Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
9
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

89%

Czy Sigma modelem 105 mm f/1.4 DG HSM ART przekroczyła kolejne granice w segmencie portretowych szkieł? Dziś poznacie odpowiedź!

5
Michał Chrzanowski
21 Czerwiec 2019
Artykuł na: 2-3 minuty

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Testowana Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART dostarcza ostrego obrazu w centrum kadru i plastycznych rozmyć, które stopniowo i lekko zwiększają się ku brzegom. Potwierdzeniem takiej charakterystyki oraz odpowiedniej rozdzielczości są powyższe dwa trójwymiarowe wykresy wartości BxU wygenerowany zarówno dla pełnoklatkowej matrycy, jak również dla odbitki 20 x 30 cm. Jakiekolwiek dysproporcje w jakości i wyrazistości obrazu pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego są minimalne.

Poza tym w żaden sposób nie możemy odmówić temu obiektywowi plastyki obrazu. Połączenie ogniskowej 105 mm i 9-listkowej kołowej przysłony o nominalnym otworze f/1.4 zrobiło swoje. Otrzymujemy przyjemny dla oka efekt bokeh oraz wyjątkowo subtelne nieostrości dalszego planu. W efekcie fotografowana osoba jest wyraźnie odseparowana od tła zdjęcia, co skupi uwagę na jej twarzy. A jest to kluczowa cecha w portrecie.

Rozmycie obrazu w praktyce

1/1250s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 105 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3 - zdjęcia przykładowe
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3 - zdjęcia przykładowe
Niespotykany zakres ogniskowych o ekwiwalencie 24-400 mm, zaawansowana optyka, szybki AF, a także kompaktowa i w pełni uszczelniona konstrukcja - tak nowy uniwersalny...
12
2
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - test obiektywu
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - test obiektywu
Canon RF 85 mm f/1.2L USM ma wyznaczać nowe standardy w segmencie jasnych, portretowych szkieł. Sprawdźmy zatem, czy producent dokonał rewolucji i faktycznie...
9
5
Sony FE 35 mm f/1.8 - zdjęcia przykładowe
Sony FE 35 mm f/1.8 - zdjęcia przykładowe
W nasze ręce trafił najnowszy FE 35 mm f/1.8 - systemowy obiektyw, którego długo brakowało w ofercie Sony. Zobaczcie na co go stać.
40
4
Powiązane artykuły