Konica Minolta DiMAGE A200 - hit?

Autor: Tomasz Gutkowski

15 Wrzesień 2004
Artykuł na: 9-16 minut
Koncern Konica Minolta prezentuje interesujący zaawansowany kompakt cyfrowy, który otwiera nową linię w obrębie serii 'A'. DiMAGE A200 posiada wiele elementów znakomitego A2, ale pod względem możliwości plasuje się mniej więcej między A1 i A2. Także cenowo.

Koncern Konica Minolta prezentuje interesujący zaawansowany kompakt cyfrowy, który otwiera nową linię w obrębie serii 'A'. DiMAGE A200 posiada wiele elementów znakomitego A2, ale pod względem możliwości plasuje się mniej więcej między A1 i A2. Także cenowo.

Linia 'A' jeszcze do dziś - dnia oficjalnej premiery lustrzanki Dynax 7D - była najbardziej zaawansowana w ofercie Minolty. DiMAGE A200 nie odbiega od tego obrazu oferując wiele półprofesjonalnych funkcji, takich jak wybierane profile barwne (sRGB, Adobe RGB i inne), ruchoma ramka pomiaru ostrości czy, co wypadałoby wymienić na samym początku, rejestracja w 8-megapikselowej rozdzielczości. Aparat kierowany jest do zaawansowanych fotoamatorów, a jego bezpośrednim konkurentem będzie zapewne nowy Sony DSC-V3 lub Canon PowerShot G6.

Oczywiście Konica Minolta wykorzystała tu swoje najważniejsze wynalazki, znane z modeli A1 lub A2. Nie mogło zabraknąć stabilizatora obrazu Anti-Shake, który jako jedyny kompensuje drgania ręki przez kontr-ruchy całej matrycy CCD, a nie jak u konkurencji grupy soczewek w obiektywie. Dzięki uprzejmości polskiego przedstawiciela producenta umieściliśmy na serwerze film oddający istotę jego działania (plik AVI, ok. 2MB). Przypomnijam, że Anti-Shake zotał uznany przez stowarzyszenie EISA za "fotograficzną innowację sezonu 2004/2005".

DiMAGE A200 posiada znany obiektyw APO GT 28-200mm F2.8-F3.5. Ogniskową z tego zakresu możemy dobrać precyzyjnie za pomocą pierścienia na obiektywie. Pomiar ostrości realizowany jest przez system Video AF z 11 polami aktywnymi (do wyboru wszystkie lub jeden) lub z ruchomą ramką ostrości. Zgodnie ze specyfikacją w trybie makro najmniejszy dystans z jakiego aparat poprawnie zmierzy ostrość wynosi 25cm i, co ciekawe, jest to wartość dla maksymalnej ogniskowej (200mm). W tym ustawieniu pole widzenia wynosi 52 x 39mm, co przy 8-megapikselowej rozdzielczości daje wyobrażenie o potencjale A200.

Dzisiejsza nowość to pierwszy aparat Konica Minolta posiadający odchylany (180 stopni) i obracany (270 stopni) ekran LCD. Dotychczas montowano jedynie pochylany (góra - dół) co było wygodne, ale nie wystarczało w naprawdę nietypowych pozycjach. Takie rozwiązanie przyda się też podczas filmowania - A200 to kolejny aparat mogący pochwalić się rekordową rozdzielczością zapisu sekwencji filmowych, 800 x 600 (15 kl/sek.). Do dyspozycji jest też standardowa rozdzielczość VGA z prędkością 30 kl/sek.

W tym momencie warto wymienić pozostałe różnice między A200 i A2. Na liście strat trzeba zanotować: mniejszą rozdzielczość wizjera elektronicznego (teraz jest "zwyczajna"), wolniejsze złącze USB (1.1 zamiast 2.0), brak gniazda lamp studyjnych, brak opcji sterowania z poziomu komputera. Ostatnia to inna obudowa - tu z poliwęglanów, a nie stopu magnezowego. W sumie więc uboższy krewny nie jest aż tak ubogi.

