Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu

Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Poniżej przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

15 mm f/2.8

30 mm f/2.8

Optykę testowanego Tamrona wspomagają nowe soczewki aferyczne XGM (eXpanded Glass Molded Aspherical), jak również elementy LD (Low Dispersion) o obniżonym współczynniku dyspersji. W efekcie aberracja chromatyczna ma być odpowiednio korygowana. I faktycznie tak jest - choć powyższe wykresy mogą sugerować coś zupełnie innego. Wprawdzie najwyższą anomalię 2.62px zanotowaliśmy na 15 mm i f/2.8, to występuje ona wyłącznie w samych rogach kadru. Reszta planu fotograficznego pozostaje wolna od tej wady. Natomiast, gdy zdecydujemy się na fotografowanie z wykorzystaniem ogniskowej 30 mm, to zauważymy wyraźną zmianę - aberracja chromatyczna wystąpi już niemal w całym kadrze, ale jej wartość spadnie do 0.73px.

Tak więc mimo znacznie większego obszaru nie powinniśmy się obawiać o pojawienie się na zdjęciach kolorystycznych przebarwień wokół kontrastowych obiektów. Oczywiście charakterystyczne obramowania (najczęściej o zabawieniu fioletowym lub zielonkawym) mogą wystąpić w pewnych warunkach, ale nie powinny być uciążliwe. Tak naprawdę zauważymy je dopiero na 100% przybliżeniu ujęcia. Poza tym aberracja chromatyczna jest wadą, z którą dosyć łatwo można sobie poradzić podczas postprodukcji - zwłaszcza, gdy program graficzny dysponuje wgranym profilem obiektywu.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/500s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 15 mm

1/100s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 15 mm

1/500s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

1/250s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 15 mm

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0
Obiektyw do zadań specjalnych, czyli Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro i powiększenie 5:1 w praktyce
20 Mar 2019
Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro to jedno z niewielu specjalistycznych szkieł kierowanych do miłośników ekstremalnych powiększeń na rynku. Jest przy tym konstrukcją znacznie nowszą i tańszą od swojego konkurenta. Zobaczcie, na co je stać.
6
Galeria zdjęć w twoim salonie? Oto przyjazne dla portfela wydruki, dzięki którym stworzysz prywatną wystawę
6 Mar 2019
Dostępność usług drukowania takich jak MojObraz.pl pozwala nam stworzyć z salony własną salę wystawową. Przyjazne portfelowi, szybkie i łatwe z punktu widzenia klienta - nie ma powodu, dla którego nie warto by było spróbować.
0