Lustrzanka cyfrowa Olympus E-1

Olympus prezentuje lustrzankę cyfrową stworzoną jako część pierwszego w historii systemu cyfrowego. Olympus E-1 oferuje 5-megapikselową rozdzielczość oraz przebogaty zestaw zaawansowanych funkcji fotograficznych.
Olympus prezentuje lustrzankę cyfrową stworzoną jako część pierwszego w historii systemu cyfrowego. Olympus E-1 oferuje 5-megapikselową rozdzielczość oraz przebogaty zestaw zaawansowanych funkcji fotograficznych.



Doczekaliśmy się! W dniu dzisiejszym możemy oficjalnie zaprezentować aparat, na który przyszło nam czekać prawie półtora roku. Przypomnijmy, ze cała historia ma bezpośredni związek z planem wprowadzenia standardu dla fotografii cyfrowej, który przełamałby ograniczenia związane z brakiem kompatybilności aparatów cyfrowych i analogowych obiektywów. Warto było czekać - ilość funkcji i osiągi jakie oferuje E-1 są bezprecedensowe.

Matryca CCD typu 4/3 zastosowana w E-1 składa się z 5.5 miliona pikseli (5.0 Mp efektywnych), a wielkość pola obrazowego wynosi 17.4 x 14.1mm. Informacja prasowa podkreśla szczególnie jedną właściwość sensora określana jako Full Frame Transfer CCD czyli transfer pełnoklatkowy. Chodzi tu o opatentowaną przez Kodaka metodę zbierania danych z całej powierzchni matrycy - tradycyjnie "linie przesyłowe" ulokowane są pomiędzy rzędami pikseli; tu schowano je pod fotodiody. Dzięki temu punkty światłoczułe są większe, a obraz lepszej jakości.



Kolejna niespotykana wcześniej technologia to filtr antypyłowy ulokowany między lustrem, a sensorem CCD. Jego działanie polega na ultradźwiękowym stymulowaniu mikrowibracji, które zapobiegają osiadaniu kurzu na powierzchni sensora. Operacja ta przeprowadzana jest samoczynnie przy każdorazowym uruchomieniu aparatu, może jednak być wymuszona ręcznie w dowolnym momencie.

Body E-1 jest zbliżone jest konstrukcyjnie do topowego (dotychczas) modelu Olympus E-20P. Obudowa wykonana jest ze stopu magnezowego pokrytego gumowaną powłoką zewnętrzną. Ogólnie sprawia wrażenie bardzo solidnego, choć mniejszy niż przywykliśmy rozmiar obiektywów wymaga "przestawienia się" na nowy format. Znakomicie sprawia się czuły spust migawki.

Aparat spełnia wszelkie wymogi profesjonalnego sprzętu dobrego do pracy zarówno w studio jak i w plenerze. Rejestracja zdjęć seryjnych odbywa się w tempie 3 kl/sek. w seriach 12-zdjęciowych dla wszystkich (!) formatów i rozdzielczości obrazu. Precyzyjna migawka oferuje czasy otwarcia w zakresie 1/4000 - 60 sek. a tryb bulb wydłuża ten czas do maksymalnie 8 minut. E-1 w trybach zapisu bezstratnego generuje bardzo duże pliki (10MB RAW i 15MB TIFF) i do wygodnej pracy absolutnie niezbędne wydają się szybkie złącza: FireWire (IEEE 1394 oraz USB 2.0) - oba uwzględniono w projekcie body.

Zgodnie z współczesnymi wymogami aparat oferuje niezwykle szeroką gamę parametrów kolorystyki i równoważenia balansu bieli. 12 ustawień predefiniowanych balansu (w zakresie 3000K - 7500K) uzupełniają cztery ustawienia ręczne oraz korekta wartości balansu bieli (+/-7 miredów w skoku 2 miredy) i 3-zdjęciowy bracketing balansu (skok 5/10/15 miredów). Olympus E-1 może pracować zarówno w przestrzeni kolorów sRGB, jak i w wymaganej do postedycji przestrzeni AdobeRGB. Jednocześnie mamy wygodny dostęp do ustawienia nasycenia kolorów (5 poziomów w 4 typach), ostrości (7 poziomów) oraz kontrastu (5 poziomów).

Olumpus E-1 sprzedawany będzie w zestawie z akumulatorami, ładowarką i kompletem kabli w cenie sugerowanej 2000 Euro. Przedstawicielem producenta w Polsce jest firma EuroColor.

