Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
8.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

91%

Canon RF 85 mm f/1.2L USM ma wyznaczać nowe standardy w segmencie jasnych, portretowych szkieł. Sprawdźmy zatem, czy producent dokonał rewolucji i faktycznie zaprezentował obiektyw jedyny w swoim rodzaju.

Autor: Michał Chrzanowski

9 Sierpień 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 22-24 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

W dniu premiery producent chwalił się, że najnowsza portretówka będzie odznaczać się obrazem o najwyższej rozdzielczości w całej linii obiektywów Canon RF. Na początku podeszliśmy do tego sceptycznie - nie raz już słyszeliśmy takie obietnice. Jednak wykonanie pierwszych zdjęć w plenerze pozwoliło sądzić, że możemy mieć do czynienia z wyjątkową konstrukcją. Nasze przypuszczenia potwierdziły się w laboratorium DxO.

Jak możecie zauważyć na powyższym wykresie MTF50 wygenerowanym dla surowych plików RAW rozdzielczość obrazu jest rekordowa w tej klasie sprzętu. Canon dotrzymał danego słowa i skonstruował układ optyczny o imponujących osiągach. Zdjęcia już od nominalnego otworu f/1.2 są ostre, a różnica w wyrazistości pomiędzy centrum a brzegami kadru jest znikoma! Co więcej, przymknięcie przysłony do f/2-f/2.8 przekształci ten model w prawdziwą żyletę z rozdzielczością przekraczającą 50 lp/mm pośrodku planu fotograficznego i 40 lp/mm na jego brzegach. Oczywiście od f/4 zauważymy minimalny i stopniowy spadek wyrazistości, ale i tak na maksymalnie domkniętej przysłonie wykres MTF50 zatrzyma się na 32 lp/mm, co i tak jest świetnym wynikiem. Warto także zauważyć, że od f/5.6 do f/16 rozdzielczość jest podobna na całym obszarze kadru, co również trzeba pochwalić.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/1250s, f/1.2, ISO 100, ogniskowa: 85 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły