Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu

Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu ocena 86%

Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!

Odblaski

Największą zmianą testowanego Canona względem poprzedniej generacji tele-zooma są nowe powłoki antyrefleksyjne. Model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM korzysta z technologii nowych powłok ASC (Air Sphere Coating). Zadaniem tej warstwy o ultraniskim współczynniku załamania światła jest skuteczne eliminowanie odbić oraz niepożądanych efektów blików i flar. Na domiar tego ma także zapewniać wyraźne i kontrastowe obrazy.

 

Jedną z największych wad poprzedniej odsłony zooma była praca w wymagającym oświetleniu. Druga generacja Canona zupełnie nie radziła sobie podczas fotografowania pod ostre słońce. Otrzymywaliśmy niemal zerowy kontrast i ogromne bliki i flary. Nic więc dziwnego, że producent za główny cel obrał uskutecznienie pracy w kontrastowym świetle.

Nowa generacja zooma o niebo lepiej wypada od swojego starszego brata. Bliki i flary są mniejsze (choć w niektórych sytuacjach zauważalne), zaś kontrast jest wyraźnie większy - również, gdy zdecydujemy się na fotografowanie z obiektywem skierowanym bezpośrednio w stronę słońca. Tak naprawdę podczas zdjęć w plenerze musieliśmy się mocno natrudzić, by w kadrze pojawiły się świetlne artefakty. Oczywiście, gdy promienie padają na soczewkę pod odpowiednim kątem (głównie na ogniskowej 70 mm), a przysłona będzie mocniej domknięta to na fotografiach zauważymy kolorystyczne okręgi i łuki. Niemniej jednak pracę antyrefleksyjnych powłok ASC (Air Sphere Coating) oceniamy dobrze - choć też zdarzały się wyjątki w postać większych blików i flar.

1/320s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 70 mm

1/1000s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 70 mm

1/250s, f/8, ISO 250, ogniskowa: 95 mm

1/2000s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 70 mm

1/250s, f/32, ISO 800, ogniskowa: 70 mm

1/640s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 70 mm

1/320s, f/8, ISO 160, ogniskowa: 70 mm

1/320s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 130 mm

1/320s, f/8, ISO 1000, ogniskowa: 70 mm

1/320s, f/8, ISO 160, ogniskowa: 70 mm

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Czy fotografia i zjawiska nadprzyrodzone to dobrana para? Odwiedziliśmy tegoroczny Fotofestiwal
3 Lip 2019
Z niektórymi miesiącami związane są nieodłącznie pewne wydarzenia. I tak czerwiec od razu kojarzy nam się z łódzkim Fotofestiwalem. Staramy się go odwiedzić co roku, choć na chwilę. Przyglądamy się tegorocznej edycji wydarzenia.
0
Fujifilm GFX 50R - w podróży po bezdrożach Jordanii
25 Cze 2019
Jordania. Kraj skał i piasku, cały mieniący się w żółciach i czerwieniach. O tym Google Maps powiedziało mi jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedziałam natomiast, że jest to kraj głównie górzysty. W tygodniowej podróży towarzyszył mi kompaktowy średni format Fujifilm GFX 50R. Jak sprawdził się w niełatwych warunkach fotografii podróżniczej?
3
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0