Aberracja chromatyczna

Kierowany zarówno do fotografów, jak i filmowców, najnowszy szerokokątny obiektyw Sony wypełnia lukę w systemie, którą do tej pory gospodarowali jedynie zewnętrzni producenci i obiecuje świetne wyniki przy rozsądnym pułapie cenowym. Czy to lepszy wybór od podobnych szkieł Sigmy i Tamrona?

Autor: Maciej Luśtyk

25 Luty 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Dwie soczewki niskodyspersyjne w układzie optycznym minimalizować mają występowanie aberracji chromatycznej. Choć zwykle łatwo możemy ją usunąć na etapie postprodukcji, w niektórych wypadkach może nam ona przysporzyć nieco problemów. Jak więc wypada pod tym względem Sony FE 20 mm f/1.8 G?

f/1.8

f/5.6

f/16

Oceniając wykresy z naszego laboratorium widzimy, że aberracja obecna jest w całym zakresie przysłon i dość widocznie wylewa się poza same brzegi kadru. Warto jednak zwrócić uwagę na jej niewielki rozmiar. Wyniki oscylujące w pułapie 0,6-0,75 px w większości sytuacji nie będą widoczne gołym okiem. Aby dojrzeć ewentualne przesunięcie kolorów trzeba się naprawdę postarać. W sytuacjach takich, jak poniżej, oceniając zdjęcie w maksymalnym powiększeniu faktycznie zauważymy fioletowe "halo" nawet w środku kadru, ale trudno powiedzieć, by w jakikolwiek istotny sposób wpływało to na jakość zdjęcia. Można więc uznać, że pod tym względem obiektyw wypada całkiem nieźle.

Aberracja w praktyce:

f/1.8
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)