Sony Cyber-shot DSC-V3 - godny następca

Autor: Tomasz Gutkowski

30 Sierpień 2004
Artykuł na: 6-9 minut
Sony prezentuje oficjalnie następcę cieszącego się wielką popularnością modelu DSC-V1. Cyber-shot DSC-V3 posiada taki sam 4-krotny obiektyw Zeiss'a, duży 2.5-calowy ekran LCD i, zgodnie z najnowszym trendem, 7-megapikselowy sensor CCD.

Sony prezentuje oficjalnie następcę cieszącego się wielką popularnością modelu DSC-V1. Cyber-shot DSC-V3 posiada taki sam 4-krotny obiektyw Zeiss'a, duży 2.5-calowy ekran LCD i, zgodnie z najnowszym trendem, 7-megapikselowy sensor CCD.

Cyber-shot DSC-V1 obecny jest na rynku od ponad 2 lat i najwyraźniej przyszła pora na wprowadzenie udoskonaleń do linii V. Lista właściwości i wygląd zbliżają dzisiejszą nowość do udanego modelu DSC-S85 sprzed 3 lat. Pod względem fizycznym DSC-V3 "nabrał wyrazu". Czarna skorupa zawsze lepiej się prezentuje niż srebrna, a nieco większe gabaryty (od V1) i duży uchwyt sprawiają, że wygląda bardziej profesjonalnie.

O tym, że V3 skierowany jest nie tylko do entuzjastów, ale także zaawansowanych fotografów świadczą jeszcze dwie cechy. Po pierwsze V3 daje możliwość zapisu zdjęć w formacie RAW, po drugie - podobnie jak DSC-F828 - posiada dodatkowy slot kart pamięci CompactFlash (obok Memory Stick). Aby zamknąć listę różnic w stosunku do V1 trzeba wspomnieć też wyższą czułość maksymalną (ISO 800), znacznie większy ekran LCD (2.5", choć o takiej samej rozdzielczości) oraz nowe źródło zasilania (akumulator NP-FR1 InfoLithium znany z niedawnego P100). W powiększonym buforze mieści się 8 zdjęć seryjnych w pełnej rozdzielczości.

Omawiana nowość posiada pełny zakres funkcji znanych z zaawansowanych aparatów Sony. W trybie automatyki programowej dostępny jest tzw. 'shift' czyli płynna zmiana stosunku przysłona / czas z zachowaniem stałej wartości ekspozycji. Tryby priorytetu migawki i przysłony oraz manualny uzupełniają programy tematyczne takie jak portret, krajobraz itd.

Oczywiście nie mogło zabraknąć kilku najciekawszych patentów Sony. System pomiaru ostrości wspomagany jest przez bardzo skuteczny hologramowy iluminator. System fotografowania w podczerwieni (oraz możliwość podglądu obrazu w podczerwieni) pozwalają na fotografowanie w całkowitych ciemnościach. 49-polowy, matrycowy pomiar światła uzupełniają tryby centralnie-ważony oraz punktowy.

Niestety konstruktorzy postanowili pozostać przy 5-punktowym pomiar ostrości, bez możliwości swobodnego przesuwania ramki AF w obrębie całego kadru (jak w DSC-F828). Mamy jednak do dyspozycji pomiar pojedynczy, ciągły i monitorujący oraz ustawienie ręczne (niestety tylko skokowe, z progami odległości). W trybie makro dystans minimalny wynosi 10cm.

Dodajmy dla porządku, że DSC-V3 wyposażony jest w dobry obiektyw Carl Zeiss Vario-Sonnar 34 - 136mm i jasności F2.8 - F4.0. Między najmniejszą a największą ogniskową dostępnych jest 15 pozycji pośrednich. Nasadkowy adapter pozwala na zastosowanie dodatkowych akcesoriów optycznych. Stopka akcesoriów zgodna jest między innymi z lampą błyskową Sony HVI-F32X, a wśród złączy znajdziemy wyjście ACC pozwalające na odsunięcie lampy od obiektywu.