Tym bardziej, że kilka rzeczy poprawiono, np. wspomniany wcześniej pomiar ostrości lub nowy ekran LCD. A200 wykorzystuje do przeliczania danych nowy, szybszy procesor CxProcess III; taki sam jak w lustrzance Dynax 7D. Poza tym DiMAGE A200 ma wszystko czego spodziewalibyśmy się po zaawansowanym kompakcie cyfrowym ze średniej półki. Jeśli sprawdzą się zapowiedzi producenta, iż ma to być produkt dla ambitnych fotoamatorów, którzy nie chcą wydać na aparat majątku, to możemy spodziewać się rynkowego hitu.

Informacja prasowa producenta

Koncern Konica Minolta wprowadza na rynek nowy model aparatu cyfrowego, DiMAGE A200. To nasz kolejny aparat cyfrowy wyposażony w rewolucyjny system stabilizacji matrycy CCD Anti-Shake, technologię, która uzyskała tytuł "Fotograficznej Innowacji roku 2004-2005 w Europie" organizacji EISA.

A200 wyposażony jest w przetwornik CCD o efektywnej rozdzielczości 8 milionów pikseli oraz przekątnej 2/3 cala. Tak jak wszystkie modele serii A, aparat wyposażony jest w doskonały obiektyw apochromatyczny APO GT 28-200 mm f/2,8-3,5, z 7-krotnym zoomem optycznym. Nowym elementem jest ruchomy monitor LCD o przekątnej 1,8 cala, który może być obracany o 270° pionowo oraz 180° poziomo, pozwalając na komfortowe fotografowanie z góry oraz dołu.

Wysoką jakość obrazu oraz szybkie przetwarzanie danych zapewniają nowy procesor i technologia przetwarzania obrazu CxProcessÔ III. A200 może również nagrywać filmy wideo w dużych rozdzielczościach: 640 x 480 (30 klatek na sekundę) lub 800 x 600 (15 klatek na sekundę), w pełni wykorzystując możliwości zooma optycznego oraz stabilizacji Anti-Shake. W komplecie z aparatem znajduje się również wielofunkcyjny pilot zdalnego sterowania, upraszczający wykonywanie autoportretów oraz odtwarzanie obrazów na telewizorze.

Nowy model serii A cechuje prosta obsługa, czytelna nawet dla początkującego użytkownika. Wysoka rozdzielczość, uniwersalny obiektyw oraz duże możliwości sterowania stawiają DiMAGE A200 w czołówce aparatów cyfrowych z wbudowanym obiektywem.

Pozostałe cechy aparatu:

  • Szybki, 11-polowy system AF, z możliwością wyboru pojedynczego pola oraz opcją ustalenia ruchomego punktu ostrości (Flex Focus Point)
  • Zasilanie z wydajnego akumulatora litowo-jonowego o dużej pojemności
  • Standardowa stopka umożliwiająca zamocowanie jednej z pięciu dedykowanych lamp błyskowych Konica Minolta
  • Niewielki i ergonomiczny korpus
  • Opcjonalne konwertery: szerokokątny 0,8x oraz teleobiektyw 1,5x, rozszerzające zakres zooma optycznego, od 22,4 mm do 300 mm

