Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
8.5
Budowa:
8
Marka:
Canon
Nasza ocena:

86%

Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!

Autor: Michał Chrzanowski

30 Listopad 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Poniżej przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

70 mm f/32

135 mm f/32

200 mm f/32

Kolejny sprawdzian i po raz kolejny Canon wyszedł z niego zwycięsko. Konstruktorom udało się tak opracować optykę testowanego modelu, by aberracja chromatyczna była odpowiednio korygowana. Najwyższe wartości anomalii zanotowaliśmy na najbardziej domkniętej przysłonie f/32. Poza tym wraz ze zmianą ogniskowej wartość aberracji chromatycznej malała: na 70 mm wyniosła 0.83 px, na 135 mm 0.62 px, a na 200 mm 0.56 px. Również jej rozkład w kadrze mieścił się w akceptowalnych normach - choć na najdłuższej ogniskowej anomalia mocno zbliżyła się do środka planu fotograficznego. Niemniej jednak kolorystyczne obramowania (najczęściej o zabawieniu fioletowym lub zielonkawym) kontrastowych obiektów znajdujących się na zdjęciach nie powinny być uciążliwe. Tak naprawdę zauważyć je możemy dopiero na 100% przybliżeniu ujęcia. Poza tym aberracja chromatyczna jest wadą, z którą dosyć łatwo można sobie poradzić podczas postprodukcji - zwłaszcza, gdy program dysponuje wgranym profilem obiektywu.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/250s, f/32, ISO 12800, ogniskowa: 200 mm

1/320s, f/32, ISO 640, ogniskowa: 200 mm

1/1600s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 200 mm

1/250s, f/32, ISO 3200, ogniskowa: 200 mm

1/320s, f/32, ISO 5000, ogniskowa: 200 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
39
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
29
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
37