Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Nasza ocena:

86%

Sprawdzamy, czy Sigma 85 mm f/1.4 DG HSM ART to obecnie najlepsza portretówka, jaką możemy znaleźć na rynku.

Autor: Michał Chrzanowski

23 Październik 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Nie będziemy ukrywać - Sigma dokonała rzeczy imponującej. Portretowy model 85 mm f/1.4 DG HSM ART to prawdziwa żyleta - i to nie tylko wśród obiektywów w swojej klasie. Dostarczany obraz - niezależnie od wybranej przysłony - jest wyjątkowo ostry. Ale co jeszcze bardziej istotne, wyrazistość na brzegach kadru jest niemal identyczna jak ta otrzymana w jego centrum. Tak więc nie ma mowy o jakichkolwiek denerwujących rozmyciach - nawet na najszerzej otwartej przysłonie f/1.4.

Taki wykres funkcji MTF50 wygenerowany dla plików RAW cieszy. Od razu widać, że rozdzielczość na poszczególnych przysłonach jest wyjątkowo wyrównana, co nie jest częstym wyznacznikiem wśród obiektywów portretowych. Już na maksymalnym otworze względnym f/1.4 zanotowaliśmy rewelacyjną wyrazistość obrazu - 35 lp/mm w centrum i 32 lp/mm na brzegach, co jest fantastycznym wynikiem, który aż o 15 lp/mm przekracza granicę przyzwoitości. A wraz z przymykaniem przysłony jest jeszcze lepiej. Optimum osiągnęliśmy w przedziale f/4-f/5.6 - rozdzielczość wyniosła około 40 lp/mm (zarówno w środku, jak i w rogach planu fotograficznego). Tak więc model 85 mm f/1.4 DG HSM ART to jedna z najostrzejszych portretowych stałek, jakie obecnie możemy kupić. Brawo Sigma!

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/640s, f/1.4, ISO 100
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły