Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.

1
Michał Chrzanowski
31 Grudzień 2018
Artykuł na: 2-3 minuty

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Poniżej przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

15 mm f/2.8

30 mm f/2.8

Optykę testowanego Tamrona wspomagają nowe soczewki aferyczne XGM (eXpanded Glass Molded Aspherical), jak również elementy LD (Low Dispersion) o obniżonym współczynniku dyspersji. W efekcie aberracja chromatyczna ma być odpowiednio korygowana. I faktycznie tak jest - choć powyższe wykresy mogą sugerować coś zupełnie innego. Wprawdzie najwyższą anomalię 2.62px zanotowaliśmy na 15 mm i f/2.8, to występuje ona wyłącznie w samych rogach kadru. Reszta planu fotograficznego pozostaje wolna od tej wady. Natomiast, gdy zdecydujemy się na fotografowanie z wykorzystaniem ogniskowej 30 mm, to zauważymy wyraźną zmianę - aberracja chromatyczna wystąpi już niemal w całym kadrze, ale jej wartość spadnie do 0.73px.

Tak więc mimo znacznie większego obszaru nie powinniśmy się obawiać o pojawienie się na zdjęciach kolorystycznych przebarwień wokół kontrastowych obiektów. Oczywiście charakterystyczne obramowania (najczęściej o zabawieniu fioletowym lub zielonkawym) mogą wystąpić w pewnych warunkach, ale nie powinny być uciążliwe. Tak naprawdę zauważymy je dopiero na 100% przybliżeniu ujęcia. Poza tym aberracja chromatyczna jest wadą, z którą dosyć łatwo można sobie poradzić podczas postprodukcji - zwłaszcza, gdy program graficzny dysponuje wgranym profilem obiektywu.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/500s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 15 mm

1/100s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 15 mm

1/500s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

1/250s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 15 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3 - zdjęcia przykładowe
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3 - zdjęcia przykładowe
Niespotykany zakres ogniskowych o ekwiwalencie 24-400 mm, zaawansowana optyka, szybki AF, a także kompaktowa i w pełni uszczelniona konstrukcja - tak nowy uniwersalny...
12
2
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - test obiektywu
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - test obiektywu
Canon RF 85 mm f/1.2L USM ma wyznaczać nowe standardy w segmencie jasnych, portretowych szkieł. Sprawdźmy zatem, czy producent dokonał rewolucji i faktycznie...
9
6
Sony FE 35 mm f/1.8 - zdjęcia przykładowe
Sony FE 35 mm f/1.8 - zdjęcia przykładowe
W nasze ręce trafił najnowszy FE 35 mm f/1.8 - systemowy obiektyw, którego długo brakowało w ofercie Sony. Zobaczcie na co go stać.
40
6
Powiązane artykuły