Konica Minolta DiMAGE A200 - dane techniczne

NazwaKonica Minolta DiMAGE A200
TypZaawansowany kompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość8,0 Mp
Sensor2/3 cala CCD, 8.0 Megapikseli
PamięćKarty CompactFlash typu I i II i Microdrive
RozdzielczośćObrazy: 3264 x 2448, 3264 x 2176 (tryb 3:2), 2560 x 1920, 2080 x 1560, 1600 x 1200, 640 x 480
Formaty zapisu obrazuRAW, JPEG i MOV. Zgodne z DCF 2.0 / DPOF 1.1
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiRAW, RAW + JPEG, Extra-Fine, Fine, Standard (JPEG)
Obiektyw{LST|u|7,2 - 50,8 mm (odpowiednik 28-200 mm dla 35 mm);16 soczewek w 13 grupach w tym 2 soczewki asferyczne oraz 2 soczewki ze szkła AD
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowy4-krotny
Przysłonab.d.
MigawkaElektroniczna CCD oraz mechaniczna. 1/3200 s - 30 s (1/1600 - 30 s w trybach S/M)
Tryby ekspozycji
  • Program elastyczny (P)
  • Automatyka czasu (A)
  • Automatyka przysłony (S)
  • Ręczny (M)
  • Programy tematyczne (portret, sport, zachód słońca, portret nocny/nocny widok)
  • Możliwa pamięć pomiaru
Pomiar światłaWielosegmentowy (256), skoncentrowany i punktowy
Kompensacja ekspozycji+/- 2EV w odstępach 0,3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketingbrak
Metody pomiaru ostrości
  • Video AF. Możliwa blokada ostrości
  • szerokie pole (11 czujników) lub pomiar punktowy. Ruchomy punkt ostrości (FFP)
  • AF: jednokrotny, ciągły ze śledzeniem ostrości
  • ręczne nastawianie ostrości
Tryby pracy autofocusaOd 50 cm do nieskończoności (od CCD); Makro: (28 mm) 30-60 cm; (200 mm) 25-60 cm
Manual focusb.d.
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, 50, 100, 200, 400 i 800
Balans bieliAutomatyczne, wybierane ręcznie (światło dzienne, żarowe, fluorescencyjne, cień, pochmurno i błysk) oraz definiowalne (2 pozycje)
Efektynaturalny sRGB, portretowy sRGB, barwy żywe sRGB, Adobe RGB (ICC), czarno-biały, solaryzacja
Korekta obrazuKorekcja naświetlenia, nasycenie barw, kontrast, filtr barwny
Zdjęcia seryjneStandard: 2 kl/s; High Speed: 2,3 kl/s; UHS: 10 kl/s (640 x 480)
Rejestracja filmu800 x 600 (15 kl/s), 640 x 480 (30/15 kl/s), 320 x 240 (30/15 kl/s)
Monitor LCDBarwny typu TFT, o przekątnej 46 mm (1,8 cala), ruchomy (270 stopni w pionie oraz 180 stopni w poziomie).Liczba pikseli 134 000 pikseli; Pole widzenia: ok.100%
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • Błysk wypełniający, redukcja czerwonych oczu, synchronizacja przed zamknięciem migawki
  • Szeroki kąt: 0,5 - 3,8 m, Tele: 0,5 - 3 m (przy czułości auto)
  • korekta mocy błysku +/- 2EV w odstępach 0,3 EV
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówb.d.
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerElektroniczny EVF: mikrowyświetlacz LCD typu TFT, o przekątnej 11 mm (0,44 cala).Rozdzielczość: 235 000 pikseli; pole widzenia: ok.100%. Korekta dioptryczna od -5 do +2 D
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowaNotatka głosowa: 15 sekund dźwięku monofonicznego dołączonego do obrazu.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz10 sekund / 2 sekundy
ZłączaUSB 1.1, wyjście Video (NTSC/PAL)
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy NP-800 lub zasilacz sieciowy 6V/2A
Wydajność zasilania (zdjęcia)Liczba zapisanych obrazów: 280. Czas ciągłego odtwarzania: 240 minut
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary114 x 80 x 115 mm
Waga505 g (bez akumulatora i nośnika pamięci)
AkcesoriaPasek na szyję NS-DG8000, pokrywka na obiektyw LF-1349, dekiel na sanki SC-10, kabel wideo AVC-500, kabel USB-3, osłona przeciwsłoneczna DLS-3, pilot zdalnego sterowania RC-D1, akumulator litowo-jonowy NP-800, ładowarka BC-900, DiMAGE Viewer CD-ROM, Video Studio 8 SE CD-ROM
Oprogramowanieb.d.
Artykuł na Fotopolis2287
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
9
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20