Tamron SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2 - Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Tamron
Nasza ocena:

84%

Tamron, prezentując na początku tego roku model SP 70-200 mm f/2.8 Di VC USD G2, mocno zaznaczył swoją obecność w segmencie profesjonalnych telezoomów. Sprawdzamy, czy może zagrozić systemowym odpowiednikom.

Autor: Michał Chrzanowski

29 Wrzesień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Od reporterskich telezoomów 70-200 mm f/2.8 wymaga się niezawodności, szybkości działania oraz wyjątkowej precyzji automatycznego ostrzenia. Nie może więc być mowy o chociażby najmniejszym zawahaniu się układu AF - nawet, gdy reporterom przyjdzie fotografować w półmroku. Jak zapewnia producent, nowy Tamron ma nie tylko wyraźnie poprawiać osiągi względem swojego poprzednika, lecz także ma skutecznie konkurować z systemowymi konstrukcjami Nikona i Canona.

Pomóc w tym ma zupełnie nowy autofokus. We wnętrzu znajdziemy pierścieniowy silnik ultradźwiękowy Ultrasonic Silent Drive (USD), dwa mikroprocesory o wysokiej wydajności, a także nowe algorytmy, które mają zapewnić szybkość oraz precyzję ostrzenia - również w trudnych warunkach oświetleniowych. Do tego otrzymujemy także systemu wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu małych i lekkich soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu. Poza tym najnowszy Tamron może pochwalić się także poprawioną minimalną odległością ostrzenia. Poprzednia odsłona zooma ustawiała ostrość od 1.3 metra. W przypadku nowej generacji to jedynie 95 cm, co pozwala na uzyskanie maksymalnego współczynnika powiększenia 1:6.1.

Z kolei na tubusie znajdziemy dwa przełączniki odpowiadające za precyzję ostrzenia. Otrzymujemy standardową pozycję AF/MF. Niemniej jednak w przypadku wyboru AF pierścień manualnego ustawiania ostrości jest aktywny, dzięki czemu możemy doostrzyć fotografowaną scenę. Z kolei drugim z przycisków wybierzemy jeden z dwóch proponowanych przez producenta zakresów ogniskowania - od 3 m do nieskończoności lub pełny przedział od 95 cm do nieskończoności.

Przeostrzenie z planu dalekiego na bliski zajmuje około 0,7-08 sekundy. Z kolei ustawianie ostrości na obiekty znajdujące się w podobnej płaszczyźnie trwa około pół sekundy. Warto wspomnieć, że są to czasy zanotowane dla pełnego zakresu ogniskowania. Lepsze wyniki AF możemy osiągnąć, gdy ustawimy na tubusie przedział od 3 m do nieskończoności - wtedy obiektyw zauważalnie przyspiesza. 

Natomiast dać się we znaki może focus breathing, czyli charakterystyczne poszukiwanie ostrości. Nasila się ono w momencie przeostrzania z planu dalekiego na bliski przy użyciu najdłuższej ogniskowej 200 mm. Na szczęście zawahanie się obiektywu i odpowiednie ustawienie elementów skupiających nie trwa zatrważająco długo. Po chwili Tamron trafia w punkt - choć niekiedy może to zająć około 1 sekundy (pełny zakres ogniskowania, trudniejsze warunki oświetleniowe). Poza tym zauważyliśmy także front focus, czyli ustawienie ostrości przed punktem, w którym powinna być ona ustawiona. Na szczęście funkcja regulacji AF dla obiektywu (dostępna w zaawansowanych aparatach) skutecznie skorygowała ten problem.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)