Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
7.5
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

81%

Na papierze Sigma 24-70 mm f/2.8 DG OS HSM ART ma wszystko, by okazać się pogromcą jasnych systemowych zoomów reporterskich. Jednak, czy ambitne plany producenta znajdą potwierdzenie w praktyce?

Autor: Michał Chrzanowski

25 Sierpień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon.

Sigma nie może poszczycić się rewelacyjnie korygowaną aberracją chromatyczną. Niemniej jednak na tle systemowych reporterskich zoomów prezentuje się ona dobrze. Przykładowo - odpowiednik Nikona zanotował zdecydowanie słabsze rezultaty. Wada - w zależności od wybranej ogniskowej i przysłony - wahała się od 2 do 6 px.

Sigma natomiast swój najsłabszy rezultat zanotowała na kombinacji 70 mm i f/2.8 - aberracja chromatyczna wyniosła 2.47 px. Nieco lepszy wynik zaobserwowaliśmy na ogniskowej 24 mm i f/2.8 - 2 px. Jednak w tym przypadku aberracja chromatyczna była mocniej widoczna w rogach planu fotograficznego. Z kolei dla duetu 50 mm i f/4 testowana anomalia wyniosła 1.29 px.

Poniższe wykresy pokazują najgorsze wartości aberracji chromatycznej dla danej ogniskowej.

ogniskowa 24 mm i przysłona f/2.8

ogniskowa 50 mm i przysłona f/4

ogniskowa 70 mm i przysłona f/2.8

 

Jednak przy ocenie aberracji chromatycznej trzeba pamiętać także o jej rozkładzie - jaki procent planu fotograficznego zajmuje. W przypadku Sigmy anomalia w postaci kolorystycznych przebarwień kontrastowych fragmentów kadru wystąpiła jedynie na jego brzegach (wyjątek stanowi tylko ogniskowa 50 mm i f/4). W efekcie na zdjęciach - także na ich większych zbliżeniach 1:1 - trudno jest doszukać się wyraźniej aberracji chromatycznej.

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)