Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM - pełnoklatkowe makro z Hybrid IS

Autor: Michał Sułkiewicz

1 Wrzesień 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Canon zaprezentował dzisiaj nowy obiektyw o klasycznych parametrach do zastosowań typu makro lub portret. Światło dzienne ujrzała "elka" 100 mm f/2.8 Macro, która została wyposażona w najnowszy system redukcji drgań Hybrid IS.

Japoński producent nie miał do tej pory w ofercie klasycznego obiektywu 100 mm w najlepszej odmianie "L". Dzisiaj ta luka została zapełniona i Canon zaprezentował obiektyw EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM. Czyli szkło, które zainteresuje nie tylko wielbicieli makrofotografii, ale także portrecistów.

Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM

Nowa konstrukcja jako pierwsza wyposażona została w nowy system stabilizacji Canon Hybrid IS, o którym już pisaliśmy wcześniej. Nowością jest niwelowanie nie tylko przechyłów kątowych, ale też liniowych ruchów aparatu (patrz ilustracja poniżej). Nowa stabilizacja ma zapewnić redukcję drgań nawet do 4EV, jednak gdy chcemy osiągnąć odwzorowanie 1:1 efektywność stabilizacji spada do 2EV.

ilustracja działania systemu Canon Hybrid IS

Poza nowinką techniczną inne dane nowego obiektywu to zastosowanie soczewek UD (Ultra Low Dispersion) oraz silnika USM. Obiektyw jest także uszczelniony przed złymi warunkami atmosferycznymi. Więcej informacji zawiera specyfikacja techniczna i informacja prasowa producenta umieszczone poniżej.

NazwaCanon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM
Typobiektyw zoom do lustrzanek pełnoklatkowych
Konstrukcja15 elementów w 12 grupach
Stabilizacja obrazutak, Canon Hybrid IS
Autofokustak, strowany silnikiem USM
Ogniskowa100 mm
Otwór maksymalny2.8
Dystans min.0,3 m
Kąt24,4° (19,8° dla APS-C)
PrzesłonaF2.8 do F32, 9 listków
MocowanieCanon EF
Powiększenie1x
Filtr67 mm
Osłonaw zestawie, ET-73
Obudowab.d.
Wymiary123x77,7
Waga625 g
Akcesoriafuterał miękki, osłona przeciwsłoneczna, dekielki
Uwagiuszczelnienia, brak zgodności z telekonwerteramia
Artykuł na FotopolisCanon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM - pełnoklatkowe makro z Hybrid IS

Informacja prasowa producenta:

Canon anonsuje pierwszy obiektyw EF z hybrydową stabilizacją obrazu Hybrid IS

Londyn, Wielka Brytania, 1 września 2009:
Firma Canon ogłasza wprowadzenie na rynek wysoce wydajnego obiektywu EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM, nowy nabytek prestiżowej linii L, flagowej serii profesjonalnych obiektywów firmy Canon. Dodanie stabilizacji obrazu (IS) w modelu EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM oznacza premierę tej funkcji w obiektywach typu makro linii EOS. Stabilizacja obrazu pozwala uzyskać doskonałe przybliżenia bez potrzeby użycia statywu.

Nowy wysokiej jakości obiektyw średnio-długoogniskowy typu makro został stworzony dla fotografów wymagających najwyższej jakości optycznej. Nowy hybrydowy system stabilizacji obrazu Hybrid IS oferuje nawet 4-stopniową korekcję, niwelując niepożądane efekty drgań aparatu podczas normalnego fotografowania. Kule ceramiczne o niskim tarciu wspierają poruszanie się elementów gwarantując zadziwiająco gładki ruch, pożądany podczas kompensacji drgań aparatu w trybie fotografowania makro. Hybrid IS koryguje drgania liniowe – powstające podczas zbliżeń – oraz drgania kątowe. Stabilizacja obrazu Hybrid IS pozwala na zastosowanie dodatkowych 2 stopni wartości przysłony przy powiększeniu 1,0 x.

Obiektyw EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM posiada soczewki ultradyspersyjne (UD), które korygują aberrację barwy dla uzyskania bardzo kontrastowych obrazów o wysokiej rozdzielczości. Dodanie powłok Super Spectra efektywnie redukuje flarę i efekt ducha. 9-listkowa kołowa przysłona pozwala fotografowanym obiektom wyróżnić się na ładnie zamazanym tle. Cichy silnik USM Autofocus szybko nastawia ostrość. Obiektyw ponadto zawiera trzypozycyjny ogranicznik pól ostrzenia, zawężający zasięg ostrzenia do pożądanego obiektu.

Podobnie jak inne modele serii L, obiektyw EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM posiada plomby zwiększające odporność na kurz i wilgoć, i wyprzedza pod względem stopnia zaawansowania swego poprzednika EF 100 mm f/2,8L USM Macro. Nowy EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM jest kompatybilny z gamą akcesoriów, w tym z gniazdem w aparacie do mocowania na statywie Tripod Mount D, adapterem Macro Lite 67, osłoną obiektywu Hood ET-73 oraz telekonwerterami EF12 II i EF25 II. Uchwyt do mocowania na statywie można dołączyć bez użycia adaptera, co umożliwia szybkie przejście między orientacją poziomą a pionową bez potrzeby przekadrowywania. Lampy błyskowe Speedlite MR-14EX i MT-24EX można mocować za pomocą adaptera MacroLite.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe obiektywy Voigtlander - Nokton 75 mm f/1.5 do Sony E i Color Skopar 50 mm f/2.2 do Leica M
Nowe obiektywy Voigtlander - Nokton 75 mm f/1.5 do Sony E i Color Skopar 50 mm f/2.2 do Leica M
Ofertę Voigtlandera rozbudowują nowe manualne obiektywy do aparatów Leica i Sony. Otrzymujemy kolejny wariant Noktona 75 mm, a po raz pierwszy w ofercie pojawia się model Skopar 50 m...
5
Ulanzi prezentuje swój pierwszy obiektyw. Od razu z autofokusem
Ulanzi prezentuje swój pierwszy obiektyw. Od razu z autofokusem
Producent akcesoriów Ulanzi dołączył do grona chińskich firm, które mają w swojej ofercie obiektywy. Pierwszym szkłem w katalogu jest wyposażony w system AF, niedrogi model 27 mm f/2.8...
6
Laowa Argus T1 Cine - rekordowo jasne filmowe stałki w przystępnych cenach
Laowa Argus T1 Cine - rekordowo jasne filmowe stałki w przystępnych cenach
Laowa kolejny raz udowadnia, że nieprzypadkowo cieszy się tytułem jednego z innowatorów rynku optyki. Nowe filmowe obiektywy Argus Cine oferują rekordową jasność, niewielkie wymiary i...
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)