Ricoh Caplio G4 i G4 Wide: podwójne uderzenie

Ricoh zapowiada wprowadzenie na rynek dwóch nowych modeli cyfrowych. Caplio G4 to nieznacznie unowocześniony G3, a wyróżniającą cechą Caplio G4 Wide, jak sama nazwa wskazuje, jest dość szeroki obiektyw. Oba aparaty szczycą się błyskawicznym czasem reakcji migawki.
Ricoh zapowiada wprowadzenie na rynek dwóch nowych modeli cyfrowych. Caplio G4 to nieznacznie unowocześniony G3, a wyróżniającą cechą Caplio G4 Wide, jak sama nazwa wskazuje, jest dość szeroki obiektyw. Oba aparaty szczycą się błyskawicznym czasem reakcji migawki.



Model Caplio G4 bardzo niewiele się różni od swojego poprzednika - Caplio G3. Jedyne na co warto zwrócić uwagę to nieznacznie zmieniony układ przycisków na tylnej ściance aparatu i nieco mniejszy ciężar (150g przy 160g Caplio G3). Wspomnijmy o najważniejszych cechach tej nowej/starej cyfrówki. Caplio G4 jest wyposażony w matrycę CCD o rozdzielczości 3.24 milionów pikseli efektywnych. Jednak to nie rozdzielczość, czy funkcje, którymi chwalą się producenci innych cyfrówek stanowią o sile Ricoha Caplio G4.

Tak jak jego poprzednik Caplio G4 może się poszczycić najszybszym czasem reakcji migawki ze wszystkich cyfrówek z autofokusem. Czas mijający od naciśnięcia spustu migawki do zrobienia zdjęcia to zaledwie 0.14 sekundy! Innym rekordem szybkości jest błyskawiczne wprowadzenie w stan gotowości do fotografowania (trwa to zaledwie 1.9 sekundy od włączenia). Inne cechy Caplio G4, na które warto zwrócić uwagę to tryb makro pozwalający fotografować obiekty oddalone od przedniej soczewki o zaledwie 1 cm (!) i 256-polowa matryca pomiaru światła. Interesująca jest także funkcja bracketingu balansu bieli - aparat wykonuje trzy zdjęcia przy różnych ustawieniach tego parametru.

Model Caplio G4 Wide wyposażono w obiektyw, którego ekwiwalentem w małym obrazku byłoby 28-85mm (przy 35-105mm w zwykłym Caplio G4). Obiektyw składa się z 8 soczewek w 3 grupach. W pierwszej grupie, która jest odpowiedzialna za szeroki kąt znajduje się asferyczna soczewka wykonana ze szkła niskodyspersyjnego, co, jak zapewnia producent, gwarantuje efekty porównywalne z osiąganymi w małym obrazku.

Pozostałe różnice wersji Wide w stosunku do zwykłego Capilio G4 to stylowy, aluminiowy front aparatu, możliwość nagrywania dźwiękowych sekwencji wideo do 120 sekund (G4 - 180 sekund bez głosu), funkcja dźwiękowych notatek (do 8 sekund do każdego zdjęcia) i minimalnie szybszy czas gotowości do fotografowania - 1.8 sekundy.

Cieszy fakt, że producenci cyfrówek dbają już nie tylko o to, żeby nowe aparaty miały coraz to większe matryce i mnóstwo mniej lub bardziej przydatnych funkcji, ale że liczy się dla nich także komfort obsługi aparatu, a czas reakcji migawki i gotowości do fotografowania po włączeniu były dotąd (i niestety wciąż jeszcze często są) prawdziwą piętą achillesową tego typu kamer. Miejmy nadzieję, że modele Ricoh Caplio G3, G4 i G4 Wide to dopiero początek.

Dane techniczne aparatu Ricoh Caplio G4 Wide:
NazwaRicoh Caplio G4 Wide
Sensor1/2.7 cala CCD, 3.34 Mp (3.24 milionów pikseli efektywnych)
PamięćWbudowana 8MB oraz SecureDigital (do 512MB) / MMC
Rozdzielczość2048x1536, 1280x960, 640x480
Formaty zapisu obrazu
  • Zdjęcia: JPEG (Exif 2.2) zgodny z DCF i DPOF
  • Tekst: TIFF (MMR, ITU-T.6)
  • Film AVI (dźwięk WAV)
Jakość kompresjiFine / Normal
Obiektyw4.2-12.7mm (28-85mm dla 35mm), 8 soczewek w 7 grupach (trzy główne grupy składowe obiektywu), asferyczna soczewka niskodyspersyjna
Zoom cyfrowyx3.4 (tylko 640 x 480)
Przysłonaf/2.6 - f/4.3
Migawka8 - 1/2000 sek. (Film: 1/30 - 1/2000 sek.)
Tryby ekspozycjiProgram AE
  • Zdjęcia
  • Zdjęcia z dźwiękiem
  • Film z dźwiękiem
  • Notka dźwiekowa
  • Tryb ciagły (S-Continuous, M-Continuous)
  • Tematy (Portret, Sport, Krajobraz, Tekst, Scena nocna, Wysoka czułość)
Pomiar światłaCentralnie ważony uśredniony / Punktowy / Wielopunktowy (256-polowy czujnik)
Kompensacja ekspozycji+/-2EV co 1/3EV
AutobracketingTak, 3-zdjęciowy (plus bracketing balansu bieli)
Metody pomiaru ostrościNormal: od 30cm, Makro: 1 - 60cm
Tryby pracy autofocusaAF/ Shift (stała ostrość)
Manual focusTak
CzułośćAuto, ISO 125 / 200 / 400 / 800
Balans bieli
  • Auto
  • Dzienne
  • Cień
  • Żarowe
  • Jarzeniowe
  • Dobierany (one-push)
Rejestracja filmuAVI 320x240 / 160x120, do 120 sek. w jednym ujęciu, z dźwiękiem)
Monitor LCD1.6 cala TFT LCD, 80,000 punktów
WizjerOptyczny
Samowyzwalacz2 lub 10 sek.
ZłączaUSB 1.1, wyjście AV
Zasilanie2 x AA (NiMH, Li-I)
Wymiary112.9mm x 36.4mm x 57.5mm
Waga175g
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
6
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0