Mamiya 645AFD krok w stronę fotografii cyfrowej

Autor: Michał Sułkiewicz

14 Luty 2002
Artykuł na: 4-5 minut
Mamiya wprowadziła do sprzedaży nowy model swojego sztandarowego aparatu. Litera "D" w nazwie oznacza digital. Czy mamy doczynienia z cyfrowym aparatem średniego formatu? Nie do końca.

Mamiya 645AFD to średnioformatowa lustrzanka wyposażona w autofocus. Model ten może korzystać ze wielu dostępnych wymiennych magazynków: dla filmów w rolce 120 i 220, na filmy Polaroid oraz, co najważniejsze, z magazynków do zdjęć cyfrowych. Ta ostatnia cecha jest najbardziej podkreślana przez producenta.

W nowym modelu zastosowano system MSC (Mamiya Serial Communication), który umożliwia bezproblemową komunikację tylnej ścianki z korpusem aparatu. Komunikacja ta może obejmować informacje o czułości ISO błony, automatycznej ekspozycji oraz informacji o pomiarze światła dla błysku (w systemie TTL). Jeżeli zastosujemy magazynek cyfrowy system MSC pozwoli dodatkowo na przesyłanie do wyświetlacza aparatu informacji o statusie zdjęcia (informacja o zapisie zdjęcia/gotowości do zapisu). Umożliwia to rezygnację z dodatkowych połączeń kablami, które do tej pory były zmorą użytkowników cyfrowych tylnych ścianek do aparatów 6 cm.

Mamiya 645AFD

"Posłuchaliśmy profesjonalistów i Mamiya 645AFD to wynik ewolucji i bezpośredni rezultat ich sugestii." mówi Jan Lederman, prezes amerykańskiego oddziału Mamiya. "To będzie najlepszy wybór dla wielu profesjonalnych fotografów, którzy dzisiaj pracują na filmie i muszą korzystać z cyfry, a w przyszłości przesiądą się całkowicie na nośnik cyfrowy". Rzeczywiscie, wprowadzenie nowego modelu oznacza, że wielu fotografów może przejść na format cyfrowy, a jednocześnie nie rezygnować z wysokiej klasy optyki.

Nowa Mamiya ma też zachęcić więcej fotografów do przejścia na średni obrazek. Projektanci zadbali, aby użytkownik profesjonalnej lustrzanki 35mm nie miał problemów z nowym dla niego aparatem. Mają temu służyć takie funkcje jak autobracketing, automatyka ekspozycji w trybie Program (tak, jak zwykłej lustrzance) oraz samowyzwalacz. Wielu wyjadaczy średniego formatu, pewnie teraz łapie się za głowę, ale taka jest cena walki o rynek. Jeżeli producenci aparatów średnioformatowych chcą zdobyć klientów wśród posiadaczy Nikonów i Canonów, muszą ułatwić im "przesiadkę".

Mamiya zmierza w tą stronę konsekwentnie. Nowym modelem śmiało może posługiwać się reporter. Przkładem jest tu nowy, elektroniczny pomiar błysku TTL (z kompensacją światła zastanego). Gotowość lampy błyskowej sygnalizowana jest w wizjerze aparatu, a czas synchronizacji lampy to od 1/60 do 1/125. Wyświetlacze na korpusie aparatu i na magazynku wyposażone zostały w podświetlenie.

645AFD

Pomiar światła obejmuje pięciosegmentowy ewaluacyjny oraz punktowy (Spot). Przy użyciu wspomnianego już automatycznego bracketingu odpowiednia informacja zapisywana jest na krawędzi kliszy wraz z innymi danymi.

Aparat posiada standardowe tryby pracy: priorytet przysłony (Av), priorytet migawki (Tv), Program (P, Ph i Pl - w zależności o wyboru pomiaru ekspozycji), ręczny (M), flash (X) oraz samowyzwalacz (T).

Poprawiono też konstrukcję i oznaczenia korpusu aparatu. Wszystkie przełaczniki posiadają blokady oraz zmieniono nieco kolorystykę oznaczeń, tak aby były bardziej widoczne. (Więcej danych w tabelce na koniec tekstu.)

Mamiya nie produkuje własnych magazynków cyfrowych. Natomiast do nowego modelu polecany jest Leaf C-Most. Pełną listę zgodnych cyfrowych tylnych ścianek można znaleźć tutaj.

Podsumowując, nowy model aparatu Mamiya, to mały krok w kierunku fotografii cyfrowej, ale duży w kierunku użytkowników formatu 35mm. Śrenioformatowa Mamiya ma już teraz wszystko, aby przyciągnąć rozleniwionych automatyką użytkowników małego formatu. W zamian daje wspaniałą jakość zdjęć i obietnicę łatwej konwersji do fotografii cyfrnowej bez przejściowego okresu "cyfrowych kompaktów".

podstawowe specyfikacje

  • format aparatu: 6x4,5 cm
  • typ filmów: w rolce 120/220, Polaroid Land Pack (seria 100 i 600)
  • mocowanie obiektywu: Mamiya 645 AF
  • pole widzenia: 94%
  • system AF: TTL z wykorzystaniem sensora CCD
  • pomiar ekspozycji: 5 segmentowy ewaluacyjny, punktowy (Spot)
  • kompensacja pomiaru: +/-3 EV (1/3 działki)
  • czułość filmu: ISO 25-6400
  • czas migawki: 30-1/4000 sekundy, X, B, T
  • wielokrotne naświetlanie: od 2 do 6 razy
  • zasilanie: 6 baterii AA, zewnętrzny zasilacz
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
10
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20