Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2 - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Tamron, prezentując na początku tego roku model SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2, mocno zaznaczył swoją obecność w segmencie profesjonalnych telezoomów. Sprawdzamy, czy może zagrozić systemowym odpowiednikom.

Autor: Michał Chrzanowski

29 Wrzesień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Spore dysproporcje rozdzielczości pomiędzy centrum a brzegami kadru, spadek jakości obrazu wraz ze zwiększeniem długości ogniskowej oraz mniejsza wyrazistość na bardziej przymkniętej przysłonie, to częste problemy zmiennoogniskowych konstrukcji - nawet tych kierowanych do zawodowców. Jednak w dniu premiery Tamron zapowiedział, że zastosowany układ optyczny ma dostarczać ponadprzeciętnych osiągów, które od razu zauważymy na zdjęciach.

Jak zwykle w przypadku takich deklaracji podchodziliśmy z dużą dozą sceptycyzmu. Wielokrotnie już słyszeliśmy podobne opinie, które następnie były boleśnie weryfikowane przez rzeczywistość. Jednak nowy Tamron z linii SP to faktycznie konstrukcja, która prezentuje imponujące osiągi - jak na tę klasę sprzętu. Wystarczy powiedzieć, ze rozdzielczość jest bardzo podobna w całym zakresie ogniskowych (od 70 do 200 mm). Poza tym jakość obrazu na brzegach nie odbiega dużo od tej otrzymanej w centrum planu fotograficznego.

Gdy spojrzymy na powyższe wykresy funkcji MFT 50, które wygenerowano dla plików RAW to od razu zauważymy, że producentowi przyświecał jasny cel - wyrównana rozdzielczość w całym zakresie ogniskowych. W centrum kadru otrzymamy optymalne osiągi fotografując w przedziale f/2.8-f/11. W tym zakresie najlepsze wyniki zanotowały f/4 i f/5.6, gdzie jakość oscylowała w granicach 40 lp/mm. Dalsze przymknięcie przysłony spowoduje już spadek rozdzielczości. W efekcie f/22 będzie balansować na granicy przyzwoitości.

Cieszyć może również jakość obrazu jaką otrzymamy w rogach i na obrzeżach planu fotograficznego. Na ogniskowej 70 mm najlepsze wyniki zauważymy w przedziale f/5.6-f/8. Jednak w przypadku ogniskowej 200 mm porównywalną rozdzielczość zaobserwujemy już od f/2.8 do f/11 (około 30 lp/mm), co jest bardzo dobrym wynikiem. Tak więc Tamron wywiązał się z obietnic - model SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2 zapewnia wyrazisty obraz (niezależnie od wygranej ogniskowej i przysłony) na całym planie fotograficznym.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/320s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 70 mm

1/320s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 135 mm

1/250s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 200 mm
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)