Monitor LCD "Sunshine" Olympusa

Najnowsze aparaty cyfrowe Olympusa (np. C-8080, [mju:] 410 Digital czy najświeższa premiera C-460 Zoom del Sol) zostały wyposażone w ekrany LCD nowej generacji. Nazwane umownie "Sunshine LCD" wyświetlacze doskonale sprawują się w ostrym słońcu, kiedy to na tradycyjnych monitorach LCD niewiele widać.
Najnowsze aparaty cyfrowe Olympusa (np. C-8080, ) zostały wyposażone w ekrany LCD nowej generacji. Nazwane umownie "Sunshine LCD" wyświetlacze doskonale sprawują się w ostrym słońcu, kiedy to na tradycyjnych monitorach LCD niewiele widać.

Schemat działania wyświetlacza Sunshine LCD.

U podstaw sukcesu nowego wyświetlacza leży wykorzystanie warstwy półprzepuszczalnej, która nie odbija światła zewnętrznego, tak jak ma to miejsce w tradycyjnych ekranach LCD, ale wykorzystuje je do rozświetlenia obrazu na ekranie. Wyświetlacz automatycznie dostosowuje swoją jasność do panujących warunków oświetleniowych.

Poniżej zamieszczamy polską informację producenta przygotowaną przez firmę Euro-Color.

Jasny obraz na monitorze aparatu nawet w bezpośrednim świetle słonecznym

{ITL|Olympus prezentuje monitor LCD typu "Sunshine" przeznaczony dla aparatów fotograficznych.

Wreszcie można sprawdzać zdjęcia na wbudowanym monitorze aparatu nawet w słoneczny dzień i nie potrzeba już nienaturalnie wyginać się nad monitorem ani chować pod stół, by przejrzeć wykonane zdjęcia. To niezaprzeczalne ułatwienie jest rezultatem zastosowania nowej technologii LCD.

Określony mianem Sunshine LCD, został on po raz pierwszy zastosowany przez Olympusa w modelach CAMEDIA C-8080 WIDE ZOOM oraz [mju:] 410 Digital. Nowa technologia znalazła również swoje zastosowanie w dwóch aparatach, które swoją premierę mają na targach CeBIT: modelu C-60 ZOOM oraz C-460 ZOOM del Sol.

W ciągu niecałej dekady, fotografia cyfrowa poczyniła tak duże postępy, że staje się obecnie czołową technologią w zakresie rejestrowania obrazu. Jednakże bez fascynującej możliwości natychmiastowego pokazania zdjęć innym ten triumfalny postęp z pewnością nie byłby możliwy.

Zdjęcia wykonywane cyfrowymi aparatami fotograficznymi można sprawdzać na wbudowanych monitorach LCD (Liquid Crystal Display). Zamiast strumienia elektronów, jak ma to miejsce w monitorach CRT (Cathode Ray Tube), ekrany LCD wykorzystują do tworzenia obrazu ciekłe kryształy.

W standardowych monitorach TFT LCD (Thin Film Transistor), obraz wyświetlany jest z pomocą tylnego oświetlenia - podświetlania. Aby zachować zużycie energii na możliwie niskim poziomie, jasność jest tak dobierana, aby była wystarczająca w standardowych sytuacjach. Jednakże, jeśli na powierzchnię LCD pada bardzo jasne lub bezpośrednie światło i jest ono odbijane, to obraz jest słabo rozróżnialny.

Aby zniwelować ten niekorzystny efekt, nowe monitory Olympusa - Sunshine LCD - wykorzystują nie tylko dostępne podświetlanie, ale również jasne światło z zewnątrz padające na powierzchnię wyświetlacza. W przypadku standardowych monitorów światło odbijało się od ich powierzchni wpływając niekorzystnie na możliwość oglądania obrazu. Natomiast w przypadku monitorów typu Sunshine LCD zastosowane są półprzepuszczalne powłoki i światło może przeniknąć przez kilka warstw na panel (patrz rysunek). Światło jest najpierw odbijane przez spodnią część warstwy ciekłokrystalicznej. Dzięki temu tworzy się dodatkowe "podświetlanie" i monitor LCD może prezentować o wiele jaśniejsze obrazy.

Interesujący jest również fakt, że jasność wyświetlacza dostosowuje się automatycznie do panujących warunków oświetleniowych. Tak więc, nawet przy bardzo jasnym oświetleniu aparaty wyposażone w monitor typu Sunshine LCD bardzo dobrze wyświetlają wykonane zdjęcia.]
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0