Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.

1
Michał Chrzanowski
31 Grudzień 2018
Artykuł na: 4-5 minut

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

  • poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
  • 0.5-1.5 - obraz ostry
  • 1.5-2.5 - delikatne rozmycie
  • 2.5-3.5 - rozmycie widoczne
  • 3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

15 mm f/2.8

30 mm f/2.8

Wartości dla odbitki 20 x 30 cm:

  • poniżej 10 - obraz zbyt ostry
  • 10-20 - obraz ostry
  • 20-30 - delikatne rozmycie
  • 30-40 - rozmycie widoczne
  • 40-50 - rozmycie jest denerwujące
  • powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

15 mm f/2.8

30 mm f/2.8

Piętą achillesową większości obiektywów o ultraszerokokątnej ogniskowej jest plastyka obrazu oraz sposób w jaki prezentowane są nieostrości dalszego planu. Dzieje się tak przez specyfikę układu optycznego, który nie pozwala na osiągnięcie małej głębi - nawet na najszerzej otwartej przysłonie. W efekcie, wypadkowa szerokiej ogniskowej i nominalnego otworu, dostarczy mało estetyczny obraz dalszego planu z wyraźnymi krawędziami obiektów znajdujących się w tle. Niemniej jednak w przypadku testowanego Tamrona, kombinacja nominalnego 9-listkowej przysłony o nominalnym otworze f/2.8 i minimalnej odległości ostrzenia 28 cm dostarcza relatywnie miękkich rozmyć - jak na specyfikę ultraszerokokątnego układu optycznego. Mimo to obiekty znajdujące się w tle - choć nieostre - wciąż będą łatwe do zidentyfikowania.

Kolejnym częstym problem szerokokątnych obiektywów jest zwiększone „rozmydlenie“ obrazu - w szczególności na brzegach kadru. Nie inaczej jest w przypadku testowanego Tamrona. Zdjęcia wykonane na maksymalnym otworze przysłony charakteryzują się zmniejszoną wyrazistością. Znalazło to potwierdzenie w naszym laboratorium, gdzie wygenerowane trójwymiarowe wykresy BxU są dalekie od ideału - zwłaszcza dla kombinacji ogniskowej 15 mm i f/2.8. Wystarczy powiedzieć, że na całym planie fotograficznym rozmycie dla pełnoklatkowej matrycy (przybliżenie kadru 1:1) może być już dokuczliwe. Znacznie lepiej prezentują się odbitki 20 x 30 cm - obraz będzie ostry w całym zakresie przysłon, niezależnie od wybranej ogniskowej.

Rozmycie obrazu w praktyce

1/80s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 15 mm

1/60s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 30 mm 
Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3 - zdjęcia przykładowe
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3.5-6.3 - zdjęcia przykładowe
Niespotykany zakres ogniskowych o ekwiwalencie 24-400 mm, zaawansowana optyka, szybki AF, a także kompaktowa i w pełni uszczelniona konstrukcja - tak nowy uniwersalny...
12
2
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - test obiektywu
Canon RF 85 mm f/1.2L USM - test obiektywu
Canon RF 85 mm f/1.2L USM ma wyznaczać nowe standardy w segmencie jasnych, portretowych szkieł. Sprawdźmy zatem, czy producent dokonał rewolucji i faktycznie...
9
5
Sony FE 35 mm f/1.8 - zdjęcia przykładowe
Sony FE 35 mm f/1.8 - zdjęcia przykładowe
W nasze ręce trafił najnowszy FE 35 mm f/1.8 - systemowy obiektyw, którego długo brakowało w ofercie Sony. Zobaczcie na co go stać.
40
4
Powiązane artykuły