Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu

Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu ocena 86%

Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!

Podsumowanie

Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM to konstrukcja skrojona na miarę zawodowców. Zarówno budowa jak i jakość obrazu to aspekty silnie przemawiające za najnowszym reporterskim zoomem producenta. Jednak w przypadku tego modelu nie możemy mówić o ewolucji, a bardziej o kroku na przód - choć niewielkim. Ale trudno jest usprawnić obiektyw, który już i tak notował ponadprzeciętne osiągi.

Niemniej jednak piętą achillesową poprzednika była praca w wymagającym oświetleniu. W nowym modelu producent zastosował autorskie powłoki antyrefleksyjne, które sprawiają, że nawet umieszczenie źródła światła w kadrze dostarczy wyraźnych i kontrastowych ujęć. Do tego otrzymujemy odpowiednio korygowane wadu optyki oraz wyjątkowo wyrównaną rozdzielczość - i to nie tylko w centrum i na brzegach kadru, lecz także pomiędzy poszczególnymi przysłonami, a także ogniskowymi obiektywu. W efekcie jakość obrazu jest niemal identyczna na całym planie fotograficznym - niezależnie od wybranych parametrów. Świetnie spisał się także autofokus, który pewnie i szybko przeostrza obraz. Do tego otrzymujemy skuteczny system stabilizacji oraz wręcz pancerną i oczywiście dokładnie uszczelnioną konstrukcję.

Podsumowując, czy warto zainwestować prawie 10 tyś. w nowego Canona? I tak i nie! Jeśli jesteśmy posiadaczami poprzedniej odsłony zooma, to raczej nie widzimy sensu przesiadki na nowszy model - chyba, że fotografowanie w ostrym słońcu to dla nas codzienność. Jednak jeśli jesteśmy użytkownikami systemu Canona i poszukujemy zaawansowanego systemowego modelu 70-200 f/2.8 to jest to lepsza opcja niż kupno poprzedniej generacji, która jest jedynie o około 1000-1500 zł tańsza.

Plusy

  • solidne i precyzyjne wykonanie uszczelnionego tubusu
  • wydajny i cichy autofokus
  • wyrównana rozdzielczość obrazu w centrum i na brzegach w całym zakresie przysłon i ogniskowych
  • dobrze korygowana aberracja chromatyczna
  • akceptowalna dystorsja na środkowych ogniskowych
  • stosunkowo niewielka winieta (na 70 mm i 135 mm)
  • odpowiednia wyrazistość zdjęć w kontrastowym oświetleniu

Minusy

  • stopka statywowa nie jest kompatybilna z systemem Arca-Swiss
  • lekkie zniekształcenia obrazu na skrajnych ogniskowych
  • zauważalna winieta na 200 mm i f/2.8
  • zauważalne bliki i flary podczas fotografowania pod światło

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Czy fotografia i zjawiska nadprzyrodzone to dobrana para? Odwiedziliśmy tegoroczny Fotofestiwal
3 Lip 2019
Z niektórymi miesiącami związane są nieodłącznie pewne wydarzenia. I tak czerwiec od razu kojarzy nam się z łódzkim Fotofestiwalem. Staramy się go odwiedzić co roku, choć na chwilę. Przyglądamy się tegorocznej edycji wydarzenia.
0
Fujifilm GFX 50R - w podróży po bezdrożach Jordanii
25 Cze 2019
Jordania. Kraj skał i piasku, cały mieniący się w żółciach i czerwieniach. O tym Google Maps powiedziało mi jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedziałam natomiast, że jest to kraj głównie górzysty. W tygodniowej podróży towarzyszył mi kompaktowy średni format Fujifilm GFX 50R. Jak sprawdził się w niełatwych warunkach fotografii podróżniczej?
3
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0