Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
6.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
6
Budowa:
7.5
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

72%

Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.

Autor: Michał Chrzanowski

28 Styczeń 2019
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Jak obiecuje producent Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF „gwarantuje kompletną komunikację z aparatem i przesył wszystkich niezbędnych danych potrzebnych do wprowadzenia automatycznej korekcji aberracji chromatycznej, winietowania oraz dystorsji“. Tę możliwość możemy aktywować w ustawieniach aparatów Sony, dzięki czemu korpus automatycznie powinien rozpoznać konkretną wadę optyki. Powinien… Jednak w przypadku Tokiny nie zauważyliśmy żadnej różnicy - z włączoną i wyłączoną korektą wartość oraz rozkład aberracji były identyczne.

aberracja chromatyczna f/2 - wyłączona korekta

aberracja chromatyczna f/2 - włączona korekta

Producent zastosował specjalne soczewki Super-low Dispersion o obniżonym współczynniku dyspersji, które w praktyce miały eliminować aberrację chromatyczną. Niestety korygowanie tej wady nie należy do mocnych stron testowanego modelu. Wprawdzie wartość 0.91 px nie jest wyjątkowo wysoka (w naszym laboratorium DxO notowaliśmy już znacznie wyższe wyniki), to martwić już może jej rozkład. Aberracja chromatyczna nie tylko występuje na brzegach kadru, lecz także i w jego środkowej części. W efekcie charakterystyczne obramowania o zabawieniu fioletowym są wyraźnie widoczne - czego dowodem są poniższe zdjęcia wykonane w plenerze. Na szczęście aberracja chromatyczna jest wadą, z którą dosyć łatwo można sobie poradzić podczas postprodukcji.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/1000s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/640s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/2000s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 20 mm

1/1250s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 20 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)