport, krajobraz, zachód słońca
Pomiar światłaWielosegmentowy (256), centralnie ważony, punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 0,3 EV
Blokada ekspozycjiTak
Autobracketing3 kl. co 0,3 EV lub 0,5 EV
Metody pomiaru ostrościHybrydowy (Video AF plus czujnik pasywny), zasięg:
  • od 0,5 m (szeroki kąt) lub 1,5 m (tele) od przedniej soczewki
  • makro: od 0,01 m (szeroki kąt), od 0,6 m (tele)
Tryby pracy autofocusa3-punktowy, punktowy, pojedynczy i ciągły
Manual focusTak
Blokada ostrościTak
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 50 / 100 / 200 / 320
Balans bieliAuto, światło dzienne, żarowe, fluorescencyjne, chmury, błysk, ustawienie użytkownika
EfektyWysokie nasycenie kolorów, neutralne kolory, cz-b, sepia
Korekta obrazuWyostrzenie (3 poziomy), kontrast (3 poziomy)
Zdjęcia seryjne1 kl./s maks. 9 zdjęć w najwyższej rozdzielczości i najniższej kompresji
Rejestracja filmu
  • 640 x 480, 15 kl./s
  • 320 x 240 30 lub 15 kl./s
  • MOV
  • tryb filmowania w nocy
Monitor LCD1,5-calowy TFT LCD, 113 tys. pikseli
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowaWbudowana, LP 12 m (ISO 100), zasięg: 0,5 m - 4,6 (szeroki kąt), 1,5 m - 4,6 m (tele)
Kontrola błyskuAuto (tryb niedostępny z trybach manualnym, preselekcji przysłony i czasu), błysk wypełniający, redukcja czerwonych oczu, synchronizacja z długimi czasami, lampa wyłączona, korekta siły błysku +/- 2 EV co 0,3 EV
Stopka akcesoriówb.d.
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerElektroniczny (podgląd monitora LCD), korekcja dioptryczna od –3 do +1 D
Punkt oczny18,8 mm
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0, wyjście AV (NTSC/PAL), gniazdo zasilacza
Pilotb.d.
ZasilanieCztery baterie alkaliczne AA lub akumulatory niklowo-wodorkowe, zasilacz sieciowy AC-11 (6 V)
Wydajność zasilania (zdjęcia)
  • Zdjęcia: 450 (baterie alkaliczne)
  • playback: 700 minut (baterie alkaliczne)
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne0 - 40 stopni Celsjusza
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary109 mm x 82 mm x 84 mm
Waga300 g (bez baterii i nośnika pamięci)
AkcesoriaW zestawie:
  • pasek
  • dekielek na obiektyw
  • kabel AV
  • kabel USB
  • płyta CD z programem DiMAGE Viewer
  • 4 baterie alkaliczne AA
Opcjonalne:
  • zasilacz sieciowy AC-11
  • futerał
  • skórzany pasek
  • konwerter szerokokątny ZCW-200
Oprogramowanieb.d.
UwagiNanoszenie daty, kopiowanie plików, przygotowanie pliku do e-maila (640 x 480), PictBridge, Exif Print, Print Image Matching III
Artykuł na Fotopolis2613
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
8
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0