Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu

Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon dla środkowej i skrajnych ogniskowych.

Od szerokokątnych obiektywów zmiennoogniskowych trudno wymagać ponadprzeciętnej rozdzielczości - zwłaszcza, gdy będziemy spoglądać w kierunku rogów kadru. Bolączką jest utrzymanie wyrównanej wyrazistości pomiędzy centrum a brzegami planu fotograficznego w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Mimo to w tej kwestii poprzednik notował całkiem dobre osiągi, choć do wyników Canona EF 16-35 mm f/2.8 L III USM trochę zabrakło - przede wszystkim skrajne partie zdjęć wykonane na szerzej otwartej przysłonie nie były tak ostre. Niemniej jednak usprawniony układ optyczny drugiej generacji Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 ma charakteryzować się wyższą (niż poprzednik) rozdzielczością.

Gdy spojrzymy na powyższe wykresy funkcji MTF50 wygenerowanych dla plików RAW, to na pierwszy plan wybijają się dwie kwestie. Pierwsza to dobra rozdzielczość, która wyraźnie przekracza granicę akceptowalności w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Druga to stosunkowo niewielkie dysproporcje w jakości obrazu pomiędzy centrum a brzegami kadru - w zakresie f/5.6-f/22. W przedziale f/2.8-f/4 rozbieżności są już nieco większe i wynoszą około 14 lp/mm.

Niemniej jednak - zarówno na ogniskowej 15 mm, jak i 30 mm - nie możemy narzekać na rozdzielczość, jaką dostarcza nowy Tamron. W centrum (zakres f/2.8-f/8) wyrazistość balansuje na granicy 40 lp/mm. Natomiast po mocniejszym przymknięciu przysłony spada do wartości 36 lp/mm (f/11) - 26 lp/mm (f/22). Z kolei na brzegach najwyższa jakość obrazu objawia się w przedziale f/5.6-f/11 (32-30 lp/mm). Zaś w zakresach f/2.8-f/4 i f/16-f/22 notuje porównywalne wyniki, które wahają się od 21 do 28 lp/mm.

Tak więc SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 tylko nieznacznie poprawił wyniki swojego poprzednika. Niemniej jednak to wystarczyło, by zbliżyć się do modelu EF 16-35 mm f/2.8 L III USM. Na całym planie fotograficznym oba szerokokątne zoomy prezentują podobną jakość zdjęć.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/30s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 15 mm

1/25s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Ważniejszy podpis czy fotografia? Joanna Kinowska o nominacjach World Press Photo 2019
21 Lut 2019
Sześć zdjęć zostało nominowanych do nagrody głównej „Zdjęcia roku” w najważniejszym konkursie fotografii prasowej World Press Photo. Które wygra?
1
Michał „Massa” Mąsior: Czy kogokolwiek interesują Twoje zdjęcia?
12 Lut 2019
Świat profesjonalnej fotografii jest trudny. Mit wolnego zawodu przyciąga jednak wielu. Plan, by żyć i zarabiać na swojej pasji jest piękny, choć niełatwy do zrealizowania. Początkowo świetnie zapowiadające się „nowe życie” weryfikowane jest przez wiele czynników. Warto przeczytać, żeby nie wpaść w pułapkę.
17
S jak specjalista - Lumix S1 i S1R
30 Sty 2019
Wygląda na to, że liderom rynku bezlusterkowców wyrasta właśnie poważna konkurencja. Pełnoklatkowe modele S1 i S1R trafią do sprzedaży już w przyszłym miesiącu. Oto, co dziś o nich wiemy!
4
Panasonic LX100 II - mały gigant
27 Gru 2018
Duży sensor 4/3, jasny zoom i tryb filmowy 4K. A wszystko zamknięte w wyjątkowo zgrabnym i stylowym body. Nowy Lumix to aparat, który w swojej klasie nie ma dzisiaj konkurencji!
2