Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu ocena 89%

Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

W dniu premiery Fujinona XF 16 mm f/2.8 R WR producent obiecywał, że ten model ma odpowiednio niwelować występowanie na zdjęciach aberracji chromatycznej. I nie sposób się nie zgodzić z tymi słowami. Obiektyw na każdej z przysłon zaprezentował się nad wyraz dobrze. Najwyższą wartość anomalii zanotowaliśmy na maksymalnie domkniętej otworze f/22 - dokładnie 0.91 px. Co więcej, ta wada optyki ograniczyła się wyłącznie do rogów kadru, dzięki czemu znaczna część planu fotograficznego jest pozbawiona wszelkich kolorystycznych obramowań występujących wokół kontrastowych obiektów uchwyconych na zdjęciach.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/2305s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 24 mm)

1/658s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 24 mm)

1/2419s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 24 mm)

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0