Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu ocena 89%

Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Do tej pory testowane przez nas stałki z kompaktowej i uszczelnionej linii Fujifonów WR charakteryzowały się wyrównaną i stosunkowo dobrą rozdzielczością. Czy ostatni reprezentant tej serii szkieł podąży śladami starszych braci?

W dniu premiery modelu XF 16 mm f/2.8 R WR producent nie ukrywał, że pomimo wymagającej konstrukcji układu optycznego, szerokokątny obiektyw ma dostarczyć wyrazistego obrazu - i to na wszystkich dostępnych przysłonach. Po przeanalizowaniu wyników musimy zaznaczyć, że nie były to tylko słowa rzucone na wiatr, choć trochę brakuje do idealnie poprowadzonego wykresu funkcji MTF50 wygenerowanej dla pliku RAW.

W przypadku tego modelu zanotowaliśmy nieco wyższe - niż u innych szkieł z tej serii - rozbieżności pomiędzy centrum a brzegami, które w uśrednieniu wyniosły około 15 lp/mm. Na szeroko otwartej przysłonie f/2.8 otrzymaliśmy odpowiednią wyrazistość w centrum kadru (36 lp/mm), jednak już jego obrzeża zbliżyły się granicy przyzwoitości 20 lp/mm. W efekcie zdjęcia wykonane na nominalnym otworze mogą już jawić się jako mało wyraziste - zwłaszcza, gdy będziemy spoglądać w stronę rogów.

Niemniej jednak jeśli zależy nam nam wysokiej rozdzielczości (kosztem jasności obiektywu) to przysłonę powinniśmy domknąć do f/5.6, gdzie Fujinon zanotował najlepsze wyniki - 51 lp/mm w centrum i 35 lp/mm na brzegach. Większe przymykanie będzie skutkować już stopniowym spadkiem jakości obrazu - na f/22 otrzymaliśmy 29 lp/mm pośrodku kadru i 21 lp/mm na jego brzegach.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/222s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 24 mm)

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0