Sony Cyber-shot DSC-V3 powinien trafić do Polski jeszcze przed sezonem zimowym. Cena jeszcze nie znana.

NazwaSony Cyber-shot DSC-V3
TypZaawansowany kompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość7,1 Mp
Sensor1/1.8 cala SuperHAD CCD, 7.1 Megapikseli efektywnych
PamięćMemory Stick, MS Pro, CompacFlash Typ I (32MB MS w zestawie)
Rozdzielczość3072 x 2304, 3072 x 2048, 2592 x 1944, 2048 x 1536, 1280 x 960, 640 x 480
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.2), RAW, TIFF
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiJPEG: Fine / Standard
Obiektyw
  • 4x Carl Zeiss Vario-Sonnar, 34-136mm, F2.8-F4.0
  • 17 skoków od 34 do 136mm
  • Adapter opcjonalnych konwerterów
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowy2-krotny precyzyjny (wszystkie rozdzielczości)
PrzysłonaF2.8 / F4.0 - F8.0 (co 1/3EV)
Migawka
  • Auto: 1/8 - 1/2000 sek.
  • Program: 1 - 1/2000 sek.
  • Priorytet przysłony: 8 - 1/2000 sek.
  • Priorytet migawki i Manual: 15 - 1/1000 sek.
Tryby pracy
  • Auto
  • (P) automatyka programowa (z shiftem)
  • (A)priorytet przysłony
  • (S) priorytet migawki
  • (M) tryb manualny
  • scenki (zmierzch, portret o zmierzchu, krajobraz, portret, śnieg, plaża)
  • film
Tryby ekspozycjib.d.
Pomiar światłaWielopunktowy (49 pól pomiarowych / Centralnie-ważony / punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing3 zdjęcia w skoku 0.3 lub 0.7 lub 1.0EV
Metody pomiaru ostrości
  • 5-punktowy Multi AF lub 1-punktowy AF (centralny lub z wyborem jednego z pięciu punktów)
  • Pojedynczy AF / Monitorujący AF / Ciągły AF
  • Ostrość manualna (13 skoków)
  • Siatka laserowa 'Hologram AF' i lampa podczerwona
Tryby pracy autofocusaZakres: 40cm - nieskończoność, Makro: 10 - 40cm
Manual focusTak (skokowy)
Blokada ostrościPrzycisk blokady
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 50 / 100 / 200 / 400 / 800
Balans bieli
  • Auto
  • światło dzienne
  • chmury
  • światło jarzeniowe
  • światło żarowe
  • lampa błyskowa
  • ustawienie ręczne
EfektyCzarno-białe, sepia
Korekta obrazuNasycenie, ostrość, kontrast (wszystkie +/-1)
Zdjęcia seryjne
  • Szybkie: 2.0 kl/sek, do 8 ujęć w serii
  • Normalne: 0.9 kl/sek., do 15 ujęć w serii
  • Multi-seria (16 ujęć w jednym pliku)
Rejestracja filmu
  • 640 x 480, 30 kl/sek., bez limitu długości (tylko MS Pro)
  • 640 x 480, 16 kl/sek., bez limitu długości
  • 160 x 112, 8 kl/sek. bez limitu
Monitor LCD2.5 cala TFT LCD, 123,000 punktów, 100% krycia
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • Wbudowana: Auto, wymuszona, wyłączona, długa synchronizacja, redukcja czerwonych oczu
  • Zakres do 2.5m
  • Korekta mocy błysku +/-1
  • Lampa zewnętrzna: gorąca stopka i terminal ACC
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówGorąca stopka (zgodna z lampą błyskową Sony HVI-F32X)
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerOptyczny, 84% krycia
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz10 sek.
ZłączaUSB 2.0, wyjście Audio / Video, wejście zasilania DC-IN
PilotTak (opcja)
ZasilanieNP-FR1 InfoLithium, 3.6V, 1222mAh
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
ObudowaStop magnezowy i plastik
Wymiary120 x 63 x 72mm
Waga358g (bez akcesoriów) / 390g (z akcesoriami)
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Test Fotopolis2382
Artykuł na Fotopolis2240
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
10
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20