Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
8.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

91%

Canon RF 85 mm f/1.2L USM ma wyznaczać nowe standardy w segmencie jasnych, portretowych szkieł. Sprawdźmy zatem, czy producent dokonał rewolucji i faktycznie zaprezentował obiektyw jedyny w swoim rodzaju.

Autor: Michał Chrzanowski

9 Sierpień 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

Najnowsza portretówka Canona ma wyznaczać nowe standardy w dziedzinie ustawiania ostrości. Za pracę autofokusa odpowiada precyzyjny i niemal bezgłośny ultradźwiękowy silnik USM. Dodatkowo wspiera go system wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu małych i lekkich soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych szkieł umieszczonych z przodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu frontowy element optyki jest nieruchomy, co przekłada się na: brak zmiany całkowitej długości obiektywu, korzystanie z nakręcanych filtrów oraz szybsze przeostrzanie.

Jednak obiektyw portretowe nie są znane z natychmiastowego ustawiania ostrości. Bardziej cechuje je precyzyjny układ AF. I tak też jest w przypadku nowego Canona. Stałka nie jest demonem prędkości - choć nie odstaje tez od innych konstrukcji o zbliżonych parametrach. Na poprawne wyostrzenie sceny (przez cały zakres odległości) potrzebowała 0,8-0,9 sekundy. Z kolei ustawienie ostrości na obiekty znajdujące się podobnej płaszczyźnie przebiegało w 0,3-0,4 sekundy. Natomiast nie można jej odmówić celności. AF trafia w punkt - również w trudniejszych warunkach oświetleniowych.

Niemniej fotografowanie z użyciem najszerszej przysłony f/1.2 może okazać się już bardzo wymagające - zwłaszcza, gdy ostrość chcemy precyzyjnie ustawić na oku portretowanej osoby. Dlatego też warto posiłkować się dostępnym w pełnoklatkowych bezlusterkowcach Canona trybem autofokusa z funkcją wykrywania twarzy i oka. Dzięki temu będziemy mieć pewność poprawnie wyostrzonego portretu.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły