Konstrukcja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
9
Optyka:
8
Budowa:
9
Nasza ocena:

89%

Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.

Autor: Michał Chrzanowski

31 Maj 2019
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Konstrukcja

Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR w niczym nie ustępuje swoim starszym braciom. Sama jakość wykonania, jak również i wygląd są takie same, co sprawia, że cała seria kompaktowych stałek Fujifilm jest wyjątkowo spójna i skrojona na miarę wymagającego fotografa.

W kwestii projektu i budowy możemy mówić o iście wytrzymałej konstrukcji - nic nie zgrzyta i nie trzeszczy nawet pod mocniejszym naciskiem. Do produkcji tego modelu producent sięgnął po komponenty z najwyższej półki. Tubus opracowano z metalu, co tylko jeszcze bardziej podkreśla ogólną wytrzymałość obiektywu.

Do tego został uszczelniony w dziewięciu newralgicznych miejscach obudowy. W efekcie praca w trudnych i zmieniających się warunkach (odporność na zachlapania, kurz i temperaturę do -10°C) nie stanowi najmniejszych problemów. Warunek jest jeden. Stałka musi być przymocowana do również uszczelnionego korpusu - a więc do modeli X-Pro2 lub X-T1/T2/T3 oraz X-H1. Wtedy mamy pewność, że do wnętrza takiego zestawu nie powinna przedostać się woda i pył.

Jednak zwiększona odporność to nie jedyne walory testowanego obiektywu. Podobnie jak starsi bracia, XF 16 mm f/2.8 R WR charakteryzuje się: klasycznym designem o delikatnie zwężanej sylwetce oraz wyjątkowo kompaktową budową. Tubus waży zaledwie 155 g i mierzy 60 x 45.4 mm. Jest to więc jedna z mniejszych konstrukcji z tej linii szkieł Fujifilm.

Mimo małych gabarytów na obudowie udało się zmieścić wąski metalowy pierścień zmiany przysłony, który - podobnie jak resztę tubusu - wykonano z wysokiej klasy metalu. Pierścień przekręca się z wyczuwalnym oporem w skokach co 0,3 EV, a dzięki wyraźnym rowkowaniom jest wyjątkowo wygodny w użyciu - nawet w rękawiczkach. Dostarcza przy tym prawdziwie analogowych doznań w momencie fotografowania, co dla niektórych może także być wartością dodaną do całej konstrukcji. Równie wygodny w użyciu jest drugi z metalowych pierścieni, który odpowiada za manualne ustawianie ostrości.

Oczywiście niektórzy fotografowie mogą być zawiedzeni, że na obudowie nie znalazło się miejsce dla oznaczeń ukazujących skalę odległości hiperfokalnej. Szkoda, ponieważ aż prosi się, by na obiektywie zaprojektowanym między innymi z myślą reportażu i fotografii ulicznej była ona umieszczona. Jednak warto zauważyć, że są jej także pozbawione inne modele z tej linii szkieł Fujifilm.

Konstrukcja optyczna obiektywu obejmuje 10 elementów ułożonych w 8 grupach. Wśród nich są dwie soczewki asferyczne, które mają tłumić aberracje sferyczne oraz zakrzywienie pola i jednocześnie utrzymywać wysoką jakość odwzorowania od centrum kadru aż po same brzegi. Ponadto soczewki zostały pokryte powłokami Super Electron Beam Coating, które odpowiadają za poprawę kontrastu oraz ograniczenie występowania niepożądanych blików i flar podczas pracy w pod ostre źródło światła. Natomiast za plastykę obrazu ma odpowiadać kombinacja 9-listkowej przysłony o nominalnym otworze f/2.8, który domkniemy do f/22 oraz ogniskowej o ekwiwalencie 24 mm zapewniającej 83.2° kąt widzenia. Minimalna odległość ostrzenia wynosi 17 cm, zaś na przedni element optyki będziemy w stanie zamocować filtr o średnicy 49 mm.

W zestawie handlowym - poza obiektywem - znajdziemy: przedni dekielek FLCP-49, tylny dekielek RLCP-001, osłonę przeciwsłoneczną, a także materiałowy pokrowiec. Jest to więc standardowe wyposażenie zestawu jakie oferuje Fujifilm.

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły