Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
8.5
Budowa:
8
Marka:
Canon
Nasza ocena:

86%

Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!

Autor: Michał Chrzanowski

30 Listopad 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości

Autofokus to jeden z najważniejszych podzespołów reporterskich zoomów 70-200 mm f/2.8, na który zwracają uwagę profesjonaliści. AF ma być szybki, precyzyjny i niezawodny w każdych fotograficznych warunkach. Jak zapewnia producent, właśnie takimi cechami ma odznaczać się testowany model, który powinien być „doskonałym kompanem do fotografowania sportu czy dzikiej przyrody w naturalnym środowisku“. Jednak, gdy zagłębimy się w szczegółową specyfikację Canona, to zauważymy, że korzysta on z podobnego lub wręcz tego samego napędu, co poprzednik.

Tak więc w nowym Canonie za ostrzenie odpowiada dobrze znany ultradźwiękowy pierścieniowy silnik USM, który w praktyce działa szybko i precyzyjnie, a do tego wyjątkowo cicho - choć da się usłyszeć lekki, charakterystyczny szum przesuwanych elementów skupiających. Do tego dochodzi także system wewnętrznego ogniskowania, dzięki któremu tylko środkowe soczewki układu optycznego są odpowiedzialne za nastawianie ostrości. Oznacza to, że nie tylko całkowita długość obiektywu pozostaje bez zmian, lecz także zyskujemy na czasie przeostrzania. Poza tym ultradźwiękowy napęd AF typu pierścieniowego zapewnia ostrzenie z minimalnej odległości 1,2 m, czyli dokładnie z takiego samego dystansu co zoom poprzedniej generacji. Ponadto gwint mocowania z przodu obiektywu nie obraca się, a więc możemy nakręcić filtry o średnicy 77 mm. Co więcej układ AF nie ma klasycznych połączeń mechanicznych. Otrzymujemy więc możliwość ręcznego doostrzenia kadru bez konieczności przełączania obiektywu w tryb MF.

AF

Pod względem autofokusa model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM to iście reporterska konstrukcja. Obiektyw podpięty do (nie najnowszego już) Canona EOS 5D Mark III nie zawiódł zarówno pod względem szybkości, jak i precyzji. Przeostrzenie z planu dalekiego na bliski zajmuje około 0,3-0,4 sekundy - w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Jednak jeszcze lepsze wyniki AF możemy osiągnąć, gdy ustawimy przedział od 2.5 metra do nieskończoności (przełącznik znajduje się na tubusie). System AF bardzo dobrze zaprezentował się także pod względem precyzji. Obiektyw trafiał pewnie w punkt - nawet w nieco bardziej wymagających sytuacjach oświetleniowych. Tak więc o back- i frotnfocusie nie ma mowy. Pochwalić musimy również pracę w trybie pojedynczym, jak i ciągłym, czego z pewnością oczekują po reporterskiej konstrukcji zaawansowani fotografowie.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36