Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu

Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują poziom i charakterystykę dystorsji dla danych ogniskowych.

Jedną z większych wad szerokokątnych szkieł jest dystorsja. Wszystko dlatego, że specyfika układu optycznego nie pozwala na jej pełne skorygowanie. Jednym ze sposobów walki z tą wadą są profile danego obiektywu, dzięki którym już na etapie postprodukcji możemy zminimalizować jej występowanie.

Warto przypomnieć, że poprzednik zupełnie sobie nie poradził z dystorsją i zanotował słabe wyniki. Na ogniskowej 15 mm zaobserwowaliśmy dystorsję beczkową na poziomie 1.46%, zaś na 30 mm dystorsję poduszkową o wartości -0.53%. Jednak nowy model nie poprawia tych osiągów. Co więcej, notuje gorsze wyniki od swojego starszego brata - 15 mm to duża beczka (1.56%), a 30 mm to widoczna poduszka (-0.53%). Tak więc musimy być świadomi, że zdjęcia będą posiadać zauważalne zniekształcenia obrazu - zwłaszcza, gdy w kadrze znajduje się dużo linii. W efekcie Tamronowi daleko do modelu Canon EF 16-35 mm f/2.8 L III USM, który na najszerszym kącie może pochwalić się lepszą korektą dystorsji - 16 mm (0,87%), 35 mm (-0.53%).

Dystorsja w praktyce - 15 mm

1/320s, f/2.8, ISO 3200, ogniskowa: 15 mm

Dystorsja w praktyce - 30 mm

1/250s, f/2.8, ISO 4000, ogniskowa: 30 mm

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0
Obiektyw do zadań specjalnych, czyli Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro i powiększenie 5:1 w praktyce
20 Mar 2019
Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro to jedno z niewielu specjalistycznych szkieł kierowanych do miłośników ekstremalnych powiększeń na rynku. Jest przy tym konstrukcją znacznie nowszą i tańszą od swojego konkurenta. Zobaczcie, na co je stać.
6
Galeria zdjęć w twoim salonie? Oto przyjazne dla portfela wydruki, dzięki którym stworzysz prywatną wystawę
6 Mar 2019
Dostępność usług drukowania takich jak MojObraz.pl pozwala nam stworzyć z salony własną salę wystawową. Przyjazne portfelowi, szybkie i łatwe z punktu widzenia klienta - nie ma powodu, dla którego nie warto by było spróbować.
0