Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu

Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu ocena 84%

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon dla środkowej i skrajnych ogniskowych.

Od szerokokątnych obiektywów zmiennoogniskowych trudno wymagać ponadprzeciętnej rozdzielczości - zwłaszcza, gdy będziemy spoglądać w kierunku rogów kadru. Bolączką jest utrzymanie wyrównanej wyrazistości pomiędzy centrum a brzegami planu fotograficznego w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Mimo to w tej kwestii poprzednik notował całkiem dobre osiągi, choć do wyników Canona EF 16-35 mm f/2.8 L III USM trochę zabrakło - przede wszystkim skrajne partie zdjęć wykonane na szerzej otwartej przysłonie nie były tak ostre. Niemniej jednak usprawniony układ optyczny drugiej generacji Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 ma charakteryzować się wyższą (niż poprzednik) rozdzielczością.

Gdy spojrzymy na powyższe wykresy funkcji MTF50 wygenerowanych dla plików RAW, to na pierwszy plan wybijają się dwie kwestie. Pierwsza to dobra rozdzielczość, która wyraźnie przekracza granicę akceptowalności w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Druga to stosunkowo niewielkie dysproporcje w jakości obrazu pomiędzy centrum a brzegami kadru - w zakresie f/5.6-f/22. W przedziale f/2.8-f/4 rozbieżności są już nieco większe i wynoszą około 14 lp/mm.

Niemniej jednak - zarówno na ogniskowej 15 mm, jak i 30 mm - nie możemy narzekać na rozdzielczość, jaką dostarcza nowy Tamron. W centrum (zakres f/2.8-f/8) wyrazistość balansuje na granicy 40 lp/mm. Natomiast po mocniejszym przymknięciu przysłony spada do wartości 36 lp/mm (f/11) - 26 lp/mm (f/22). Z kolei na brzegach najwyższa jakość obrazu objawia się w przedziale f/5.6-f/11 (32-30 lp/mm). Zaś w zakresach f/2.8-f/4 i f/16-f/22 notuje porównywalne wyniki, które wahają się od 21 do 28 lp/mm.

Tak więc SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 tylko nieznacznie poprawił wyniki swojego poprzednika. Niemniej jednak to wystarczyło, by zbliżyć się do modelu EF 16-35 mm f/2.8 L III USM. Na całym planie fotograficznym oba szerokokątne zoomy prezentują podobną jakość zdjęć.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/30s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 15 mm

1/25s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Czy fotografia i zjawiska nadprzyrodzone to dobrana para? Odwiedziliśmy tegoroczny Fotofestiwal
3 Lip 2019
Z niektórymi miesiącami związane są nieodłącznie pewne wydarzenia. I tak czerwiec od razu kojarzy nam się z łódzkim Fotofestiwalem. Staramy się go odwiedzić co roku, choć na chwilę. Przyglądamy się tegorocznej edycji wydarzenia.
0
Fujifilm GFX 50R - w podróży po bezdrożach Jordanii
25 Cze 2019
Jordania. Kraj skał i piasku, cały mieniący się w żółciach i czerwieniach. O tym Google Maps powiedziało mi jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedziałam natomiast, że jest to kraj głównie górzysty. W tygodniowej podróży towarzyszył mi kompaktowy średni format Fujifilm GFX 50R. Jak sprawdził się w niełatwych warunkach fotografii podróżniczej?
3
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0