Olympus E-1 - specyfikacje

NazwaOlympus E-1
TypLustrzanka cyfrowa z wymienną optyką
Sensor
  • CCD typu 4/3 FFT (Full Frame Transfer)
  • 5.5 Mp (5.0 megapikseli efektywnych)
  • wstępny filtr koloru RGB
  • pole obrazowe: 17.4 x 13.1mm
  • antypyłowy, ultradźwiękowy filtr ochronny (Supersonic Wave Filter)
PamięćCompact Flash Typ I / II oraz Microdrive
Rozdzielczość
  • RAW: 2560 x 1920, bezkompresyjny, ok. 10 MB
  • TIFF: 2560 x 1920, bezkompresyjny, ok. 15 MB
  • SHQ: 2560 x 1920, kompresja 1/2.7, ok. 3.8 MB
  • HQ: 2560 x 1920, kompresja 1/8, ok. 1.2 MB
  • SQ: 1600 x 1200, kompresja 1/2.7, ok. 1.4 MB
  • SQ: 1600 x 1200, kompresja 1/8, ok. 0.5 MB
  • 1280 x 960, kompresja 1/2.7, ok. 0.9 MB
  • 1280 x 960, kompresja 1/8, ok. 0.3 MB
  • 1024 x 768, kompresja 1/2.7, ok. 0.6 MB
  • 1024 x 768, kompresja 1/8, ok. 0.2 MB
  • 640 x 480, kompresja 1/2.7, ok. 0.3MB
  • 640 x 480, kompresja 1/8, ok. 0.1MB
Formaty zapisu obrazuJPEG, TIFF Ver. 6.0 (Exif 2.2), RAW (12 bit), RAW + JPEG
ObiektywZUIKO Digital, zgodne z Systemem 4/3
Migawka
  • P oraz A: 1/4000 - 2 sek.
  • S oraz M: 1/4000 - 60 sek.
  • Bulb do 8 min.
Tryby ekspozycjiAutomatyka programowa (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manual (M)
Pomiar światła3-strefowy pomiar wielosegmentowy TTL, przy całkowicie otwartej przysłonie
  • Digital ESP (zakres EV 1 - 20)
  • centralnie-ważony uśredniony (zakres EV 1 - 20)
  • punktowy (2% pola, zakres EV 3 - 17)
wszystkie zakresy dla: 50mm, F2.0, ISO 100
Kompensacja ekspozycji+/- 5 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Metody pomiaru ostrościPojedynczy AF, ciągły AF, ustawienie ręczne (MF)
Tryby pracy autofocusa
  • detekcja fazowa TTL
  • zakres EV 0 - 19 (dla ISO 100)
  • 3 punkty pomiaru ostrości, z wyborem automatycznym lub ręcznym
  • wbudowana lampa wspomagająca pomiar ostrości
Blokada ostrościprzycisk blokady AE/AF lub półpozycja spustu migawki
Podgląd głębiPrzycisk podglądu głębi
Czułość
  • Auto (ISO 100 - 400)
  • ISO 100 / 200 / 400 / 800, rozszerzanie do ISO 1600 / 3200
Balans bieli
  • Pomiar hybrydowy: sensor balansu bieli i przetwornik CCD
  • balans predefinowany: 12 ustawień (3000K / 3300K / 3600K / 3900K / 4000K / 4300K / 4500K / 4800K / 5500K / 6500K / 6600K / 7500K)
  • 4 ustawienia ręczne
  • kompensacja balansu bieli w zakresie +/-7 miredów w skoku 2 miredy (zarówno dla balansu auto jak i predefinowanego)
  • bracketing balansu bieli: 3 zdjęcia w skoku 5 / 10 / 15 miredów
Korekta obrazu
  • Przestrzeń barwna: sRGB / Adobe RGB
  • korekta nasycenia: 5 stopni, 4 rodzaje
  • korekta ostrości: 7 stopni
  • korekta kontrastu: 5 poziomów
Zdjęcia seryjne3 kl/sek do 12 zdjęć w serii (TIFF, JPEG, RAW, RAW+JPEG, z wyjątkiem ustawienia filtra redukcji szumów)
Monitor LCD
  • 1.8 cala / 4.6 cm TFT LCD, 134,000 punktów, krycie 100%
  • korekta jasności monitora +/-7 stopni
Synchronizacja z lampąX = 1/180 sek. (krótka synchronizacja z błyskiem wymuszonym do 1/4000 sek.)
Kontrola błysku
  • TTL auto FP, TTL auto dla dedykowanych lamp Olympus, kontrola auto i manualna
  • Auto, redukcja cz. o., synchronizacja z długimi czasami, synchronizacja na drugą kurtynę migawki, wyłączona, wymuszona (błysk wypełniający)
  • korekta mocy błysku w zakresie +/- 2 EV w skoku 1, 1/2 lub 1/3 EV
Stopka akcesoriówPC ISO
Matówkawymienna (w podstawowym wyposażeniu model FS-1)
Lustroszybkopowrotne
Wizjer
  • optyczny, pentapryzmatyczny, sterowany z poziomu oka
  • pole widzenia: ok. 100%
  • powiększenie: ok. 0.96x (obiektyw 50mm na nieskończoność, -1 dp)
  • korekcja dioptrii: -3.0 do +1
  • wymienna muszla oczna (dostepne 2 typy, w zestawie EP-1
Punkt oczny20mm
Informacja w wizjerzeRamka AF, blokada AF, korekcja AF, pomiar światła, tryb ekspozycji, szybkość migawki, wielkość przysłony, blokada ekspozycji, bracketing ekspozycji, balans bieli, sygnalizacja wartość ekspozycji, sygnalizacja korekty ekspozycji, tryb lampy, sygnalizacja krótkiej synchronizacji, liczba zdjęć w serii
Informacja LCDPełna informacja o parametrach zdjęcia, histogram, obszar prześwietlony
Samowyzwalacz2 lub 12 sek.
ZłączaIEEE 1394 (FireWire), USB 2.0
Pilotsterowanie bezprzewodowe (RM-1) lub przewodowe (RM-CB1)
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy BLM-1 lub opcjonalnie zasilanie sieciowe
Obudowaodlew magnezowy
Wymiary141 x 104 x 81mm
Waga660g (bez karty pamięci i baterii)
AkcesoriaW zestawie: E-1 body, kabel USB / IEEE1394 / video, akumulator Li-ion (BLM-1), ładowarka (BCM-1), pasek, oprogramowanie Olympus Viewer 1.0
OprogramowanieOlympus Viewer 1.0

 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0