Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
9
Optyka:
8
Budowa:
9
Nasza ocena:

89%

Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Maj 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

W dniu premiery Fujinona XF 16 mm f/2.8 R WR producent obiecywał, że ten model ma odpowiednio niwelować występowanie na zdjęciach aberracji chromatycznej. I nie sposób się nie zgodzić z tymi słowami. Obiektyw na każdej z przysłon zaprezentował się nad wyraz dobrze. Najwyższą wartość anomalii zanotowaliśmy na maksymalnie domkniętej otworze f/22 - dokładnie 0.91 px. Co więcej, ta wada optyki ograniczyła się wyłącznie do rogów kadru, dzięki czemu znaczna część planu fotograficznego jest pozbawiona wszelkich kolorystycznych obramowań występujących wokół kontrastowych obiektów uchwyconych na zdjęciach.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/2305s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 24 mm)

1/658s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 24 mm)

1/2419s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 24 mm)
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły