Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2 - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Tamron, prezentując na początku tego roku model SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2, mocno zaznaczył swoją obecność w segmencie profesjonalnych telezoomów. Sprawdzamy, czy może zagrozić systemowym odpowiednikom.

Autor: Michał Chrzanowski

29 Wrzesień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon.

Aberracja chromatyczna nie stanowi większych problemów dla Tamrona SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2. Na każdej z przysłon i ogniskowych jest ona odpowiednio korygowana - uśredniony wynik to około 1 px. Największą anomalię odnotowaliśmy na kombinacji 70 mm i f/2.8 - jej wartość wyniosła 1.73 px. Warto jednak zauważyć, że aberracja chromatyczna ograniczyła się wyłącznie do samych rogów (głównie lewy brzeg). Reszta planu fotograficznego była nietknięta tą wadą układu optycznego. Z kolei wraz ze zmianą ogniskowej zmienił się także rozkład aberracji chromatycznej - zajmowała większą część kadru, ale była już mniej intensywna. Na ogniskowej 135 mm i f/16 wyniosła 1.01 px, a na 200 mm i f/8 zanotowaliśmy wartość 1.18 px.

Takie wyniki nie są duże, a rozkład aberracji chromatycznej w kadrze jest umiarkowany. W efekcie podczas normalnego fotografowania nie jest ona zauważana na zdjęciach. Nawet na mocno kontrastowych fragmentach planu nie zauważyliśmy kolorystycznych przebarwień.

ogniskowa 70 mm i przysłona f/2.8

ogniskowa 70 mm i przysłona f/16

ogniskowa 70 mm i przysłona f/8

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)